5 perc hírnév, aminek értelme van

Monsters-Inc-back-on-top-disney-13555082-235-313Jó lenne, ha a céged, projekted téma lenne a családi vacsoraasztaloknál? Jó lenne, ha leendő befektetőd vagy üzleti partnered a reggeli kávé mellett veled kezdené a napot? Semmi gond. Csak az újságokba kell bekerülni.

Tavaly csak az egyik eseményünkről körülbelül 30 online médium írt (nagyok és kicsik, szakterületiek és épphogy-kapcsolódók). A Piac&Profitban szakértői sorozatunk van. Idén  júniusban két nagy print magazinban is benne leszünk különböző témákkal. Tudod, hogyan juttattuk be ezeket a cikkeket? Sok apró, türelmes lépéssel. Sajtóelérési tippek következnek – működnek, bizonyítottuk. Hosszú lesz, böngészd végig.

hvg-extra-businessCégvezetők álmodnak meleg tavaszi éjszakákon sajtótájékoztatókról, nulla forintos gerillamarketing-kampányokról, a cégről áradozó blogbejegyzésekről népszerű blogokban… aztán reggel fellapozzák az újságot, és megint valaki más van a címlapon. Pedig rettentő jó lenne ott lenni, hiszen a befektető, a nagy ügyfél vagy a bizalmatlan tömeg ez alapján fogja felvenni a kapcsolatot a céggel – ha egyszer sikerül odáig eljutni.

Szomorú tény: egyikünk sem születik úgy, hogy értenénk a médiához. Éppolyan fontos egy nagyszerű sales-marketing csapat, mint valaki, aki tanult és/vagy csinált már PR-t. Így sem elkerülhetőek a “pusztába kiáltott szavak”, a sajtó nehezen mozdul, és rá kell érezni, melyik médium mit mikor tekint hírnek. Legyen kitűnő sajtóanyagod, nagyszerűen mesélhető sztorid, szép számaid – és jó adag türelmed. Erőből nem megy, idő kell hozzá. Ha valaki jól csinálja, a sajtó lesz a leghálásabb – és nem utolsó sorban a legolcsóbb – marketingeszközöd.

Adj arcot és történetet neki

Cégnév és gyönyörű logó megvan? Szuper. És te hogy nézel ki?…

A LogMeIn-sztori egy lusta alapítóról szól, aki nem szeretett lépcsőt mászni. A Prezi-sztori néhány lelkes fiatalé, akik szebbet akartak egy átlagos ppt-nél. Egy kis HR-ügynökség, a CCAgency nevének két C-je onnan ered, hogy két frusztrált HR-szakember ipari mennyiségű kávé és cigaretta hatására döntött végül úgy, saját vállalkozást indít. A jó cégnév és logó még senkit nem vitt be a sajtóba, ellenben ha a cégnek van izgalmas képviselője, jó sztorija, a sajtó máris örömmel látja őt egy interjúra.

A cégről szóló rész ebben a sztoriban lehet igencsak rövid is – a lényeg, hogy a szellemiség, az üzenet tökéletesen illeszkedjen a cég imázsához. A cégről szóló részt tehát úgy kell megfogalmazni, hogy ha egy twitter-bejegyzésnyire (140 karakter) vagy egy e-mail tárgyának megfelelő hosszra apad, akkor is értelmes maradjon.

Mélyítsd el a digitális lábnyomod

Minél több felületen lehet találkozni a neveddel, annál nagyobb az esély arra, hogy véletlenül vagy direkt beléd szalad egy újságíró vagy egy blogger. Éppen ezért fontos, hogy a vállalkozáods legyen jelen az online médiában (honlap, blog, esetleg Facebook-oldal, Twitter, LinkedIn, fórumok). Építsd ki ezeket. Jelenj meg iparági fórumokon, olvass és kommentelj a releváns blogokat. Szerepeljen a neved – a cégedet képviselő figura neve és arca – olyan sok helyen, hogy már mindenki ismerősnek érezze, de ne tekintsék tolakodónak.

(És jelenj meg eseményeken. Arccal, névvel. Mert a digitális lábnyom nem minden.)

