Akkora halat szeretnék fogni, hogy ne kelljen hazudnom…

Az innovációval kapcsolatban a legtöbbünknek sok tévképzete van. Talán ezzel a cikkel el tudok oszlatni egyet. Ehhez egy konkrét példát fogok felhozni, ami önmagában is érdekes eset, de előbb lássuk, mi is a tévképzet:

“Annál jelentősebb egy innováció, minél nagyobb változást okoz, TEHÁT
minél radikálisabban változtat valamin egy innováció, annál nagyobb jelentősége lesz”.

Az állítás első felével én is egyetértek, azonban a második fele legtöbbször nem igaz, és nem is következik az elsőből. Sőt. A legtöbb esetben minél kevésbé radikális egy változás, annál több emberhez fog eljutni, és végül annál nagyobb hatása lesz a világ egészére. A radikális változtatások általában megbuknak, vagy csak egy szűk társadalmi csoportot érintenek.

Lássunk egy példát.

Sokan gondolják úgy, hogy az oktatási módszertan megreformálásra szorul, jelenlegi formájában nem megfelelő. Mégis, az oktatás alapvető módszerei alig-alig változtak az elmúlt két-háromszáz évben. Korosztály szerint csoportosított diákok hallgatják a tanár magyarázatát, vagy gyakorolnak mechanikusan valamit a tanár felügyelete alatt, és végül ugyanennél a tanárnál mérik meg tudásukat, ahol a mérce az, mennyire pontosan tudja a diák visszaadni azt, amit a tanár neki átadott.

A 20. század elején egyre többen alakítottak ki a fősodortól eltérő módszertannal működő iskolákat, például 1919-ben alapították az első iskolát Rudolf Steiner elvei alapján, vagyis az első Waldorf iskolát. Több más alternatív oktatási rendszert is kidolgoztak, mindegyik radikálisan újítja meg az oktatást, a legújabb felismerések és elvek mentén alakítanak ki egy olyan rendszert, mely humánusabb és hatékonyabb oktatást tesz lehetővé. Egy komoly gond van csak. Ezek az iskolák és ezek a módszerek nem terjedtek el. Jelenleg Magyarországon az iskolák 5%-át teszik ki a Waldorf intézmények, és az egész világon összesen is mindösszesen ezer ilyen intézmény van csupán. Összehasonlításképp: csak az USA-ban százszor ennyi iskola van.

Négy éve két amerikai középiskolai tanár elkezdett kísérletezni egy új oktatási módszerrel, melyet fordított tanteremnek (flipped classroom) neveztek el. Az újítás nem radikális, de brilliáns. Ahelyett, hogy a diákok az iskolában a tanárt hallgatnák és otthon a házifeladat megoldásán törnék a fejüket, a fordított tanterem modellben inkább otthon hallgatják a videóra rögzített előadást, ami amúgy is egy passzív tevékenység, és az iskolában, a tanár segítsége mellett oldják meg a hallott információk alapján a kreatív feladatokat, vagyis csinálják meg a “házi feladatot”. Ennek a módszernek a bevezetéséhez nem kell új iskolát alapítani, nem kell tanárgenerációkat kinevelni, nem kell a szülőket meggyőzni, hogy ezt az oktatást válasszák. Sőt, nem kell a tanároknak sem egymáshoz igazodni, egy iskolából az is lehet, hogy csak egy-két tanár vezeti be, a többiek pedig a hagyományos módon tanítanak. Ugyanakkor az újítás jól látható és rövid távon is mérhető módon növeli az oktatás hatékonyságát, és hosszú távon minden bizonnyal jelentősen növeli a diákok kreativitását és csoportmunka készségeit, tehát ha elterjed, radikálisan fogja megváltoztatni az oktatást.

Az első Waldorf iskola megalapítása után 50 évvel alapították a 100. iskolát. Az első fordított osztályterem óta még nem telt el öt év és már mintegy 2000 tanár használja a módszert.

Vajon melyik innovációnak lesz nagyobb hatása a jövő oktatására? Az, amelyik radikálisan újít, vagy az, amely megelégszik egy kicsi, de fontos változtatással? Szavazzunk?

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
F1 – Ki is a főnök?

Elindítjuk F, azaz Főnök sorozatunkat - azon gondolkodunk, miből lesz, mit csinál és hogyan egy csapat vezetője. Az első részt...

Az igazmondó juhász

Családi legendárium, 1970-es évek, Szovjetunió. Az ott szolgáló magyar katonai diplomaták kötelesek voltak jelenteni, hová mennek, kivel találkoznak, pontosan mikor....

Ham and eggs

Nem, ez nem egy gasztrobejegyzés lesz. Valószínűleg már túl vagy a reggelin, mire olvasod, de a kávé mellé még jól...

Close