5 módszer arra, hogy bebuktasd az innovációdat

Ki-ki másképp kezeli a stresszt. Van a csapatban olyan, aki a nehezebb ügyfél után idegőrlő pasziánsszal tereli el a gondolatait. Mások pikírt mondatokat posztolnak a FB-on. Fejér Péter pedig, aki elmagyarázza az innovációt mindenkinek, blogbejegyzést ír. Bevallom, szeretjük, amikor stresszes….
Péter most arra keresett megoldást, hogyan ölj meg egyszer s mindenkorra cégeket, találmányokat, méghozzá a lehető legkínosabb módszerekkel. Sajnos nem egyedül ilyen okos: minden ötletet ügyfelektől vagy más startupperektől lopott.
Fejér Péter írása
Azt mondják, az innováció a gyors bukás művészete. A lassú bukás sok pénzt és időt felemészt, illetve roncsolja az üzlettársak, befektetők és üzletfejlesztők idegrendszerét. Ennek ellenére sokan és sokféleképpen ragaszkodnak ahhoz, hogy hullákat tároljanak a szekrényben – és erre jól kidolgozott eljárásaik vannk.
Adunk 5 tippet, hogyan buktasd be a találmányodat, startupodat a lehető leglassabban és legbiztosabban.

1. Növeld a lehető legnagyobbra a jelentőségét.

Mondj ilyeneket: soha még senki másnak…, világszabadalom…, egyedülálló a földgolyón… és higgy is benne mélyen, anélkül nem ér semmit. Ha bukni akarsz, fogadd el, hogy te egyedülálló vagy. A kételkedés véletlenül még sikerre vihetne… Valójában ökölszabály, hogy a találmányod már legalább 100 embernek eszébe jutott, 10 már dolgozott is rajta, és 1 szinte biztos, hogy meg is csinálta. Ha mégsem találkoztál vele, akkor

  • nincs elég információd  vagy
  • ő már bele is bukott.

2. Ne áruld el az ötletet senkinek, mert ellopják – inkább szabadalmaztasd mindenáron.

Ökölszabály, hogy legalább 4-5 embert – más szempontok, más szaktudások – érdemes bevonni, te titkolózz és szabadalmaztass. Bár  a projektek jelentős százalékában egyáltalán nincs szükség szabadalomra, ha bukni akarsz, ragaszkodj hozzá. Ha esetleg a te innovációdban mégis kellene szabadalom, akkor nagyon ügyelj, hogy a szabadalom rossz területre legyen benyújtva (például olajkitermeléssel kapcsolatos találmányodat jelentsd be Szlovákiában – láttunk már ilyet). Ragaszkodj ahhoz, hogy mindenféle stratégia és pénzügyi terv nélkül kezdj szabadalomba, így a roszz igénypontok és az időzítés is segít a bukásban. Két eset lehetséges:
  • Ha az időzítés elég rossz, gyorsan buksz, mert a nyilvánosságra kerülő szabadalmat ellopják az ázsiaiak.
  • Ha még van időd és pénzed néhány plusz országra meg pár évnyi szabadalomfenntartásra, akkor rámegy az autód és a lakásod – de cserébe van néhány szabadalmad.

3. Ne nézz közelebb 5 évnél.

Hiszen 5 év múlva mindenki a te találmányodat imádja, addig meg mit aggódj?!
Bár ökölszabály, hogy az első 1 évben 2-3 újratervezés történik és folyamatos, intenzív projektmenedzsmentre van szükség, te ne tulajdoníts nagy jelentőséget a konkrétan elvégzendő/elvégezhető feladatoknak, csak a távlati célt lásd. Hiszen egyetlen lexikonban sem olvashatjuk, hányszor számolta át Edison, mennyibe kerül a rézdrót vagy mik a potenciális befektető igényei. Csak arról olvashatunk, hogy híres lett, és mellesleg a bevétele se volt rossz. Ismételgesd:
  • Üzleti tervezés – minek? a nagyságrendeket úgyis tudom!
  • Piackutatás – ugyan már! Az én találmányomra mindenkinek szüksége van.
  • Korrekt érdekháló a csapatban? De hiszen mi mind barátok vagyunk!