Kell egy cégblog

Emlékeszel még az iskolai fogalmazásokra? Érdemes előkotorni a megmaradt füzeteket, egyetemi szemináriumi dolgozatokat – és felnőtt fejjel, elsősorban a stílusra figyelve átolvasni néhányat. Suta, botladozó mondatok? Értelmetlen gondolatmenetek? Nem csoda. Írni nem egyszerű, még előre megadott témáról sem, hát még ha magadnak kell a témát is kitalálni. Pedig a sales és marketing mellé kell a csapatba valaki, aki írni is tud. A jó hír: megtanulható. A rossz hír: sokat kell gyakorolni.

Kell egy cégblog, ami céges hírekről tudósít és/vagy a szakma szépségeit mutatja meg. Azaz: legyél nyüzsis vagy legyél guru. Aktív blog kell, azaz heti 2-3 bejegyzést érdemes írni akkor is, ha eleinte senki vagy csak munkatársaink és nagymamáik olvassák. Amint belelendülünk az írásba, két dolog fog történni:

  • Belejössz, mint kiskutya az ugatásba. Rájössz, hogy hogyan lehet rövid, velős cikkeket írni, megfogalmazni a lényeget, témákat találni. Visszajelzéseket kapsz stílusra, az izgalmas vagy vitatható tartalmakra. Izmosodsz. Megérted, hogy egyik vagy másik írás miért vonzóbb az olvasóknak.
  • Másoknak témát szolgáltatsz. Éppen azoknak a bloggereknek, újságíróknak adsz muníciót, akikkel szeretnél kapcsolatba kerülni. Éppen azoknak a potenciális vásárlóknak a bizalmát építed ki, akik amúgy is kíváncsian és nyitottan jönnek – azaz mindkét esetben nagyszerű konverziós aránnyal számolhatsz, hiszen nem leszel már ismeretlen.

A szerkesztőségekben is emberek ülnek

Érdemes őket megkeresni. Sőt: őket érdemes keresni, mert a szerkesztőségi info-kukacos e-mailcímek sajnos sokszor elvesznek a sok bába között. És ha már tudod, kik ők, kezeld is őket emberként.

Első körben ásd bele magadat az elmúlt hetek-hónapok sajtójába (print, online, blogok… mindent pörgess végig), és találd meg, melyik médium, melyik újságírók tudósítanak előszeretettel azokról a témákról, amiket te is adnál nekik. Ne felejtsd el azokat a sikeres bloggereket, akik ügyfelekként vagy szakíróként tudósítanak a területedről.

Ne félj akár a Facebookon is “leszólítani” újságírót – valószínűleg ő is örül, ha megtalálod. Vedd fel velük a kapcsolatot LinkedInen is, ha lehet. Keresd meg őket, mutatkozz be. Hívd fel a szerkesztőségeket, kérdezd meg, melyik munkatárssal beszélgethetsz. Építs sajtókapcsolati adatbázist. Hívd meg őket egy kávéra és kérdezd ki őket: mit tekintenek hírnek (azon kívül, ha felrobbantod az irodát), kik az olvasóik, milyen gyakran jelenhetsz meg náluk és milyen formában. Kérdezd meg azt is, melyik szerkesztőség mikor örül a cikkeknek, híreknek (melyik nap, melyik napszak van a legjobb esélyed hír elhelyezésére).

Utána már “csak” arra kell őket rávenni, hogy írjanak is rólad.

Kis kitérő a fizetett megjelenésekről: az újságíró munkát végez. Ezt azonban az újság fogja megfizetni neki (mivel ő tartalomszolgáltatásból él) – viszont csak olyat fognak megjelentetni, amiért az olvasóik hajlandóak fizetni. A bloggerek is munkát végeznek, kérdezz rá, mit adhatsz cserébe. A fizetett PR-cikkek csak akkor érnek sokat, ha százezres nagyságrendű olvasottságot érsz el vele. Óvakodj az olyan médiumoktól, amik  blognak és ingyenesnek álcázzák magukat, és PR-cikkeket jelentetnek meg anélkül, hogy megjelölnék, fizetett tartalomról van szó. Ott valami félrecsúszott. Gondold végig ezeket a szempontokat is.

