A robot, aki megölte a vécésnénit

killer_robot_by_aguz-d4m8yutPár napja egy gyorsetetőben jártunk. Kollégánkat hívta a természet és ez volt a leggyorsabb. Emlékeztünk, hogy két megoldás van: megmutatja a fogyasztásról szóló blokkot a néninek vagy pénzzel oldja meg a helyzetet, és utána lehet robogni a WC irányába. De nem ez történt. Néni helyett valami egészen mást találtunk, és ez okozott is némi problémát.

Aztán elgondolkodtunk, és rájöttünk, hogy titkon és halkan nemcsak a vécésnéni halálával kellett szembesülnünk, de eltűnt a cipészbácsi, a szemfelszedő és még egy néhányan, és bizony a történetben gyilkos robotok is felbukkantak.

Hogy hogyan kerül ez a sci-fi thrillerbe illő téma egy üzletfejlesztős blogba? Átalakuló gazdaságról, változó igényekről és munkahelyekről, új üzleti lehetőségekről gondolkodunk.

A vécésnéni halott

A nagy arany ívekkel fémjelzett gyorsetető alagsori lépcsőjének tetején karokkal ellátott fém beléptetőkapu díszeleg. Lehetőségek: van nálad százas, bedobod, lemehetsz pisilni VAGY van blokkod, leolvasod a vonalkódot, lemehetsz pisilni. Ha egyik sem igaz (ahogy esetünkben történt), akkor kénytelen vagy beállni a sorba, és váltani… nem, azt nem lehet. Nos, akkor legyen egy kóla vagy egy kiskrumpli. Hogy közben mi történt az üzlettel? Két dolog is. Új vásárlásösztönző született (ha pisilnél, de nincs apród, fogyasztanod kell), illetve burkoltan megfogalmazódott az az üzenet, hogy itt még a vécébe is csak a vendégnek nevezett kiváltságosak járhatnak, nem mindenféle utcai jöttment fazon (mint például a megoldásmostos tanácsadók). A vécésnéni meghalt, mivel eddigi formájában költségtételként jelentkezett, ellenben a beléptetőkapus megoldás a maga hűvös eleganciájával még profitot is képes generálni. Sz*rból aranyat.

A cipészbácsit droidra cserélték

Az egykori cipők több generációt is kiszolgálhattak, aztán már csak néhány évig számítottunk rájuk, végül pedig jött az egy évszakra tervezett fast fashion. Valahol ebben az evolúciós láncban tűntek el a klasszikus cipészbácsik rumlis műhelyeikkel és ezermester attitűdjükkel. Hogy mi történt velük? Jött a Super Mario stílusú droid, aki pillanatok alatt sarkal, talpal, ragaszt – és a cipő élettartama pont két hónappal hosszabb lesz. Talán még egy szezont kibír. Mi történik? A fast fashion megcéloz egy adott kört, általában fiatalokat és azokat, akiknek rendszeres, de nem túl nagy jövedelmük van. Az eggyel idősebb korosztály és az eggyel felelősebb réteg még hisz a javításban – azaz a cipőjavító közvetlen versenytársa lett a pláza másik végén található divatüzletnek. Két javításból már kijön egy új divatcipő. Így csak hit kérdése, melyiket választod. A droid céloz… és célpiacot szegmentál.

A szemfelszedőt megette egy gép

A szemfelszedő abból élt, hogy a selyemharisnya drága és/vagy nehezen hozzáférhető cucc volt. Az ő halála gyors volt és egyszerű: megjelent az olcsó, tömegtermelt műanyag harisnya, amit immár pont annyiért vehetsz meg, mint amennyiért Mancika néni dolgozott, azzal a különbséggel, hogy Mancika néniből kevés volt, ellenben a harisnya már egy átlagos szupermarketben is kapható, nem beszélve a piacról, drogériáról és kábé minden más kereskedelmi egységről. Mancika néni a szegény emberek szolgáltatójából szépen lassan luxusiparba evezett nehezen elérhető, iparági szempontból drágává váló és bonyolult szolgáltatásával, és mivel ez a piaci abszurdum nem létezhet, a szemfelszedőt megették a harisnyagyártó gépek. Tudod mit? Ha Mancika néni egyszer visszatérne, akkor kitűnően megtalálhatná a helyét kedvenc kézműves harisnyáink és selyemsáljaink javítómestereként. Talán csak marketing kérdése.

Tanulság

Minden, amit feljebb felsoroltam, arra épül, hogy a gyártástechnológia, a vásárlói viselkedés vagy az igény megváltozik. Igen, ez egy fontos dolog, érdemes hangosabban mondani: nemcsak a technológia, hanem a vásárló is változik. A vásárló többet, türelmetlenebbül és másképp akar, kisebb távokra hajlandó utazni egy termékért (de messzebb megy az élményekért), többet fizet, ha rövidebb idő alatt jut dolgokhoz, és kevésbé kötődik azokhoz a helyi mesterekhez, akiknél korábban csevegni is megállt néha. Vannak egyértelmű vesztesek, ingadozó szakmák, és vannak nyertesei is a trendeknek. Például az elmúlt 163 évben:

Screenshots_2015-06-09-09-54-09
Vesztettek a műbútorasztalosok…

 

... és általában a javítgatók.
… és általában a javítgatók.
Screenshots_2015-06-09-09-54-40
Ingadoznak a salesesek és marketingesek…
Screenshots_2015-06-09-09-55-28
… és a szolgáltatók.
Screenshots_2015-06-09-09-52-49
De nyerni látszanak a mérnökök…
Screenshots_2015-06-09-09-53-22
… és a művészek.

Mi a fontos ebből neked? Az, hogy ha nem érted, hogyan él, mit csinál és mikor az a bizonyos vásárló, nem fogsz tudni neki eladni. Tanulság még, hogy bizonyos szakmák el fognak tűnni. Egy nemrég megjelent felmérés szerint még egy ügyvezetőnek is 1,5% esélye van arra, hogy géppel helyettesítsék 50 éven belül, a könyvelő pedig 97% körüli eséllyel lesz vasból. Ha belegondolsz, ez jó hír is lehet,  hiszen ha megérted a mechanizmusokat, passzív jövedelmet termelő rendszereket hozhatsz létre. Azaz ismerd fel az emberi viselkedés változásait, automatizáld a szolgáltatásokat, amennyire csak tudod, és vedd ki a pénzt a nap végén,  amit a robotok termeltek. Lásd át a technológia és az ember változásait, és építs ezekre. Hogy hogyan?

Állj oda a változás útjába és végezz etológiai megfigyeléseket. Elvégre kikerülni biztosan nem tudod. És persze ha gépet látsz közeledni,  ugorj félre időben…

 

 

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Legalább 7 tévhit – és a valóság a vállalkozásindításról

A vállalkozóvá válás vágyálom lett. Multis iroda ablakán kibámulva lehet rá vágyódni, egyetemisták törhetnek felé nagy lendülettel. És még csak...

Szabadulj meg az “olcsó” címkétől

Amikor azt kérdezzük, mi a te bizniszed legnagyobb értéke a vásárló számára, sokszor, nagyon sokszor halljuk tőletek, hogy a versenyelőnyötök...

JAJ: “szolgáltass ingyen, akkor biztosan jönni fognak!”

Facebook-csoportokban sokan osztják a jobbnál jobb tanácsokat. Mi meg időnként elszörnyedünk. A legfrissebb termést szüreteljük le nektek mostantól időről-időre, hogy...

Close