A Láthatatlan Légió

bigstock-Young-hacker-using-a-laptop-12163916“Szeretnék egy olyan sales-est, aki kitűnően ért a marketinghez is. Fiatal, dinamikus, képes és hajlandó napi 10 órát dolgozni, esetleg hétvégén is. Beszéljen tökéletesen angolul, de a kínai is előny. Tervezett fizetés az első évben havi 150 000 nettó, cégautót és telefont nem tudunk adni. Belépés azonnal.”

Ha egy HR-ügynökségre besétálsz ezzel a pozícióleírással, hülyének néznek. Pedig ez egy tipikus startup-pozíció: sok feladatot egyszerre végző, magasan kvalifikált, agyondolgoztatott fiatalt keresünk nullához tartó fizetésért. Higgyen a tündérmesékben és legyen nagyon lojális.

A Mashable nemrég megjelent cikkéből azt olvassuk, hogy az USA-ban startupnál dolgozni szexi dolog. Olyannyira, hogy a munkavállalókat kell felvilágosítani: ez nem pont az, amire te számítasz (durvább, kevesebb pénzzel, több bizonytalansággal). Ezzel szemben nálunk… hát, nem tolonganak a fiatalok a startup-állásokért. Egy frissdiplomás alapvetően csak a nagyvállalati fizetések statisztikáit ismeri, a startupról pedig annyit tud, hogy

.

Na pont ennyit.

A startup-alapító egyik legnagyobb dilemmája: hogyan építsen csapatot, hol talál jó embereket hozzá. Fussuk végig, mik a szempontok és a teendők.

I-Will-Find-The-Droids-Im-Looking-For-by-Stephan

1. Az alapító csapat összeállítása

  • Az alapító üzlettársakat keres nulla forint fizetéssel, maximális lojalitással, megabrutál kockázatvállalási hajlandósággal.
  • A belépő vagy beleszeretett az alapítóba/projektbe vagy belátható időn belül szeretne megélni belőle (vagy legyen a tarsolyban elég zsé és eseti megbízás máshonnan).
  • Javaslat: ebben a fázisban nem a tökéletes szaktudás, hanem a tökéletes bizalom és illeszkedés a fő szempont. Több kéz több munkát végez, így aztán az elején olyan embereket keress alapítóként, akik ráérnek ÉS tudnak-akarnak dolgozni. Legyetek nagyon őszinték egymáshoz és önmagatokhoz, és ha mégis szakítanátok egy adott ponton, az legyen korrekt és csöndes.
  • Hol keressétek egymást: mivel sajnos a gondolatátvitel nehézkes, az alapítónak beszélnie kell az ötletéről. Minél több helyen. Erre alkalmasak például a meetupok, de be lehet sétálni egy egyetemi kurzusra vagy egy kifejezetten startup-inkubációval foglalkozó képzési csoportba is. Jó és rossz hír egyszerre, hogy ez a fázis leginkább a párkereséshez hasonlít – nem lehet tudni, hol lesz az a bizonyos társ, tehát nyüzsögni kell, sokat.

2. Korai fázisú toborzás

  • Az alapító a lehető legjobb, legmagasabban kvalifikált munkatársakat keresi, mert a kockázat nagyon nagy. Dilemmája, hogy pénz nincs, nagy igények vannak. 
  • A belépő izgalmas munkát, megbecsülést, és persze nagy karrierlehetőségeket keres.
  • Javaslat: ebben a fázisban a tét sokkal magasabb – magas szintű szaktudás ÉS lojalitás kell. Alapítóként és belépőként is legyél nagyon őszinte a lehetőségekkel és elvárásokkal kapcsolatban. Ha igazán szimpatikusak vagytok egymásnak, beszéljetek üzletrészről, sikerdíjakról – ne (csak) havi fizetésben gondolkozzatok. Ha nem annyira illetek egymáshoz, akkor felejtsétek el egymást, minél hamarabb. Alapítóként legyél tudatában annak, hogy ennek az embernek már valamennyit fizetned KELL: pontosan annyit, hogy ő ne legyen kénytelen máshol dolgozni. Belépőként pedig tudd: nem a multik, hanem a startupok szereznek meg téged szőröstül-bőröstül. Munka este és hétvégén is, nagy érzelmek, nagy kockázatok, és a bukás éppúgy a sztori része lehet, mint a siker.
  • Hol keressétek egymást: alapítóként fogd fel ezt úgy, mint az első igazán komoly marketingfeladatot. Kampányolj. Találd meg azt az egy mondatot, ami szerinted a legvonzóbb a pozícióban, és azután kiabáld világgá (FB-csoportok, egyetemi klubok, baráti körök, LinkedIn… bármi, ahol szerinted a potenciális célpont megfordul). A kampány fő célja, hogy megmutasd: a te céged tuti. Versenyek, újságcikkek, meetupok… vagy ha van annyi pénzed, fejvadászok  – azaz felejtsd el az olcsó HR-portálokat.

És a legfontosabb: ingyenebéd itt sincs. Alapítóként akár alapítótársat, akár korai fázisban munkatársat keresel, legyen egyértelmű, ki mikor és miből mennyi pénzt vár. Belépőként pedig tedd nagyon egyértelművé, meddig tudsz éhbérért maximumot nyújtani, és mit vársz a lojalitásodért cserébe.

Nehogy a végén mindannyian éhen maradjatok – vagy csak az ügyeskedők lakjanak jól, ahogy Rejtő Láthatatlan Légiójában, ahol a legtöbb startupra jellemző HR-hibát elkövetik, amit csak lehet. Olvasd tankönyvként. Megéri.

Van sztorid vagy kérdésed korai csapattal kapcsolatban? Írd le kommentben.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Naponta többször kellene, de vannak, akiknek heti egyszer se jön össze

Nem tudom, neked mi jutott eszedbe, mi a tanulásról beszélünk. Tanulni KELL. Ahhoz ugyanis, hogy egyszer majd sikeres legyél, először...

Bazinagy bukta. Edd meg.

Egyszer már írtunk arról, hogy pofára esni KELL. Járni, biciklizni, síelni tanulni nem lehet nélküle. Az immunrendszered sem működik, ha nem...

A jövő, ami tegnap kezdődött

Tudod, egy évtizeden belül embert a Holdra? Letudva. Számítógép a háztartásokba? Letudva. Életmódváltás? Lássuk, mi jön...

Close