Aki asztalt ad el, nem asztalt ad el

table_DuffyLondonTalálkoztam egy nagyon klassz asztalossal. Na jó, nem asztalos, hanem designbútor-manufaktúrában utazik, de azért itt a Megoldás.Mostban csak Az Asztalosként emlegetjük. Árazásról, piacépítésről beszélgettünk. Ő Az, Aki Nem Asztalt Ad El. Hogy is van ez? Gyere, elmesélem. Klasszik esettanulmány első fejezete lesz, a szokott fésületlen stílusunkban.

(A képen nem az ő munkája, hanem a DuffyLondon Piroska és a farkas – ihlette alkotása. De témába illik, majd meglátod.)

Adott egy Asztalos, aki nagy lendülettel fúr-farag, és a végén előtte áll valami, aminek általában 1-4 lába és 1 lapja van. Nevezzük asztalnak. Adott egy potenciális vevő, aki egy gondolatmenet végén (!) ezt a mondatot mondja ki: “Asztalt akarok venni.” Hogy mi itt a probléma? Semmi, mindaddig, míg össze nem hozzuk őket. Csak képzeld el.

Bejön a vevő a boltba. Vagy nem. Két lépés vissza, kérdőjel kirak. Bejön a vevő a boltba? Vagy a webshopok között kotorászik? Esetleg a Facebookon kérdezősködik, designblogokban böngész képeket és márkaneveket, vagy a Google-ban asztalosok nevei után kutat? Hm. Még el se kezdett bejönni, az Asztalos máris vakarhatja a fejét. Hol van a vevő, amikor még nincs itt, a boltomban? Hol kellene hirdetnem magam? Ki a csuda az én vevőm?

Az Asztalos szerencsére nem vakarózik, kimegy az utcára, és elkezdi kérdezgetni azokat, akiket vevőnek néz. A legtöbb ilyen embert egy I betűs svéd bútoráruház parkolójában véli megtalálni. Helló, te használsz asztalt? Hogyan választottad? Mire használod? A kérdések jók, a helyszín nem.

A parkolóban nagyon kedvesen válaszolgatnak az Asztalosnak, ő elégedetten hazaballag. Tudja, hogy ezeket az embereket érdekli, hogy maguk választhassanak többféle szín, méret, design közül, amikor asztalt vesznek. Tudja, hogy árérzékenyek. Tudja, hogy fiatalok, a legtöbben kis lakásban laknak. Az asztalon gyerekek rajzolnak, felnőttek dolgoznak laptopon, barátok boroznak. Azt hiszi, mindent tud. És elhűlve tapasztalja, hogy ebben a célcsoportban bizony az a nagy, nagy, nagy I betű lesz a versenytársa.

Otthon aztán (miután beszélgetett velünk), rádöbben, hogy valami félrecsúszott. Ha ezek az emberek egyedi designt akarnának, mit kerestek abban a parkolóban? Lehet, hogy nekik valójában az számít, hogy még aznap hazavihessék a cuccost? Vagy az, hogy az I-katalógus mosolyogva tevő-vevő fiatal párjának képzelhessék magukat, néhány bájos gyerekkel körülvéve? Instant életérzés. És az Asztalos csak egy dologban tud igazán versenyre kelni: képes olcsóbb lenni, ami üzleti szempontból nem elég.

Az Asztalos nekifut újra. Mit is ad ő? Lassan, gonddal készített, faforgács-illatú valamit, amibe már az első perctől beleszólhat a vevő. Azaz a kreativitás élményét, a legyél-te-is-kicsit-designer hangulatát. Aztán ad mellé beszélgetést, boltot, közösséget. Gyere be a boltba, mancsold össze a már kész cuccokat, kérdezgess. Teázz velünk, klubozz. Adja a tökéletesség-értéket: az a bútor, ami itt készül, nem igényel címkét. Pontosan a vevő lakásába, pontosan az ő színeivel, centire úgy, hogy soha ne kelljen beleakadni a sarkába, de azért az összes barát elférjen körülötte. Nem mellesleg lesz rajta címke (brand), hogy a haverokat ehesse a nyű, és vágyódhassanak.

Hol vesznek ilyet az ő vevői? Fizetnek magazinoknak az ötletekért, néha tervezőknek az egyedi tervért. Fizetnek a jegyért egy-egy klubban vagy kortárs design-kiállításon az élményért. Fizetnek workshopokon, hogy szagolgathassák a fát, festéket, mancsolhassák a  félkész bútort. Már akkor fizetnek, amikor még szó nincs arról, hogy asztal kerüljön a lakásba.

Ejnye, te Asztalos, látod, a te vevőid máshol és másért fizetnek, sokat. Számold újra, kérd te el ezt a pénzt. Az asztalt szinte ajándékba is adhatod a végén. (Na jó, ez vicc volt.)

Ha újra látjuk az Asztalost, folytatjuk. És ha megengedi, azt is megmutatjuk, hogy ki ő(k).

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Kis krimijáték fásult délutáni órákra

Valamelyik este Z a tévében egy emberrablós krimit nézett. Z életem párja, tehát néztem én is. Volt benne autós üldözés,...

Apró ikontörténet

Miért ez a jele? És mit jelent? A @ története is új? Előfordul. Kisszines a hétvégére. Kattints, nagyobb lesz!

Hogyan ne haladj előre – illusztrálva

Időmenedzsment semmittevőknek Jacob Andrews tollából. Nem teszünk hozzá semmit, nagyon egyértelmű. via CollegeHumor A vicc mellé jusson komolyság is, nézd meg befektetői adatbázisunkat,...

Close