Crowdfunding – kis hasznos kompilátum

Hogyan szedj össze pénzt a céljaidhoz? Kérj a tömegtől, akiket elérsz, de nem ismersz. Online crowdfunding rulez. De ne feledd, pont ugyanolyan nehéz lesz, mint ha az utcán kellene összeszedned a pénzt ismeretlenektől.

A Startup vállalkozók FB-csoportban nemrég parázs kérdezz-felelek keletkezett arról, ki és hogyan és mikor és… és akkor csöndesen fogtuk magunkat, és nekiálltunk összeszedni az infókat. Egészen iciripiciri crowdfunding útmutató következik – főleg angol forrásanyagokkal, ömlesztve, csak elszántaknak.

Kezdjük az alapokkal: egy átlagos projekt, beleértve a startupokat is,  az induláshoz szükséges pénznek csak mintegy 20-40%-át képes előteremteni. Azaz a fennmaradó 60-80%-ot távoli ismerősöktől és még távolabbi ismeretlenektől kell, hogy összeszedje. Ezek lehetnek befektetők, akik nagyobb egységekben képesek és hajlandóak odaadni a pénzt, illetve lehet a tömeg, amely apró adagokban csepegtetve dobja össze a kellő tőkét. A crowdfunding során a te tervedre barátok és idegenek adnak pénzt, esetünkben valamilyen online platformon keresztül. Hogyan fog működni? Böngészd végig.

Mantrázd 101-szer az alábbi szavakat:

kommunikáció, bizalom, kapcsolat.

Mert a crowdfunding ezekről szól – a pénz csak egy mérföldkő, még csak nem is a végeredmény (mert a végeredmény az, amit a pénzzel elérsz). A crowdfunding lényege ugyanis, hogy elmondod sok embernek az interneten a tervedet, ők elhiszik neked, hogy ez nagyszerű dolog lesz, és minél több emberrel kerülsz kapcsolatba ezáltal, annál nagyobb eséllyel éred el végül a célodat.

Megvan a 101 ismétlés? Akkor vágjunk bele.

 

Butabiztos crowdsourcing/crowdfunding magyarázat a Crowdsourcing.org-tól

Az alapok és néhány nagyszerű példa szórakoztató 8 percben előadva Victoria Westcott-tól

