4 fitnesstipp a befektetőkereséshez (és ez most csak félig vicc)

Megoldás.Most size fit, stage fit, sector fit, site fitSokan azt hiszik, hogy a tanácsadó győzi meg a befektetőt. Pedig ahogy majd a blogposztban is olvashatod mi csak meggyorsítjuk a tőkéhez jutást azoknak, akik amúgy is képesek már rá… mert egyedül össze tudtak rakni egy szuper startupot, vagy mert jól kérdeztek és sokat dolgoztak tanácsadókkal, például velünk. Hogy fogsz-e kapni pénzt attól a befektetőtől, akivel összekötlek? Nem tudom. Hogy gyorsabb-e, ha én kötlek össze, mint ha neked kell levadászni az illetőt? Valószínűleg igen. Azaz a befektetőkeresésben a networking nem nagyobb biztonságot jelent, hanem nagyobb sebességet. De néhány dologban akkor is pontosan meg kell felelned a befektetői igényeknek. Varga Zoltán kutató kollégánk most összeszedte, mit kell tudni, amikor befektetőre vadászol: valóban (nem) számít-e az ajánlás, illetve ha ez nem, akkor mi?

4 tippet adunk (meg még egynéhány ráadást) de persze nem a fitness testedzés-jelentésében, hanem abban, hogyan kell a startupodnak illeszkednie ahhoz, amit a befektető keres.

Varga Zoltán írása

 


Korábban már beszéltünk arról, hogy hogyan szűri egy üzleti angyal a hozzá jelentkező startupok tömegeit. Ha eddig nem olvastad, nézd át ezeket is:

Hogyan válogatnak az üzleti angyalok? 1. rész 

Hogyan válogatnak az üzleti angyalok? 2. rész 

 

Arról viszont nem esett szó, hogy egyáltalán hogyan kerül kapcsolatba egy csapattal. Ez a kapcsolat kezdődhet formális úton is, például egy pitch-versenyen vagy egy nyílt jelentkezésű befektetési pályázaton. Ezek a nagyobb nyilvánosság ellenére aránylag kis súllyal szerepelnek a befektető elé kerülés képletében, mert inkább szolgálják különböző akcelerátorok, nagyobb befektetők vagy befektetőcsoportok marketingcéljait. Különösen igaz ez annak fényében, hogy egy adott időszakon belül a legtöbb ilyen jellegű eseményen a részt vevő startupok között nagy az átfedés.

 

A legtöbb angyalbefektető a befektetési lehetőségekről inkább informális úton értesül – ide soroljuk most a startup általi direkt megkeresést is (ez a cold call, azaz “hideghívás”).

Az angyalok tehát jellemzően az alábbi területekről szereznek tudomást a befektetési lehetőségekről [1]:

  • angyalcsoportoktól,
  • befektetői szindikátusoktól,
  • üzleti partnerektől, vagy
  • egyéb személyes kapcsolatokon keresztül.

Ugyan azt gondolhatnánk, hogy a személyes ismeretségen keresztül jövő, jó ajánlással rendelkező startupok előnyt élveznek az első kapcsolatba kerülés során a hideghívással érkezőkkel szemben, de érdekes módon ez koránt sincs így a számszerű tények szerint. Egy fiatal holland kutató (Martijn Lentz, Tilburg University) által összeállítot
t, közel kétszáz befektetést tartalmazó kutatás szerint az angyallal való kapcsolatba kerülés módjától függetlenül jutottak át a startupok a befektető szűrőjén. Tömören tehát mindegy, hogy a startup közvetlenül a befektetőt keresi meg, vagy egy ajánláson keresztül érkezik, a befektető így is úgy is a saját szempontjai szerint dönt majd a befektetésről.

 

Ugyanakkor e kutatásból is kiderül, hogy a startup és a befektető fókuszában lévő iparág illeszkedése esetén a pozitív befektetési döntés esélye jóval magasabb. Konyhanyelven például egy közismert, főleg autóipari fókusszal rendelkező angyalbefektető jóval kisebb eséllyel fektet egy új kórházi mérőeszközbe, mint egy egészségügyi portfólióval rendelkező rejtett angyal.

 

Ahhoz viszont, hogy a startupod iparágában aktívan működő üzleti angyalt megtaláld, sokszor elengedhetetlen a személyes kapcsolatépítés. Hiszen számos befektető nem reklámozza magát, inkább a radar alatt tevékenykedik.

 

Ezzel az analógiával további 4 hasonló, fontos illeszkedési kritérium különíthető el az a bizonyos 4 fitness-tipp, amit a blogposzt eleje óta ígérgetünk. A fentivel kiegészített fontos változók tehát a következők:


  • méret
    (size fit)
    a méret itt a startup méretén kívül (eszközök, emberek stb) a szükséges befektetés nagyságát is jelenti;
  • fázis (stage fit) a fázis alatt azt értjük, hogy jelenleg hol tart a startup a termékével: van-e már MVP, esetleg prototípus, vannak-e már vásárlók stb. /ezeket a lean modell alapján például könnyű elkülöníteni, amihez jó kiindulópontként szolgálhat Steve Blank munkássága/;
  • iparág (sector fit) ez könnyen értelmezhető, és
  • helyszín (site fit) ami a tényleges fizikai lokációt jelenti, például egy amsterdami befektető kisebb eséllyel fektet egy budapesti startupba, mint egy helyi angyal…

 

A kapcsolatépítés igazi szerepe a befektetőkeresés során tehát azon lehetőségek megismerése, amelyek mélyebben rejtőzködnek, mint a Google első találati oldala. Ha pedig a networkingről és a befektetők kiválasztásáról olvasnál még, itt folytasd:

A megfigyelők megfigyelése (avagy: vegyél magadnak befektetőt) 

Segíts magadon, a pénz is megsegít 

Networking-gyorstalpaló idegeskedőknek

 

Forrás:

  • [1] S. Paul et al., The Business Angel Investment Process, Venture Capital –2007

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A csapatmunka hullámvasútja

Együtt dolgozni valakivel sohasem könnyű feladat. Pláne nem egy startupban. Alkalmazkodsz, vezetsz, vitatkozol, elfogadsz, megértesz. Más esetekben veszekszel, sértődsz, bántasz,...

Home office, távmunka, szabadúszás – kell ez neked?

Találtál egy munkahelyet, ahová a munkaidőd egy részében vagy egészében otthonról is bedolgozhatnál? Vagy otthonról indítanád a vállalkozásodat? Esetleg gyerek...

Miért nehéz a legkisebb változás is egy csapatban?

A startup konstans változás - a gond csak ott kezdődik, hogy mi, Homo sapiensek alapvetően konzervatívak vagyunk. Nemigen szeretjük a...

Close