A LÉT nagy kérdése: mi az az MVP?

cat_drinking_creamA lean szemlélet egyik alapvetése, hogy a lehető legkisebb befektetéssel érjük el azt a (szervezeti) tanulást, amely az üzleti sikerhez elengedhetetlen. Hulljon a férgese a lehető leghamarabb, és válasszuk ki az életképes irányokat még egészen kezdeti fázisban. Kicsit olyan ez, mint amikor a szilvafa első ágáról pottyanunk vissza – kellemetlen, de nem fatális. Ellenben ha már legfölül jártunk volna…

Rövid, lényegretörő összefoglaló következik a Minimum Viable Product-ról (Legkisebb Életképes Termék, azaz a LÉT*).

*ha valakinek eszébe jutna erre LÉT-ként hivatkozni, kérjük NE említse blogunkat forrásként. Maradjunk a jól bevált MVP-rövidítésnél :)

Az első és legfontosabb, valóban létkérdés, amit fel kell tennie egy vállalkozásnak: miért fejleszt új terméket? El akarja bűvölni a fogyasztóit? Sok felhasználót szeretne az adatbázisába? Egy rakat pénzt akar? Távoli víziója felé tesz egy újabb lépést? Meg akarja változtatni a világot?

Bármelyik vagy bármelyek kombinációja lehet – a lényeg, hogy legyél  tisztában vele és eszerint kezdj a munkába. Más-más MVP-t fog eredményezni ugyanis egyik vagy másik.

Mindegyiknél fontos azonban, hogy az előre meghatározott siker elérésének esélyét maximalizáld. Még egyszer: a lean a siker elérésének esélyére törekszik. Ha túl kicsi: korán be kell buktatni. Ha elfogadható mértékű: növelni kell, amennyire csak lehet. Tehát fejlessz olyan terméket, amelyben a felhasználó számára elegendő érték van.

Mi a probléma? Alapvetően az, hogy minél később lép piacra (kerül fogyasztók/felhasználók) elé a termék, annál nagyobb befektetést bukunk, ha ki kell kukázni. Ha viszont túl korán érkezik, akkor gyengébb, nehezebben védhető… tehát meg kell fontolni, mit és hogyan vetünk az oroszlánok elé. A lean stratégiája az, hogy korán, esetleg részkérdésekre és részfunkciókra koncentrálva gyűjt adatot az egyes termékelemekre vonatkozóan. Olyan sok információt gyűjt be, amennyit csak lehetséges: először a termék által megoldani kívánt problémáról és a problémát érző potenciális piacról, majd a termék egyes elemeinek piaci fogadtatásáról. A kérdés sokszor nem az, hogy mi jelent valós megoldást a felhasználó problémájára, hanem az, hogy a felhasználó mit gondol, ő mit szeretne.

  • Az MVP tehát olyan, a már felhasználó elé kerülő termékverzió, amely a lehető legkevesebb funkciót/fejlesztést/előnyt tartalmazza, de már elegendő ahhoz, hogy a legkorábbi fázisra is kíváncsi típusú felhasználót (early adopters, earlyvangelists) megfogjuk velük. Az MVP célja elsősorban az, hogy információt gyűjtsön – körülbelül, mint az űrhajózás hajnalán fellőtt, állatot szállító korai űrhajók. Megjegyezzük, Lajka kutya nem élte túl az utazást, ez az MVP-vel is megeshet.

Azok a korai felhasználók, akiket ezzel a termékverzióval elérünk, elsősorban kíváncsiak, újítók. Éppen ezért képesek arra, hogy megbocsássák a termék hiányosságait és a használat során “kitöltsék a lukakat”, azaz olyan használati módokat találjanak, amivel felülemelkednek a fejlesztés hiányosságain. De nagyon fontos újra kimondani: csak akkor képesek és hajlandók erre, ha a termék valós problémát old meg az életükben.

Ha az MVP bukik – fogadd örömmel. Nem te buktál. Te csak megúsztál több hónapnyi vagy évnyi küszködést és sok-sok veszteséget. Ha pedig az MVP működik… hajrá!

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Hallgass az ösztöneidre – és ne úgy tárgyalj!

Tárgyalástechnikából sok dolgot tanultunk. Sok dolgot elolvastunk. Mégis, marad néhány olyan titok, amit a szakkönyvek, szakbloggerek és trénerek nem említenek....

És mihez fogsz vele kezdeni?

Szakdolgozatok leadva, vizsganaptárak megnyitva, évvégi hajtás megkezdve. Oké, már látszik az alagút vége: meglesz a diplomád, nyelvvizsgád, gyakorlati helyed, állásod....

Időmenedzsment idegbaj helyett

Az időmenedzsmentet szeretjük nehéznek tekinteni (ha tudnád, hányszor futottam neki, mire elütés nélkül  kétszer is begépeltem, egyet is érthetnél ezzel). Valójában...

Close