Agyüzem

Sok ember sokat eszik. Sok tanácsadó még többet eszik. Szedd ki az agyukat, helyezd tápoldatba és nyerd ki így az információkat. Crowdsourcing – az olcsó megoldások kedvelőinek.

 

Előző bejegyzésünkben a crowdsourcing olyan formáiról írtunk, amiket főleg forrásban bővelkedő szervezetek vehetnek igénybe. A cikk végén leírt alapszabályok persze nem csak a nagy szervezeteknek fontosak. Most pillanatkép következik azokról a megoldásokról, amiket a kicsik is elérhetnek. A kulcs minden esetben a közeg elérése, a hatékony, jó kérdésfelvetés és a neked dolgozó tömeg megfelelő motivációja lesz. Még mindig nem írunk arról a speciális esetről, ha nincs kérdés, csak sok-sok válasz – azaz az ötletpiacokról, az innovációs szektor egyik legrázósabb területéről. De az is jön, még karácsony előtt.

Egy anekdota szerint a NASA Atlantis nevű űrsiklóját nem tudták a tervezett projekt szerint elindítani, mert az űrsikló körülbelül 272 kilóval nehezebb volt a kelleténél. A mérnökök heteket dolgoztak, számoltak, minden csavart lemértek, de nem sikerült megtalálniuk a megoldást, és a küldetés meghiúsulni látszott. Végső elkeseredésükben összehívták a program összes dolgozóját, a takarítóktól a könyvelőkig, az asztronautáktól a biztonsági őrökig, a szerelőktől a beszerzőkig. Ott ültek egy nagy teremben mind. A mérnökök elmondták a problémát. A tömeg hallgatott. A mérnökök elmondták, mi mindennel próbálkoztak. A tömeg hallgatott. Majd egyetlen hang szólalt meg a széksorokból: “Mi lenne, ha nem festenénk be?” A javaslatot az egyik festő adta, akinek a feladata az űrsikló fehérre mázolása volt. Gyors és egyszerű matek volt – egyszerűen csak meg kellett számolni, hány kiló festéket kennek fel, és abból mennyi az, ami csak esztétikai szempontból fontos. Végül igaza lett – a funkciót előbbre helyezték a szépségnél, és az Atlantis elindult – fehér festék nélkül. A sztori valószínűleg nem igaz (minden Atlantis fehér volt), de jól hangzik. És akár igaz is lehetne.

Tömeg az ajtón belül. Az első, és egyben legfontosabb megoldás: kérdezd meg a munkatársaidat, barátaidat, családtagjaidat, ismerőseidet és az ismerőseid ismerőseit. Ha van időd, akkor egyenként is megteheted ezt (tehát a költség sok-sok munkaóra lesz), ha van egy csöppnyi tréningszaktudásod és/vagy némi pénzed, akkor pedig érdemes összehívni őket kisebb-nagyobb csoportokban, és jó kérdéseket feltenni. Tréner/facilitátor azért jó, ha kéznél van, mert a kreatív technikák, az inspiráló környezet és közösség megteremtése megsokszorozza az esélyét, hogy kérdésedre megfelelő választ kapsz. Ha bátor vagy, akkor a gyereked ovis csoportját, az öcséd kamasz haverjait is bevonhatod (gyerek és öcs híján megteszi egy ismerős gyereke vagy öccse is) – ebben a közegben a kreativitás a legnagyobb erőforrás.

Tömeg az ajtók előtt. A Garage48, egy rigai szervezet coworking-irodáját nagyszerű módszerrel indította el. Olyan embereket hívott össze, akik leendő szolgáltatásainak célközönsége vagy potenciális üzleti partnere  – és megkérdezte őket, pontosan milyen is legyen a Garage48. 100 embert dolgoztattak 2 napig – és az eredmény nagyszerű lett. A befektetés valószínűleg a teljes indulótőke 1,5-2,5%-a volt, de ezzel sok legyet ütöttek egy csapásra – és nem mellesleg a kezdő időszak marketingköltségeit is jelentősen lefaragták. Érdemes azokat is megkérdezni, akik már most a vevőid vagy majd egyszer szívesen lennének az ügyfeleid – és mindenképpen érdemes az üzleti partnereket, konkurenseket is kifaggatni. Hogy ezt hogyan lehet megtenni? Ehhez kell sok kreativitás és némi tapasztalat – ha még soha nem csináltad, kérdezz meg olyanokat, akik már túl vannak néhány sikeren és csalódáson ezen a területen is.