4. Ne foglalkozz azok véleményével és tanácsával, akik nem hisznek a projektedben.

Azok ugyanis vagy irigyek vagy a konkurenciának dolgoznak. Esetleg le akarnak nyúlni. Az innováció területén dolgozó tanácsadók csak hátráltatják a projektet, és nem hajlandóak belátni, hogy a találmány egyedisége bármelyik befektetőt és felhasználót meggyőzi majd: fizessen. Kezdj el gyanakodni, ha valaki
  • kérdéseket tesz fel,
  • kételyt fejez ki,
  • átszámolja az általad összerakott exceleket és utánaolvas a neten a versenytársaknak.

De ha ez a csapda nem lenne szimpatikus, mondunk ide egy sokkal körmönfontabbat. A hívőkben se bízz. Bár ők boldogan részt vennének az alkotás és a korai rabszolgamunka örömeiben, lehetőleg mard el magad mellől mindet, amikor cégalapításra kerül sor. A legbiztosabban a magányos harcosok buknak.

5. Végül tanuld meg a mantrát: neked csak pénzre van szükséged.

Hiszen ami szellemileg újdonság, azt te adod a projekthez, minden más pedig pénzen megvehető (eszközök, mérnökök, stb.). Bár együttműködő partnerek lennének, akik különböző utakon gazdagíthatják a projektedet, az alábbiakat semmiképpen ne engedd közel:
  • Mentor: pénzt nem ad, ellenben beledumál és a kapcsolatait is az orrod elé tolja. Sokszor javasol olyan munkafolyamatot, amire addig nem gondoltál. Ha nem akarod átélni, hogy néha tudatlan vagy, viszont biztosan szeretnél bukni, ne kérj tanácsot.
  • Üzleti angyal: ad pénzt, de ő is beledumál, részt vesz a menedzsmentben, esetleg a nyakadra ültet egy menedzsert. Ha félsz, hogy a cégben bizonyos folyamatokhoz, főleg a gazdálkodáshoz egyesek jobban fognak érteni nálad, és ragaszkodsz a bukáshoz, inkább válaszd a bankhitelt.
  • Más startuperek: engedd őket közel, de ne hagyd őket szóhoz jutni. Örüljenek, hogy tanulhatnak tőled, és ne akarjanak mindenféle költségcsökkentő ötlettel csőbe húzni, mint közös iroda, közös értékesítési lánc vagy hasonlók. Ha bukásra hajtasz, soha ne kooperálj.
  • Tanácsadók: ők meg egyenesen viszik a pénzt. Ugyan értenek hozzá, de focizni, gyereket neveleni és innovációt menedzselni minden okos ember tud. Ha bukásra hajtasz, ezt tartsd szem előtt.

Ennyi a mai lecke. Fogadjunk, hogy te is ismersz szabályokat, ha a biztos bukás kerül terítékre. Kérdés, hogy betartod-e őket…

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Startup?

Azt hinnéd, egy nyelvet beszélünk. Nem is olyan biztos. Szlutya: liszttel és vízzel kevert, hamisított tejföl. Katrinca: fekete vagy fehér...

Köszönjük. Évvége.

Itt az év vége, és mi végigszámolgattuk, mit kaptunk (ld. 29 tett a kreativitásért, 18.). Megünnepeljük: hátradőlünk és pihenünk, megajándékozzuk...

A legjobb tüzelőanyag

Ötletbörzék, ötletpályázatok, crowdsourcing megint. Nagy legelő. Jól trágyázott föld. Ha kiszárítod, amit találsz, akár még tüzelőanyagnak is jó. De azért...

Close