A csapatmunka hullámvasútja

Együtt dolgozni valakivel sohasem könnyű feladat. Pláne nem egy startupban. Alkalmazkodsz, vezetsz, vitatkozol, elfogadsz, megértesz. Más esetekben veszekszel, sértődsz, bántasz, sérülsz. Az egész folyamat társaink és magunk véget nem érő menedzselése. Mi hát a titka? Hogyan csináld jól? Mihalik Ági szervezetfejlesztőnk keresi ezekre a kérdésekre a választ következő írásában.

Mihalik Ági, junior szervezetfejlesztőnk írása

Amikor egy projekt kapcsán együtt kell teljesítenetek és haladnotok a cél felé, előbb-utóbb felfedezed azt a bizonyos embert. Tudod, aki (úgy érzed) kicsit kevesebbet tesz hozzá a közöshöz, mint amennyit (szerinted) kéne. Aki (hozzád képest) reggelente elkésik. Aki után javítgatni kell (?) az elütéseket az ajánlatban. Aki (szerinted) nem olyan tökéletesen elkötelezett és zseniális, mint te magad.

Állásinterjúkon gyakran megkérdezik, hogy mi az erősséged és a gyengeséged. Egy közeli ismerősöm gyengeségként mindig azt mondja: „nem tudok idiótákkal együtt dolgozni”. Na persze, hát idiótákkal senki sem tud (vagy akar). Na de kiből lesz az idióta?

Megoldás.Most konfliktusok a szervezetkebn

Általában igyekszünk olyanokkal társulni, akikkel úgy érezzük, jól kijövünk majd. Közös az érdeklődés, a lelkesedés, esetleg ismerjük már egymást tíz éve. Ezek a faktorok azonban önmagukban kevesek ahhoz, hogy zökkenőmentes legyen a közös jövő, hiszen ha egynél több ember él vagy dolgozik együtt, elkerülhetetlenek a nézeteltérések. Mi is a startup maga? Egy nagy adag bizonytalansággal fűszerezett, végtelennek látszó vágta valami fényes felé. És lássuk be, a csapaton sok múlik, hogy eljuttok-e odáig.

 

Hogyan dolgozzatok hát közösen és eredményesen?

Minden csapatnak magának kell rájönnie a békés szimbiózis titkára, azonban van pár általános tanács, amelyet jó, ha megfogadtok egymás menedzselésére.

  • Ha valami zavar, ne gyűjtögesd, tedd ki az asztalra! Senkinek sem jó, ha csak fortyogsz magadban, egyre feszültebbé válsz, majd robban a bomba. Idővel a zavaró dolgok felnagyítódnak, ormótlanná válnak. Már arra sem emlékszel, miért zavar, csak hogy a múltkor is az volt megint. Tudod, néma gyereknek…
  • Használd az erőt, érezz! Pontosabban érezd bele magad a másik helyzetébe! Gondold át, milyen helyzetben van most, min megy keresztül. Miért teszi, amit. Vagy kérdezd meg tőle! Jó hír, az empátia fejleszthető aktív hallgatással, a másikra való odafigyeléssel, kérdezéssel, a jelenben éléssel! Ez mind segít megérteni az ő indítékát, gondolatmenetét. A megértés pedig az elfogadás első lépése. (Talán nem véletlen, hogy a világ 10 legempatikusabb vállalatai között olyanokat találunk 2016-ban, mint a Facebook, a Google vagy a LinkedIn.[1])
  • Kommunikálj egyértelműen! Ne csak számodra legyen világos, amit közölni szeretnél. Legyenek a határidők tiszták, a szükségleteid érthetőek. Egy 2014-es felmérés szerint a munkavállalók 46%-a csak ritkán jön el úgy egy megbeszélésről, hogy egyértelműen tudja, mi a következő feladata[2]. Te hányszor voltál már így vele?
  • Kérdezz és jelezz vissza! Használj konkrétumokat, próbálj meg nem általánosítani. Ne hagyd, hogy elragadjanak az érzelmeid. Ha indulatossá válsz, az kétféle reakciót vált ki: eszeveszett védekezést, vagy dühös támadást. Csak egy biztos, az üzeneted nem ér célba, főleg nem úgy, ahogy szeretted volna.
  • Fogadd el a fejlesztő jellegű visszajelzéseket! Ezeket (általában) nem azért kapod, hogy bántsanak velük, hanem hogy profitálj belőlük. Hallgasd és köszönd meg őket, és építsd be azt, amit higgadtan végiggondolva jogosnak találsz. Valójában az emberek 57%-a szeretne fejlesztő visszajelzéseket kapni, míg 43%-nak csupán dicséretre van igénye. Egy kutatásban a megkérdezettek 72%-a úgy gondolta, teljesítménye emelkedne, ha több fejlesztő visszajelzést kapna munkatársaitól[3].

És végül: ne feledd, te sem vagy sem tökéletes, sem tévedhetetlen. Hiszen mindenkinek megvannak a saját „idiótái”, akikkel nem tud együtt dolgozni. Minden csak nézőpont kérdése.

 

Források:

  • [1] https://hbr.org/2016/12/the-most-and-least-empathetic-companies-2016
  • [2] https://www.entrepreneur.com/article/280301
  • [3] https://hbr.org/2014/01/your-employees-want-the-negative-feedback-you-hate-to-give

 

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Home office, távmunka, szabadúszás – kell ez neked?

Találtál egy munkahelyet, ahová a munkaidőd egy részében vagy egészében otthonról is bedolgozhatnál? Vagy otthonról indítanád a vállalkozásodat? Esetleg gyerek...

Miért nehéz a legkisebb változás is egy csapatban?

A startup konstans változás - a gond csak ott kezdődik, hogy mi, Homo sapiensek alapvetően konzervatívak vagyunk. Nemigen szeretjük a...

Hogyan válogatnak az üzleti angyalok? (2. rész)

Az előző blogposztban Varga Zoltán kutató kollégánk bemutatta az első 3 olyan előszűrési területet, ami egy angyalbefektetésre való jelentkezés kritikus pontja lehet. Most...

Close