3 új mítosz, amit szét fogunk trancsírozni

axe-giant-9Legutóbb azt írtuk: “Ha lenne mítoszölő puskám, mindig magammal vinném, ha ügyféllel találkozom… Vannak mítoszok, amik akkor is tartják magukat, ha adatokkal, észérvekkel durrantjuk fejbe őket.” Puska azóta sincs, most fejszét ragadok. Újabb ámokfutás következik.

Hogy miért pont ezt a három tévhitet választottam most ki? Mert egyetlen nap alatt fordult elő mind a három. RECCS.

Nézz a tükörbe – te melyikkel etetted magad eddig?

 

1. “HA VALAMIT EL TUDOK ADNI, AKKOR A BEFEKTETŐT IS KÖNNYEN MEGGYŐZÖM.”

Polar Bear by Carla Lombardo EhrlichTalálkoztunk egy nagyszerű csapattal, körülbelül 2010-ben (!), akik a betárcsázós internetet használók számára szolgáltattak gyorsabb betöltést biztosító megoldást. Ki ne akarna gyorsabb betöltést? Az eladás ment, a forgalom még emelkedett is egy darabig. Most gondolkodj el: ha befektető lennél, beletennéd a cégbe a nagy zsetont? (Most rettenetesen drukkolunk, hogy gyorsan nemet mondj, különben le kell, hogy hülyézzünk…) Hát persze, hogy nem! Ki lenne az a hülye, aki egy ennyire egyértelműen szűkülő piacba teszi a pénzét?!

Mondok másik példát. Jött hozzánk nemrég egy kedves fiatalember, aki ajtóról ajtóra járva értékesíti cége egyedi fejlesztési szolgáltatását. A sales ciklus hosszú, a fejlesztés drága, és leköti a cég teljes kapacitását, versenytársak pedig nagy számban vannak, azaz nem igazán skálázható a modell. Ha befektető lennél, beletennéd a cégbe a nagy zsetont? Ugye, nem. Könnyen belátható, hogy az üzleti modell megváltoztatása nélkül itt nem lesz nagy profit még akkor sem, ha amúgy a cég növekszik. Eladni tudnak, itt valami mást kell megszerelni.

Több példát nem hozunk.

2. “MINDENT MEGTERVEZTEM, JÖHET A GYEREK VÁLLALKOZÁS MELLETT IS.”

Az alapvető probléma ezzel a mondattal az, hogy a gyerek nem akkor jön, amikorra tervezed. A mostani 25 évesek között a fejlett országokban közel dupla annyian küzdenek termékenységi problémákkal, mint 15 évvel ezelőtt. Az esély a teherbe esésre évente 3%-kal csökken, ahogy a női test öregszik, ezt pedig tovább súlyosbítja a stressz, ami a vállalkozás velejárója. Azaz ha gyereket akarsz, a legjobb, ha nem a megfelelő pillanatot várod ki, hanem elérsz egy olyan rugalmasságot és támogató közeget,  amiben a gyerek is jöhet, bármikor is történjen ez.

A második gond, hogy a terhesség – akár papa vagy, akár mama – át fogja alakítani az életedet. Vizsgálatok, amik sok időt igényelnek. Gyógyszerek, amik pénzbe kerülnek. És még egy problémamentes terhesség esetén is tud a női test meglepő dolgokat csinálni. Például este 6-kor már nem tud gondolkozni, mert hormonálisan lekapcsolják a lámpát az agyban. A megduzzadt láb vagy a sajgó derék nem bírja az ácsorgást, pedig rendezvény van, vásár van, a vállalkozás pörög. És így tovább. Szélsőséges esetben pedig az orvos ágyba parancsol, és onnantól a vállalkozás azt csinál, amit akar, a nő bizony nem lesz ott.

123681-850x565-mad2 (1)A következő probléma, hogy a büdös kölök nem úgy fog működni, ahogy te szeretnéd. Minden tervezhetőséget nélkülöző módon kelt fel éjszaka, változó mennyiségű figyelmet követel, a legfontosabb pillanatokban pedig beteg lesz. Ezt a végtelenségig lehetne sorolni.

Hogy mi a megoldás? Felkészülés a tervezhetetlenre, masszív hátország nagyszülőkkel, barátokkal, bébiszitterekkel és azzal a biztos tudattal, hogy a vállalkozó mama konstans módon fáradt lesz éveken keresztül, a vállalkozó papa pedig állandó döntési helyzetben lesz, hogy éppen melyik ujját harapja. Nem azt mondjuk, hogy ne legyen gyereked vállalkozás mellett, csak azt, hogy legyél tisztában vele: nehéz ügy. Honnan fogod tudni, hogy mégis jól csináltad-e? A gyerek – vagy a pszichológusa – megmondja 30 év múlva. Ez van.