Kicsiknek kicsiket

Be kell látnunk, hogy az igazán sikeres bloggerek és újságírók nagyon elfoglaltak. Valamivel több keresgéléssel jár, de ha sikerül néhány kisebb halat is bevonni a kapcsolati hálóba, lehet, hogy az első néhány megjelenés is könnyebb lesz. Ők lesznek ugyanis az a 25% (!), akik elolvassák az e-mailjeidet és talán válaszolnak is. Keresd meg az írásaikat – és hivatkozd vissza. “Kedves XY., tetszett az írása, ami a Piac&Profitban megjelent az autópiacról. Éppen ezért gondoltam, hogy…”

Adj a kezükbe éles lőszert: pontosan, szépen és célratörően megírt mondatokat, hogy azokat használják. Ha pedig ők már írtak rólad, rájuk és a rólad írt cikkre hivatkozva be lehet sétálni a nagyokhoz. Bátran, emelt fővel.

Sajtóközlemény vagy témajavaslat küldése előtt érdemes felhívni (vagy ha aktív Twitter-felhasználó, akkor ott elérni) az újságírót. Érdemes megkérdezni, tudja-e még fogadni a hírt vagy helyezd el ezúttal más sajtótermékben. Finom kérés és finom noszogatás arra, hogy válaszoljon. Ne félj használni.

És amikor végre megjelenik…

magazine12Igen, igen, igen! Végre megjelent – most nem szabad abbahagyni a kemény munkát. Először is: mondj köszönetet a szerzőnek a megjelenésért. Monitorozd online megjelenés esetén az olvasói megjegyzéseket, szólj te is hozzá. Legyél hálás az olvasóknak minden visszajelzésért – a kritikát fogadd nyitottan és köszönettel.

A megjelenést Twitteren és Facebookon is terjeszd (és nem azt, hogy végre megjelentél, mert ez csak barátaidnak fontos, akik veled drukkoltak). A cikk legérdekesebb állításait kiemelve, linkkel küldd szét azoknak, akiktől továbbközlést remélsz.

Ha a megjelenést követően bármilyen változás történik (több ügyfél, új kapcsolatok), arról is tudósítsd valamilyen mértékben a szerzőt, és mondj neki még egyszer köszönetet.

Végül: ne felejtsd, miért csináltad mindezt

Azért érdemes kitartóan tartalmat generálni, mert még több sajtómegjelenést akarsz. A lehető legtöbb, legjobb minőségű, folyamatos sajtóvisszhangot arról, hogy milyen nagyszerű dolgot csinálsz. Érdemes hát erőfeszítéseket tenni, hogy ez létrejöjjön és megmaradjon. Bátran meséld el a sajtónak tanulságos bukdácsolásaidat, érdekes adatokat, nagyszerű új termékeidet vagy szolgáltatásaidat, nagy eredményeidet vagy érdekes ügyfél- és munkatárs-történeteidet.

Még egyszer: azért, mert nagyszerű dolgot csinálsz.

Cikkünk sajtósabb tesóját (hasonló tartalommal, picit más stílusban) a Piac&Profitban itt és itt olvashatod.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Bohócdoktort a vállalkozóknak…?

Mesélünk nektek egy napi problémánkról. Szakmairól, etikairól. Hátha sikerül úgy mondani, hogy az érintettek meghallják. Saját érdekü(n)kben. Jön az egyszeri...

Ökölszabályok, hogy tényleg eltaláld azt az embert, akire célzol

Csapat kell. Jó emberek. A legjobbak. Van néhány ökölszabály, amit minden kocsmai verekedésnél és minden korai fázisú vállalkozásnál érdemes figyelembe...

Óvakodj az amatőröktől. Kreanod-sztori 2. rész

Ha emlékeztek, legutóbb ott hagytuk abba, hogy Gergely nagy lendülettel  nekiugrott a Vállalkozás nevű kalandnak, és létrehozta a KreaNodot. Rá...

Close