5 érv, hogy ne akarj vállalkozni


banksy_rain

Ha eddig nem döntöttél a karrieredről, vagy éppen a tavaszi energiák áadnak túl benned, most hajlamos vagy arra, hogy  őrült kapkodásba kezdj, és neadjég meggondolatlanul vállalkozásba fogj. Megpróbálunk lebeszélni róla. Hogy lásd, mennyire nem vagyunk egyedül ezzel, ízelítőnek elolvashatod a sikeres vállalkozóból lett sikeres befektető, Mark Suster cikkét. Mi csak egy szót emelünk ki belőle:

entrepreneurshit

Édesapám egyszer elmondta, mi volt a legnehezebb az ejtőernyőzésben. Arra felkészítették, hogy az ernyő nagyot ránthat még leérkezéskor is. Arra is felkészítették, hogy egy termik hogyan módosítja az ereszkedést. Még arról is szóltak, hogy kihez imádkozzon, ha nem nyílik az ernyő. De azt senki nem mondta, hogy amikor egy almaültetvényre esik, az ernyő beakad az érett almáktól roskadozó fakoronába, és jön a gazda puskával, akkor mit kell csinálni…

Mondok néhány olyan esetet, ami nagyobb biztonsággal bekövetkezik, mint az almafás sztori. Tudj róla, a vállalkozás ilyen.

1. A rejtett költségeket meg fogod fizetni

A boldog élethez alapvetően három dolog szokott kelleni: klassz meló, társak (barátok/család) és egészség. A kezdő vállalkozás alapelve: válassz kettőt. Ez lesz a te rejtett költséged, amivel az induláskor nem számoltál – vagy a fogorvosoddal nem találkozol elég gyakran, vagy a barátaidra nincs időd, vagy a munkád esik szét. Hölgyeim és uraim, kezeket fel, aki az első 2 évben meg tudta valósítani a tökéletes munka/magánélet-egyensúlyt. Meghívom egy kávéra, meséljen róla.

2. Több a felelősség, mint szeretnéd

Sokan azt gondolják, hogy nehéz lesz, amikor alapítóként nem tudnak fizetést adni maguknak. De az igazi sűrűje ott kezdődik, amikor felveszed az első alkalmazottadat piaci alapon – és nem tudod, a következő hónapban ki tudod-e fizetni. Vagy akkor, amikor megrendeled a szomszéd kisvállalkozástól az első nagyobb tétel árut – és pontosan tudod, nekik mennyire fáj, ha késel a fizetéssel. Nem az a legrosszabb, ha nem tudod, neked honnan lesz pénzed. Hanem az, amikor mások gyerekeiért, kutyáiért és vállalkozásaiért válsz felelőssé… vagy ha rájössz, mennyire vagy cinikus.

3. Gyengébb vagy, mint gondolnád

Erős vagy. A kezdetekkor mindenképpen. De még a sikeres amerikai sorozatvállalkozó, Josh James is elmondta egy vele készült interjúban, hogyan zokogott a földön fekve magzati pózban, egy megoldatlan üzleti probléma súlya alatt. Ha (sorozat)vállalkozó vagy, egyszer lekerülsz a földre. Vagy többször. Talán csak gondolatban, talán valóban ott leszel.  És még csak nem is biztos, hogy a vállalkozás fog leküldeni – lehet, hogy vidáman viszed a súlyt a válladon, és jön egy övön aluli ütés: egy háziállat elpusztul, egy barát messzire utazik vagy csak eltörik a kedvenc bögréd. Készülj fel rá. Merj összegörnyedni.

4. Csalódást okozol

Valakinek biztosan. Az anyádnak, hogy mégsem orvos lettél. A barátaidnak, hogy nem tudsz partiarc lenni. Az asszonynak, hogy nemhogy nem gazdagodsz meg egy év alatt, de még a félretett pénzt is feléled. A gyereknek, hogy nem vagy ott az iskolai ünnepségen. Magadnak.

5. Nincs visszaút

Ha elég sokáig kitartasz, már te sem akarsz más lenni. Nem akarsz alkalmazott lenni. Nem akarsz értelmetlen vagy annak tűnő munkát végezni, és nem akarsz mást csinálni, mint ami téged lelkesít. Főleg nem mások álmaiért akarsz küzdeni, mert neked is vannak izmos álmaid. Ezt akarod, akkor is, ha sz*r, ha félelmetes, ha rosszabb, mint a tengeribetegség a Titanicon. Vegyél egy mély levegőt, és ha eddig nem sikerült elriasztania senkinek, hát –

és kezdd újra.

failure_quote

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Vasárnapi szieszta: aludj, olvass, repülj

A mai lustálkodáshoz messzire viszünk: egy kicsit az űrbe, aztán egy konyhába, meg elmegyünk a munkahelyedre is. Lustálkodj okosan.

Tengerre, startupper!

Az aranyásók nem gazdagodtak meg - ellenben jól jártak mindazok, akik nekik találtak ki szolgáltatásokat. Alaszkában lényegesen több virágzó vállalkozás...

Piacmeghatározás: nézz be az ablakon

Sok módszer van arra, hogy megértsd, kik alkotják a piacodat. Mi most egyetlen gyakorlatot ajánlunk: nézz be elképzelt vásárlód elképzelt...

Close