3. “EGY MARKETINGKAMPÁNY MAJD FELÉPÍTI A PIACOMAT.”

Induljunk ki abból az alaptételből, hogy a marketing a pénz elégetésének minősített formája. Már hallom a felhördülést, de azért olvass tovább. A tűz munkára fogása az emberiség egyik legnagyobb találmánya. Azaz ha csak a világba égeted a pénzt, az baromság, de ha legalább egy teáskannát föléteszel, rögtön értelmet nyer. Ezzel az egy, nem túl paradigmaváltó gondolattal meg is érkeztünk a helyes targetálás kérdéséhez: nem az a kérdés, hogy égess-e pénzt, hanem az, hogy hol, mikor és mennyit.

crowd-surfing-fail-crowd-surf-epic-fail-1291684122Az úriember, akitől a fenti, hármas számmal jelzett rémes mondatot hallottuk, úgy gondolta, hogy az ő termékének célcsoportja konkrétan minden városi ember. Szobában, speciális technológiával nevelhető fűszereket akar eladni. A terve az volt, hogy indít egy crowdfunding-kampányt nagy általános marketinggel, és majd azokra célozza később a marketinget, akik erre becsusszannak a hálóba. Piackutatásra akarta használni a marketinget. És sajnos nem ő az egyetlen, akit ilyen képzelgésen kapunk rajta. Mivel azonban nem tudja, valójában ki és miért fogja szeretni a terméket, ajánlat nem létezik. Használd, mert városban laksz? Ez, lássuk be, nem logikus. A nem létező ajánlat alapján pedig nagyon kis konverziót tud csak elérni, hiszen még ha (végtelen marketingbüdzsével) minden városit el is ér, csak azok fognak reagálni, akik (1) célpiac, azon belül (2) rájön, hogy miért jó neki a termék, azon belül  (3) hajlandó korai, kísérletező jelleggel kipróbálni, azon belül  (4) érti és használja a crowdfundingot. Valószínűleg kétjegyű szám lesz a megoldása a fenti szűkítésnek.

Sok pénzből csináltunk semmit, és még azt sem tudtuk meg, hogy az a néhány, akik rámozdul, valójában milyen értéket lát benne. Kell, mert új és trendi? Kell, mert megoldja egy problémámat? Friss fűszer kell? Valami zöld kell, amit nem kell ápolgatnom? Oktatási célom van vele? Izgat, mert kütyü? Izgat, mert crowdfunding fan vagyok és ez belefér a költségvetésembe? Az alapító haverjának a haverja vagyok, és fontos nekem a haverom, aki ajánlotta? Nincs jobb ajándékötletem valakinek? Ha igen, melyik? Azaz változatlanul nem kapunk választ arra a kérdésre, hogy hogyan, milyen piacra lehet hatékonyan eladni.

Nem tudod megúszni a piac megismerése és az értékajánlat megfogalmazása feladatait. Építsd meg a gőzgépet, számolj, hogy mennyi tüzifa kell, és meddig visz majd az energia… utána ráérsz tüzet gyújtani.

+1 BUTASÁG, AMIRE NEM IS VESZTEGETÜNK TÚL SOK SZÓT

Minden kommentár nélkül adjuk közre évek óta tartogatott kincsünket. Íme:

“Tudja, én intuitív típus vagyok. Hiszek a spontaneitásban, és olyan befektetőt keresek, aki szintén ezt vallja. Mintegy 170 millió forintból hatalmas vállalatot fogunk együtt felépíteni. De vannak dolgok, amire nem vagyok hajlandó. Üzleti tervet nem készítek. Az üzleti terv ellenkezik az elveimmel.”

Mára ennyi. Folytassuk?

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Mint a három majom

Ha nincs időd, ellenben akarsz tanulni és fejlődni, akkor nem egyszerű a választás. Egy jó könyv vagy egy oktatás nemcsak...

A vágy titokzatos tárgya

Mikor lehetsz biztos abban, hogy a termékedet meg fogják venni? Nem, nem a kitűnő marketing a válasz (bár egy adott...

Szép álmokat, sorstárs!

Vállalkozó vagy? Tutira stresszelsz. Fogadjunk, hogy éjszakázol is időnként. Ezek önmagukban nem jelentenek problémát, a stressznek vannak jó oldalai, az...

Close