A Züzlet Imodell nevű ismeretlen jótevő

assasins_creedA kezdő vállalkozások stratégiájából meglepően sokszor hiányzik két dolog: ki és hogyan fog fizetni a nagyszerű cuccért, amit kínálnak. Pedig ezen áll vagy bukik az ügy. Egy ismeretlen jótevőre van szükség (a filmekben általában jóképű fiatalember vagy igéző szépségű nő), hogy rendbe tegye a dolgokat. A Züzlet Imodell néven ismert titkos hős kell ide…

Na jó, fordítsuk komolyra a szót. Brutális reflektorfénybe helyezzük az üzlet legfontosabb kellékét: az üzleti modellt. Ja, és brutálisan le is egyszerűsítjük.

 

 

 

Guy Kawasaki szerint az üzleti modell a válasz arra a kérdésre, hogy

kinél van a pénz és hogyan fog átkerülni az én zsebembe.

A megfogalmazás kezdetnek jó, de érdemes kiegészíteni és kicsit szétcincálni. Valójában az üzleti modell 4 nagyon egyszerű kérdésre ad választ.

A 4 alapkérdés

  1. Ki?
    Minden üzleti tevékenység egy adott vásárlói csoportot céloz. Az első feladat tehát, hogy arra válaszolj: ki a vásárlód? Megfigyelhetjük, hogy a vállalkozások jelentős része azért bukdácsol, mert erre az egyszerű(nek tűnő) kérdésre  nem tudja a választ. Az erre felfűződő üzletfejlesztési elemek ugyanis a termékfejlesztés és a marketing. Gyakran halljuk, hogy “az én termékem/szolgáltatásom mindenkinek jó” vagy legalábbis hihetetlen széles célcsoportnak, és “nekem már csak jó marketing kell”. Gondolj bele, ha ez igaz lenne, hányféle termékvariációt kellene létrehozni – és milyen hangerővel kellene üvölteni a világba.
    Jó példákat találsz, ha végiggondolod a Cirque du Soleil vagy a Nestlé Nespresso üzleti modelljét.
    .
  2. Mit?
    A kérdés kétoldalú: milyen terméket/szolgáltatást ajánlasz fel – és mi az, amit a vásárlód valójában megvesz? Ez utóbbiról már írtunk korábban, mert a kettő nem azonos, és néha nem is egyszerű a válasz. Az értékpropozíciónak (customer value proposition) nevezett csoda legnagyobb trükkje, hogy nem elég rámutatnod a vásárlóidra, de azt is meg kell tudnod mondani, pontosan mivel könnyíted/boldogítod meg az életét, azaz mi az, amire annyira szüksége van, hogy fizetni is hajlandó érte. Kedvenc példánk a szupermarket, ahol anyuka sorban áll a kétéves Pistikével. Pistike unatkozik, meglátja a pénztár melletti (az ő szemmagasságába helyezett) pultocskán a csokikat, és elkezd zokogni: akajoooook. Pistike csokit akar, de anyu valójában azért fog fizetni, hogy a sorbanállás maradék 4 percét nyugalomban tölthesse. Erre fogod alapozni a marketingstratégiádat, beleértve a csomagolást és a vásárlói élményt (UX).
    Ha a Mit-re példát keresel, kezdj gondolkodni a fapados repülésről vagy a fast fashion stratégiájáról.
    .
  3. Hogyan?
    Ahhoz, hogy az értékpropozíciót felépíthesd és azután a pénzt beszedhess, olyan rendszerre van szükséged, amiben az üzletben részt vevő összes elemet egy tevékenységi sorra fűzöd fel. Kövesd az érték kialakulásának útját. A vásárlód valami meleg ételre vágyik. Fizethet vásárlásonként (hamburger) vagy fizethet rendszeresen (ebédbefizetés), fizethet előre (önkiszolgáló) vagy utólag (étterem). Fizethet az alapanyagokért aránylag keveset vagy egy házhoz szállított, esetleg gyorséttermi kaja esetén a kényelem hozzáadott értéke miatt rengeteget. Bonyolultnak hangzik, de ha nyitott szemmel jársz, sok jó példát találhatsz.
    Kezdeti példának gondold végig a Google és a Dell modelljeit.
    .
  4. Érték?
    Itt jelenik meg a sztoriban a pénz. Arra kell rájönnöd, hogy hogyan lesz a biznisz pénzügyi szempontból fenntartható – azaz milyen költségstruktúrához milyen bevételi modellt kell passzintanod ahhoz, hogy a vége profit legyen. Ez hangzik a legegyszerűbbnek. Súgunk: nem az.
    A legmolyolósabb feladat, de érdemes belemenni, hogyan csinált pénzt a PayPal vagy a Fressnapf.

Végül állítunk három sarkosat, te meg gondolkodj el róla.

Minden vállalkozásnak van üzleti modellje.

Akár tudod, akár nem, a vállalkozásod valamilyen üzleti modellt követ. Ha nagy és/vagy állati zavaros vállalkozásod van, akkor egyszerre többet is. Gondolkodj el ezen.

Az üzleti modell innovációja eredményesebb üzleti szempontból, mint a termékinnováció.

Egy új termék, legyen akár világmegváltó, földrengető nagyszerűség, nem csinál pénzt. Pénzt az fog csinálni, hogy valakik ezt a terméket gyártják, becsomagolják, hirdetik, eladják, használják. Ha a ki-mit-hogyan-érték láncon sikerül csavarni egyet, akkor elképzelhető, hogy két teljesen azonos termék az egyik vállalkozásnál üzleti siker lesz, a másiknál meg teljes bukás még akkor is, ha a marketingjük közel azonos.

A legtöbb vállalkozás nem (vagy csak nagyon nehezen) tud üzleti modellt váltani. Az elején kell ügyesnek lenned.

Ezt nem magyarázzuk – inkább kíváncsiak vagyunk, te mit gondolsz róla. Beszélj bele.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Fehéren-feketén

Kaptunk két kérdést, és mindkettőnek ez volt a lényege: honnan tudhatod, hogy értünk ahhoz, amit csinálunk? Itt vannak a válaszaink,...

Mert nem vagyunk állatok

Pár napja cikkek borzolják a kedélyeket: "Te is függő leszel, így manipulálják az agyadat..." és a felütés persze az, hogy...

Napi munkakönnyítő apróságok

Néhány komolyabb blogposzt után mindig lazulunk egy kicsit. A mai lazulás arról szól, hogyan tudsz lazulás nélkül sokat dolgozni. 5...

Close