A döglött ló felismerése

Egy régi dakota mondás szerint (vagy nem dakota, de régi és mondás),

ha megdöglött a lovad, az egyetlen helyes cselekedet, ha leszállsz róla.

Erre született menedzsment-vicc is: mi mindent tehetsz még, ha a ló megdöglött (változtasd meg a teljesítményelvárást, hogy ő is beleférjen, ígérj neki prémiumot, válts lovast…).  Kedvencünk a Döglött Ló Elmélet agilis verziója, itt olvasható. Az röhöghet, aki egyszer sem ismert magára…

Az innovációmenedzsment alaptétele azonban az, hogy ha egy ló már induláskor döglődik, akkor inkább öld meg, és szállj át gyorsan egy másik lóra. Olyan ötletekről beszélünk, amikről néhány hét alatt kiderülhet, hogy döglődik, mégis sokan akár befektetőkig is elviszik, hogy végül kénytelenek legyenek szembesülni a kudarccal.

De honnan tudjuk, hogy egy üzleti ötlet már az út elején megdöglött? A ló pulzusának kitapintásához adunk néhány tippet – hogy ne akkor vedd észre a problémát, amikor már bűzlik.

Ötletgyúró Edzőtáborunkon, ami legutóbb pár napja volt (és nemsokára lesz megint), a résztvevőket elsősorban az izgatta a nap végére: honnan tudják, hogy egy adott üzleti ötleten már nem érdemes rugózni, inkább újba kell kezdeni. Íme 10 szempont abból a körülbelül félszázból, amit velük összeszedtünk:

  1. Ötletnek jó, csak éppen sehogy nem találod a célpiacot. A ló tutira elhalálozik, ha ezt ismételgeted: “ez mindenkinek jó lesz”.
  2. Evidensnek tűnik a célpiac, de nincs egy versenytársad sem. Vagy nincs piac, vagy nem vetted észre a lójárványt. Gondolkodj erősen, mit nem látsz.
  3. Nincs csapatod, hiába mondogatod már fél éve boldog-boldogtalannak, hogy milyen zseniális lovad van.
  4. Van csapatod, csak éppen soha nem ér rá. Esetleg saját lovakat tenyészt.
  5. A csapatod egy része szeretné a lovat megtartani és szép öregkort biztosítani neki (azaz ebből a vállalkozásból akar nyugdíjba menni), egy másik része viszont állati gyorsan eladná lókolbásznak, kilóra (pl. licenszeladással). A ló még nem döglött, de jó esélye van rá, hogy hamarosan kinyírjátok.
  6. A potenciális vevőid nem látják a különbséget a te lovad és mások lovai között. A ló jó eséllyel éhen fog halni, kivéve, ha pénzzel eteted – ezt hívják majd brutális marketingköltségnek.
  7. A szellemi tulajdon védelme vagy a saját gyártás nem megoldható. Ebben az esetben a lovad nem lesz hosszú életű, de a bőrét eladhatod, ha előtte szépen lecsutakolod: márkát építhetsz, például. Nem biztos, hogy ezért megéri etetni.
  8. A ló gyors pályán indult a versenyben (pl. ICT), a pályára jutásig mégis évek telnek el. Ha évekig dédelgetsz egy olyan ötletet, amihez a technológia rendelkezésre áll, nagy valószínűséggel már a sokadig generáció futja majd  a köröket, mire te kivonszolod  a pályára dédelgetett – és döglött – kedvencedet.
  9. A ló rendben van, ellenben a legelő egyre kisebb, azaz a piaci trend csökkenő. Ilyen például az a szolgáltatás, amit betárcsázós internetet használóknak fejlesztett pár éve egy cég. Vannak ügyfelek, de meddig?…
  10. Nem tudsz lovagolni. Azaz: olyan iparágba indulsz, ahol még semmilyen ismerettel nem rendelkezel, és a csapatodba sem tudsz a kezdetektől bevonni szakértőt. A ló lehet, hogy életképes, de tutira belehajtod a szakadékba. Örülj, ha csak a ló purcan ki.

Élő és zombi lovakkal is jöhetsz a következő Edzőtáborunkba. Érdekel? Ideklikk.

Mert a zsokéra teszünk, nem a lóra.

 

 

 

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Vakcelerátor, inkorlátor, mentol? Nem buli.

Az elmúlt évek magyar innovációs és vállalkozós világa erőteljesen hasonlít egy táncparkettre. Egyre felkapottabb szórakozóhely lett, ahol gyakorlottabb és kevésbé...

A termékfejlesztő géniusz

Egy jó terméket tovább javítani nem mindig könnyű. Időnként azonban megjelenik egy-egy olyan lényegi fejlődés, amiben az igazi zsenialitás kerül...

Konszenzus? Csak azt ne!

Ha vállalkozást indítasz, a nagyhalál-hibák egyike a konszenzusos gondolkodás. Hogy miért? Megmutatjuk. Hiába vagy akármilyen fenegyerek, a beléd csöpögtetett finom...

Close