10 kérdés a célpiacodról

Minél jobban ismered a vásárlódat, annál gyorsabban növekedhetsz. Az új vállalkozások azonban gyakran kínlódnak a célpiacuk, a vásárlóbázisuk körülírásával, és – ahogy rengetegszer hallottuk – megpróbálnak MINDENKINEK eladni. Ki kell fejtenünk, hogy ez nem az okos út? Két mondatban miért is ne: Nagyon kevés (n kisebb, mint 1) terméket láttunk eddig az Oxigénen kívül, ami valóban mindenkinek passzol. Ha neked mégis ilyen terméked van, az valószínűleg mérési hiba a terméknél, vagy nálad.

 

1. Ki fizetne a termékedért?

Értsd meg a problémát, amire a terméked válaszol. Ezzel az információval állj neki a keresésnek. Emberek, Google, miegymás. Kérdezz!

 

2. Ki vásárolt eddig tőled?

Nos, ha most indulsz, akkor valószínűleg egyelőre még nagyon kevesen. Ha van lehetőséged, tesztelj! Béta, átmeneti free, ésatöbbi. Ha pedig már vannak számaid, adataid, állj neki elemezni. Ne bonyolítsd túl, nézd meg a trendeket, nézd meg a kiugró eseteket, nézd meg a sikertelen értékesítéseket. Innentől meg józan ész.

 

3. Mennyire becsülöd túl?

Nagyon könnyű abba a hibába esni, hogy a legtöbb embernek, akire gondolsz, szüksége van a termékedre. Mi lenne, ha a harmadik kérdésnél is arra buzdítanánk, hogy menj ki az utcára és kérdezz? Miért nem beszélsz a potenciális vásárlóiddal? Megkérdezted, hogy szerintük kik vennék a te terméked és miért? Fókuszcsoportolhatsz, kérdőívezhetsz ahogyan csak szeretnél, de jusson eszedbe, hogy a kérdésekkel csapdába ejtheted magad. Megírtuk korábban, szóval csak okosan. A beszélgetésnél kevés értékesebb formát találsz.

 

4. Mit gondol a networköd?

Körbeküldted már az összes ismerősödnek legalább 3-szor különböző kísérettel azt, amire kíváncsi vagy? Ennyire szégyelled? Vagy félted? Vagy miért? Legalább egyszer legyél nyíltan önző, belefér. És utána még kétszer, mert az is belefér.

 

 

5. A saját tapasztalataid és tudásod alapján következtetsz?

És az eheti lottót is kiszámoltad? Akkor gratulálunk, te vagy a világ legokosabb embere. Ezt igazolják a számaid is? Nem? Nocsak, lehet, hogy a saját világod rabja lettél, és nem nézel elég messzire elég gyakran, sőt, nem nézed magad messziről, kívülről. Ne feltételezd, hogy úgy gondolkozik a vásárlód, mint te. És azt se, hogy te tudsz úgy gondolkozni, mint ők. Beszélgess velük, és ismerd meg őket.

 

6. Mi a bevételi modelled?

Ha ezzel megvagy, de még nincs tűéles fogalmad arról, hogy pontosan ki is az, akinek a pénze a te zsebedbe kerül át, az nem feltétlenül baj, de még csak nem is biztos, hogy rossz sorrend. Ha látod a pénz útját és a célpontját, akkor a kiindulását is meg fogod találni.

 

7. Hogyan fogsz értékesíteni?

Ha csak azért lenne honlapod, mert “hát az kell”, akkor valószínűleg nem a 30 alattiakra lősz, jól sejtjük? Csináld, ami logikus, és kövesd végig, hogy milyen tevékenységgel, megjelenéssel kiket zárHATsz ki.

 

8. Hogyan kezdték a versenytársaid?

Ideje utánanézni, nemde? Nem kell pontról pontra másolnod, hiszen különböző akarsz lenni, de lehet, hogy nem is kell feltétlenül újat kitalálnod. Ha valami jó, és lehet okosan adaptálni, hát hajrá. A kulcsszó az okosan. Ne gyárts most aranyszínű mobiltelefont, ujjlenyomat-olvasóval például…

 

9. Hogyan találod meg a vásárlóidat?

Piackutatás, demográfia, vásárlói szokások, gyalogosforgalom és még vagy 30 hasonló tényező meghatározó szerepet játszhat abban, hogy milyen okokból, hol és hogyan érheted el őket. Nézd meg a biciklijavítók távolságát a Múzeum körúttól. Véletlen egybeesés?

 

10. Van hová növekedni?

Banálisan hangzik, de tudod, hogy kelet vagy nyugat felé tudsz majd terjeszkedni, ha egyáltalán szeretnél? Melyik országokba, milyen sorrendben, és miért? Mi történik akkor, ha kiöregszik a vásárlóbázisod? Tudsz majd újrapozícionálni?

Egyszerű kérdések ezek. Minden válaszoddal meg vagy elégedve? Ha igen, akkor kezdj el tudásmegosztani. Ha nem, akkor jó munkát. Segítsünk? Kérdezz!

 

Olvass minél többet angolul is, nem szemezgethetünk helyetted az Entrepreneurről sem.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
5 jel, hogy a saját utadban állsz

Több ügyfelünknél derült ki az elmúlt években, hogy amekkora erővel és lelkesedéssel taposnak, olyan látványosan járnak helyben anélkül, hogy megállnának,...

Korrupció

Bólintson, aki találkozott már korrupcióval. Akárhol. ... Na, ugye. A legtöbb helyen és esetben jelen van valamilyen formában, akármennyire is...

A legfontosabb startupper-felszerelés

A startupok 75%-a bukik.  Ez elég ijesztő, igaz?  Mi rájöttünk, mire van szükséged a leginkább, ha vállalkozásba kezdesz. Rövid, velős blogposzt...

Close