Blog, mert…?

bloggingTöbb mint 2 éve blogolunk itt, korábban blogoltunk másutt, saját blogokon is. Átlagosan 3 naponta tolunk egy blogposztot. Infofirkák, szakmai vélemények, provokatív gondolatok az üzletfejlesztés világából. Egyetlen kivétellel semmi aktuálpol-rizsa, de még akkor is tudománnyal fűszereztük.

Miért? Mert a józan eszünk megőrzése végett jól esik. Mert hisszük, hogy nektek is jó valamire. Mert tudjuk, hogy bizalomalapú iparágban mozgunk, és meg kell mutatnunk, mihez értünk.

Tudjuk, miről beszélünk. Most például arról, hogy miért éri meg blogot írni, ha nem a marketinged kedvéért teszed és nem a céges blogodon.

Ennek a posztnak az előtörténete annyi, hogy körülnéztünk.

Találtunk egy nagyszerű posztot a Venture Village-en: 10 startup-alapítói blog, amit minden vállalkozónak követnie kellene (hajrá, kattints, tényleg jók!). Fel is lelkesültünk legott, és mint egyszeri méhecske, indultunk mézet gyűjtögetni. Magyar startup-alapítói blogokat kerestünk. Egyet-kettőt találtunk is, de egy olyan se csöppent elénk, ami valóban a startupper életéről, eseményeiről szólna. Facebook-oldal se. Azaz maguknak a cégeknek van corporate-blogja, de az alapítók valahol bujkálnak. Toporog az agyunk. Szerintünk jó lenne előlépni.

Alapozz bizalomra

Ha téged vagy a termékedet még nem ismer senki, akkor itt az ideje, hogy elkezdd szélesíteni a  digitális és offline lábnyomodat. Klasszikusan azt mondják, hogy ez a marketing legolcsóbb formája, amikor  a leendő ügyfeleiddel kezded kiépíteni a kapcsolatot, de mi azt mondanánk, hogy a HR-toborzás, vezető(ön)képzés és a hatékony prezentációs technikák alapvető eszköze is a blog.

Itt egy terep, ahol felépítheted az arcodat, nevedet (personal branding), gyakorolhatod a prezentáció alapjait (igen, fogalmazni tudni kell), saját stílust építhetsz ki, és visszajelzést szerezhetsz. Ha emberekkel akarsz üzletet kötni, kezdj el kommunikálni.

Nem elhanyagolandó az a  szempont sem, hogy itt őszintén írhatsz az elakadásokról és megküzdésekről – ha amúgy jól vállalkozol, akkor ezek a sztorik megkönnyítik majd korai csapatod megtalálását és meggyőzését, hogy jó buli veled dolgozni. Ha kitartó harcosokat keresel a csapatodba, mutasd meg a harcokat.

Mutatunk egy példát. Tudtad, hogy Kádas Péter is írt blogot az előző vállalkozása kapcsán? Arcot, stílust, témát épített magának. Aztán persze jól elfajult… (:))

Ventillálj

FUNNY-star-wars-comedy-26697686-1280-1024A személyes blog terepe annak is, hogy kimondd – fehérek között európaiként – a véleményedet egy-egy helyzettel, problémával, kihívással kapcsolatba. Hogy megossz gondolatokat és kérj véleményeket. Ha kell, finoman **** és ****, mert stílusosan azt is lehet. Hogy visszajelzéseket kapj olvasóidtól, akik lehetnek a barátaid és lehetnek vadidegen emberek is (ez szinte csak azon múlik, ügyesen SEO-zol-e és kiteszed-e a posztjaid hírét a közösségi médiában…)

A mi kedvenc “ventillálós” blogunk Jakab Andor személyes, erősen vállalkozásoriententált blogja volt. Talán emlékeztek provokatív bejegyzésére, ami egy időre a legolvasottabb magyar bloggerré tette – na az például fullosan vállalkozói kérdést piszkált. Ő ezt írta idén tavasszal, miután törölte blogjait – arra a kérdésre, hogy miért volt jó blogolni:

Sokat tanultam belőle, fejlődött az íráskészségem és jobban megismertem az országot, amiben élek (…) A publicisztikát állati hasznosnak tartom továbbra is, fogok is olvasni minden fontos dolgot tovább. Sőt, én is fogok írni. Csak igyekszem komolyabban venni, mint eddig, és hát tenni is, amit gondolok. Nem csak ugatni róla.

Mi történt? Beérett. És ebben például segített neki, hogy egyszercsak szembesült a kommentelőkkel, pingelőkkel, visszablogolókkal. Leadership training, entrepreneurship development rulez.

Gyakorolj

A vállalkozás a fejedben egy-két brutálnagy attitűd-kérdésből és sok-sok kis  technikából áll össze.

A brutálnagy cuccost nehéz megszerelni, és ha véletlenül hozzá kell nyúlni, azt vagy valami ütős személyes krízis során fogod megtenni, vagy szép lassacskán (élettapasztalat, coaching, ilyenek). A kis technikák viszont begyakorolhatók, és bizonyos határok között átvihetők más terepre.

Mondunk példákat:

  • keepcalm_blogHa sikeresen felépítesz egy (például WordPress-alapú) blogot, csini lesz és szerethető, akkor más honlapokhoz sem leszel már teljesen zöld. Lesz képed arról, mekkora munka ez (pici), mennyire fontos a vállalkozásod szempontjából (nagyon), és mit tudsz megcsinálni magad is.
  • Ha blogposztokat írsz, és képes vagy erre stabil közönséget építeni, az olyan, mintha eladnál. Sales-partnereket találsz, barterezel, automatizálsz, és így tovább.  Megtanulsz például látogatói statisztikát értelmezni. Rájössz, hogy az elképzelt piac és a valós piac néha nagyon más. Ha egy blogposzttal nem tudod megtenni, akkor a termékeddel se fog menni. De ha egy blogposzttal sikerült, akkor már tudod, merre van az előre.
  • Ha pedig a blogposztjaid jók, az azt jelenti, hogy elkezdted összefoglalni, tudatosítani mindazt, amit a vállalkozásoddal kapcsolatban tanulsz. A hajónapló hasznos dolog: ha legközelebb tengerre szállsz, már nem kell újra felfedezned a zátonyokat, elég csak elolvasni a múltkori sztorit.

Valami ilyen szándékot vélünk felfedezni Pásztor Dávidnál, aki például egy startup-kezdemény bukását és az arról kialakult képét, másik vállalkozása tapasztalatait is megírja blogjában.

Ready? Steady? BLOG!

Végül néhány hasznos, inspiráló cikk, ha belevágnál:

Ismersz jó magyar vállalkozói blogokat? Told kommentbe, mit olvassunk.

 

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A megfigyelők megfigyelése (avagy: vegyél magadnak befektetőt)

Azt írja a Startupdate, hogy a befektető téged vesz meg. Romhány Gergely - amúgy nagyszerű - cikke alapvetően a corporate...

Miért van 18-as karika a startup-műfajon?

Találkozunk 16-17 éves ifjú titánokkal, akik - főleg, ha menő sulikban, nagy mennyiségű zsebpénzzel a zsebükben, amerikás szemlélettel nyitogatják pilláikat...

Mit írj az üzleti angyalnak, ha még nincsenek számaid?

Olyan kicsi vagyok, hogy még számolni sem tudok, mondhatná a legtöbb befektetésért futó startup. A cégük, projektjük még embrionális állapotban...

Close