Tömeg az üveg másik oldalán. Az internet, a monitorod üvegének másik oldalán olyan, mint egy monstre szoba, sok-sok üzenőfallal, számtalan szétszórt mobiltelefonnal (amiről nem lehet tudni, éppen ki hív és ki fogja felvenni) és nagyon sok bent bóklászó, beszélgető emberrel. A tömeg ott van. A Google Custom Search Engine (tanuld meg használni) az egyik legjobb módszer, hogy megtaláld az információkat vagy az embereket, akik válaszolhatnak a kérdéseidre. Olvass blogokat, keress hatékonyan, böngészd a Qora.com vagy a LinkedIn Questions felületeit. Banálisnak hangzik, de ha jól – és nagyon-nagyon kritikus szemmel – keresel, a válaszok egy részét megtalálhatod. Ezek olyannyira működő megoldások, hogy számos szolgáltató (pl. a Google) saját tech supportját is részben a tömegre bízza. Ha nincs benne gyakorlatod, de van némi pénzed, érdemes az adathalászattal hozzáértőt megbízni. De mi van, ha csak morzsákat találsz, de neked egy egész vekni kellene? Ahhoz, hogy te magad jól kérdezz ettől az üveg mögötti tömegtől, láthatóvá kell válnod a számukra. Építs online felületeket, jelenj meg a közösségi médiában, és persze adj is valamit, mielőtt kérnél – például oszd meg te is a tudásodat. Ha pedig a tömegbe belekiabált kérdés nem működik, keress kisebb szobákat – szakmai közösségeket, LinkedIn-csoportokat és egyéneket. És használd a Twittert. Sok időt igénybe vesz, és mindenképpen jól kell tudnod legalább angolul, de megéri. Hasznos lehet olyan bloggert találni, akit sokan olvasnak és sokan kommentelnek – és megkérni őt, tegye fel a kérdést blogjában. Ha sikerül meggyőzni – és jó a kérdés – nagyon sok jó választ kaphatunk.

Tömeg a sötét üveg mögött. Vannak szervezetek, amik kifejezetten a netes crowdsourcing névtelen-arctalan jellegét használják ki. A 4Chan.org névtelen közössége gyakran hívta fel magára a figyelmet, például amikor egy felhívásra hackerek sokasága kezdett dolgozni azon, hogy feltörje a Playstation vagy az egyiptomi kormány honlapját. Ha a kérdésed provokatív – de nem törvénybe ütköző – bátran vesd bele magad az IRL láthatatlanok világába. Ehhez is kell tapasztalat – de fiatal, közösségi médiában élő tanácsadót egyre könnyebb keríteni.

Szépnek és egyszerűnek hangzik, igaz? Akkor megsúgjuk: nem mindig az. De ha figyelsz három alapvető részletre, sokkal egyszerűbb lesz:

  • Közölj magadról keveset. Mindig gondold át, pontosan mit és kinek adsz ki magadról, a vállalkozásodról, az üzleti problémádról. A crowdsourcing egyik nagy hátránya, hogy a kiadott információ követhetetlenül indul útjára és járja be a világot. Soha ne felejtsd el, versenytársaid is ott vannak a tömegben.
  • Közölj róla többet. Mármint arról, akivel éppen beszélgetsz. A tömeg minden egyes tagja önmagából indul ki és önmagához tér vissza – és szeret önmagáról hallani. Minél jobban megszólítod, minél inkább róla szól a kommunikációd, annál nyitottabb és közlékenyebb lesz a tömeg, akikkel dolgoztatsz.
  • A csak-csak szabály. Csak azt a kérdést tedd fel, amit feltétlenül szükséges és csak akkor és ott, amikor és ahol a legfontosabb. A rosszkor feltett vagy szükségtelen kérdések éppúgy beépülnek az énmárkádba, mint a jó, inspiráló kérdések. Gondolj mindig arra, hogy a tömeg téged hogyan lát. És szólalj meg ennek megfelelően. Csak arra irányítsd rá a tömeg figyelmét, amit valóban meg akarsz mutatni.

Rengeteg példát és tanulságos sztorit találhatsz innen indulva: List of crowdsourcing projects. Érdemes böngészni. És aztán…

Érezd magad jól a tömegben.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Hatalmat a népnek

Ingyen dolgoznak. Neked. Még élvezik is. És ha jól csinálod, nagyon-nagyon sokan vannak. Modern rabszolgaság? Egy csudát! Crowdsourcing.  

Mikor van az Idő?

Tweet. Skype. Teremts kapcsolatot. De mikor, kivel? Kivel mikor? Hahó, földlakók! Ha vállalkozol, ha magadat vagy a cégedet marketingeled, ha...

29 tett a kreativitásért

  Írtunk egy listát. Hányat ismersz? Hányat használsz? Kezdd el. Most. Kísérletezz. A nulladik pontunk, hogy legyél kíváncsi, mondjuk itt.

Close