Checklist, amit leszűrtünk a sokféle forrásból és saját tapasztalatból

  1. Legyen nagyon tiszta, világos, nagy tömeg számára vonzó célod. A crowdfunding sales– vagy mozgalom-logikával működik. Itt számít az, hogy van-e tökéletes értékpropozíciód.
  2. Határozd meg nagyon pontosan a potenciális támogatók körét. Értsd meg a motivációikat, és ennek megfelelően válaszd ki majd a projekt jellegét és a támogatási modellt.
  3. A fentiekből vezesd le a legmegfelelőbb támogatói csomagokat (összegek, perk).
  4. Válaszd a lehető legjobb kifizetési modellt (fixed, flexible vagy subsciption). Ehhez pontos, egyértelmű pénzügyi terv kell, hogy megértsd a saját projekted szükségleteit.
  5. Legyen szellemitulajdon-védelmi stratégiád. Tudd, hogy mi történik, ha a projekted kikerül nyilvánosság elé, főleg, ha népszerű lesz, azaz sok emberhez eljut a híre. Értsd meg, hogyan befolyásolja ez a piaci versenyt.
  6. Készíts akciótervet, ami a kampánnyal kezdődik és a támogatói igények kielégítésével végződik. Értsd meg az időkereteket. Az igazán sikeres kampányok sokszor belefulladnak a népszerűségbe: hónapokat csúsznak, mire le tudják gyártani és szállítani mindazt, amit a támogatóknak ígértek, ennek megfelelően más üzleti tevékenységük is bukdácsolni kezd.
  7. Válaszd ki a legjobb platformot. Van belőle félezer, tehát van miből választani. A fő szempontok: érje el hatékonyan a célcsoportodat, legyen számodra megfelelő kifizetési modellje. A platform lehet a saját online felületed is, dönts tudatosan, melyik a legjobb neked!
  8. Ismerd meg  a platformra vonatkozó szabályozásokat, legjobb gyakorlatokat, statisztikákat. Értsd meg a logikáját. A crowdfunding platformok kitűnő útmutatókat adnak ki, és összegyűjtik neked a sikeres projekteket is. Vonj le következtetéseket, építsd fel ennek megfelelően a történeted.
  9. Beszélj könyvelővel, jogásszal és crowdfunder veteránokkal. Az adott szervezeti formának, országnak megfelelően rengeteg jó tippet fogsz kapni. Menj el például a Crowdfunding Meetupra (2014. március 11-én Budapesten), csatlakozz a témában Meetup-csoporthoz, de csatlakozhatsz a LinkedInen működő félszáz csoport valamelyikéhez is.
  10. Készítsd elő a kampányt. Legyen nagyon szexi a cél kommunikációja. Ennek van tőkeigénye, nem megspórolható. Kampányeszközök listájáért katt ide. Ne felejtsd ki a sajtót, a közösségi médiát, az e-maillistáidat se.
  11. Építsd ki a kommunikációs csatornákat, szélesítsd a kapcsolati hálód a lehető legjobban. A statisztika szerint a támogatások csak mintegy 20%-a érkezik teljesen idegen emberektől, a maradék 80% valahogyan kapcsolódik a csapatodhoz. PR, PR, PR.
  12. Tudd pontosan, hogy honnan lesz meg a szükséges összeg harmada. A tapasztalat azt mutatja, hogy azok a projektek, amelyek megszerzik a kívánt összeg30%-át az első negyedben, 90%-os eséllyel lesznek képesek sikeresen zárni a kampányt. A legjobb, ha már a kampány indítása előtt begyűjtesz támogatókat, akik majd a platformon keresztül csatlakoznak.
  13. Akkor indulj, ha a fentiekkel elkészültél. Szánd rá az időt, energiát és szükséges pénzt – ez a te befektetésed. Számolj úgy, hogy a felkészülés elérheti a 400 emberórát is (azaz egy 3 fős csapat 3 hétig készül úgy, hogy semmi mással nem foglalkoznak).
  14. Érj el minél több embert – a lehető legjobban meghatározott célcsoportból: marketing, social media elemekkel, rengeteg aktív PR-ral. Itt fog számítani az, hogy megfelelő hosszúságú kampányt választottál-e.
  15. A kampányidőszakban egy percre se hagyd magára a projektet. Kampány. Itt fog számítani, hogy van-e csapatod, akik etetik-itatják az kommunikációs csatornákat.
  16. Akár sikeres a kampányod, akár nem, a támogatóiddal és érdeklőiddel továbbra is tartsd fenn a kapcsolatot.
  17. Ha sikeres a kampány, akkor az akciótervednek és pénzügyi tervednek megfelelően hajtsd végre a lépéseket. Ebben a szakaszban meglepően sok projekt vérzik el – még indulás előtt, de akár kampány közben is gondold át ezerszer, mit mikor és hogyan kell tenned.
  18. Éld túl. Ünnepelj.

Olvasd el ezt is:

Itt tudod összehasonlítani a platformokat (körülbelül 280 egy helyen, katt a képre)

crowdsunite

További összehasonlítás például itt: Comparison of crowd funding services

Még egy kis emlékeztető a mantrára:
A Kapipalista Manifesto (by Andrea Falossi)

1. A Barátaid a Tőkéd.
A közösségi hálózatodban meglévő barátok és kapcsolatok fognak téged abban segíteni, hogy tőkét szerezz.

2. A Barátaid Teszik Lehetővé, hogy Az Álmod Megvalósuljon
Bármelyik kapcsolatod hozzátehet valamit, és nem számít, hogy mekkorát. Együtt fognak segíteni téged abban, hogy a kívánságod, projekted, álmod valóra váljon.

3. A Tőkéd a Barátaid Számától Függ
Sok részvétel nagy tőkét eredményez. Tehát minél több kapcsolatod van, annál nagyobb eséllyel kapod meg az összeget, amire szükséged lesz.

4. A Tőkéd a Bizalomtól Függ
A részvétel nem automatikusan történik. Még ha nagyon sok embert elérsz is,  el kell nyerned először a bizalmukat – főleg akkor, ha nem is ismered őket személyesen.

5. A Tőkéd Suttogómarketinggel Nő
A barátaid részt vehetnek úgy, hogy pénzt adnak, de úgy is, hogy terjesztik a hírt. Így megnő a közösségi hálód, és ezzel az esélyed is arra, hogy elérd a célod.

.

További hasznos apróságok

A mi korábbi írásaink a témáról

Segíthetünk? Kérdezz.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A Züzlet Imodell nevű ismeretlen jótevő

A kezdő vállalkozások stratégiájából meglepően sokszor hiányzik két dolog: ki és hogyan fog fizetni a nagyszerű cuccért, amit kínálnak. Pedig...

Fehéren-feketén

Kaptunk két kérdést, és mindkettőnek ez volt a lényege: honnan tudhatod, hogy értünk ahhoz, amit csinálunk? Itt vannak a válaszaink,...

Mert nem vagyunk állatok

Pár napja cikkek borzolják a kedélyeket: "Te is függő leszel, így manipulálják az agyadat..." és a felütés persze az, hogy...

Close