Annyira nem szőkék.

blondie

Az egyik képzésünkön összesen 3 különböző korú nő volt a teremben, az egyik közülük Ágnes kollégánk. A pitch-gyakorlaton sorra került egy kifejezetten okostelefon-felhasználó nőknek szánt termék, ami  ruhavásárlással függ össze. Az 1 perces (!) pitch alatt a jókötésű, borostás srác 3-ból 3 nőt sértett volna vérig sztereotípiáival és macsós ki/beszólásaival, ha történetesen sértődősek az ott lévő nők. Szerencsére nem voltak azok, de azért Ágnes lendületbe jött. Blogposztja azoknak szól, akik szerint a nőknek szóló marketing egyszerű. Mutat nektek néhány tanulságos fiaskót.

 1. Szexi vagy szexista?

motorolaA Motorola Moto X kampányát igen jól jellemzi a fenti kép. Mit képzelünk mögé? Kábé ezt: 12-16 éves kiscsaj  barinőkkel shoppingol, beszerzi az obligát pink-sárga kollekciót mindenből, és megbizonyosodik felőle, hogy még a telefonja is beleilljen az éppen aktuális heteronormatív képbe. Na, tudod, olyan csajos.

Ez már magában gáz lenne egy Motorola-kaliberű cégtől, de most jön az igazi gond. Az ember lányának elkerekült szeme ugyanis megakad a fent sárgával bekeretezett szövegen:

Biztos, hogy a nagyobb jobb? Te döntesz. 16 vagy 32 GB.

Hmmmm. Célzunk egy 12-16-os korosztályra, megkoronázzuk a “Feminine Mystique” hangzatos címmel, majd jön egy ilyen vicc… és itt nem is áll meg (bocs, ezt nem hagyhattam ki).

Augusztus elsején a Motorola tweetelt egy “got wood” csiripet (angolul kevésbé tudók kedvéért: a szókapcsolat egyszerre utalt arra, hogy a Moto X elérhető lesz faborítással, és arra is, hogy erekciójuk van a srácoknak a social media management osztályon). Nem is meglepő, hogy két nappal (!) később már nem találom a feedben – annyira ciki volt, hogy leszedték. A fenti poszteren átírták a szöveget. A honlapjukon pedig megváltozott az eredeti “Touch each other, not phones. Moto X responses to your voice, no touching necessary” kampányüzenet – eltűnt alóla a nem kicsit félreérthető “That’s what she said” kitétel.

Semmi baj azzal, ha valaki szex-poénokkal akar eladni valamit. De itt megjelenik egy (fiatal) nőknek célzott termék, a kampánya tele van farok-viccekkel, majd 2 nappal később ezek a viccek rendre eltűnnek. Lefordítom: valószínűleg nem voltak csajok a kampánystábban, különben nem a felhasználói reakciókra kellett volna a srácoknak menekülőre fogniuk, elintézhették volna még a tervezés időszakában egy “bocs, tényleg rossz vicc” szöveggel az irodában.

2. Főz, körmöt fest és a súlyáért aggódik

Az alcímben szereplő jellemzők természetesen minden magára valamit is adó nőre igazak. (Khm.) Még az is lehet, hogy a Samsung Galaxy S piackutatói ezeket a jellemzőket találták a nők körében a leghangsúlyosabbnak. De erre építeni a nem kicsit stupid, túlsminkelt banyák csicsergését, akik Didi sajttorta-evési szokásain élcelődve fejtegetik, miért lesz nagyszerű konyházástól ragacsos ujjakkal is az új telefonjuk érintőképernyőjét használni… nekem az az érzésem, mintha egy férfiaknak szóló sitcom egyik részét nézném. Pedig nem az, ez egy súlyosan mellément kampány egyik eleme. Nézd és ámulj. Nem is kommentálom tovább.

 

3. Hostessek: gondold meg még egyszer

techshow_hostessVégül egy színtisztán hazai példa – Innovációs TechShow 2013. Parfümpiaccal összefüggő alkalmazás, a kiállítói pultnál 2 db miniruhás cica, akik rózsaszín-fehér macaron-okat és kitűzőket osztanak a nagyérdeműnek. Tény, hogy a 2012-es CES-kiállítás után Gary Shapiro már bocsánatot kért a felkészületlen hostessek szakkiállításon való villogtatásáért, de itt Kelet-Közép Európában nem olvasunk olyanokat.

Hangsúlyozom: szakkiállítás, a nagyérdemű elsősorban ICT-fejlesztőkből, innovációs szakemberekből,  potenciális befektetőkből áll. Felteszek két kérdést a csajoknak (Miért van jelen a TechShow-n a termék, azaz mi a cél? Pontosan milyen piacra céloz?), majd az üveges tekintetek láttán döntök és keresztülverekszem magam a rózsaszín-fehér felhőn. A pult mögött szintén egy leány, legalább a csapathoz tartozó marketinges csaj – ő már IQ-ban és felkészültségben is hozza az elvárt szintet, de a következő kérdésre ő sem tudja a választ (Mekkora a tőkeigény?). Főnökei – két negyvenes srác – a büfé mellett ütik laptopjaikat, a kiállítópultnál hagyták az összes lányt. Az elemi ösztönök kiszolgálva, pasik behúzva a pulthoz… de vajon hány valós érdeklődő verekedte át magát a 2+1 lányon, és kapott választ a kérdéseire? Azt hiszem, itt a srácok voltak balgák.

Mert ha sikerül egy olyan kütyüt fejlesztened, ami a nőket éppúgy érdekli, mint a férfiakat (vagy akár jobban… hello, iPhone), akkor szükségtelen, sőt: káros ezekre a trükkökre hagyatkozni. Mi, csajok éppolyan digitális bevándorlók és digitális bennszülöttek vagyunk, mint ti, srácok. Ha pedig hozzánk is beszéltek a termékeitekkel és szolgáltatásaitokkal, miért tennétek bármit, ami eltávolít minket? Miért riasztotok el szexista viccekkel, sértő sztereotípiákkal vagy férfiaknak célzott reklámfogásokkal? Nem vagyunk ennyire szőkék.

 

Ha tetszett a cikk, szavazz a Goldenblogon ránk – kattints itt a jobb oldalon. És kattints még egyszer, hogy ne maradj le a friss posztokról:

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Vasárnapi szieszta: aludj, olvass, gondolkodj

Ezúttal belenézünk a két fejhallgatód közötti területbe (azaz a fejedbe), amikor pitch-re készülsz, amikor csapatot vezetsz vagy amikor a piaci...

3 ok arra, hogy miért építs közösséget

Még mindig beleszaladunk olyanokba, akik nem értik, miért kell egy márkának közösséget építenie. Hoztunk 3 példát arra, hogy mik az...

Amikor a csomagolás a lényeg

Te is azért akartad azt a bizonyos zoknit, mert a csomagolása egyben magyar rajzfilm-matrica is volt? És azért vettél mézet,...

Close