Startup-exitek: fel vagy fel vagy fel?

What_Goes_Up_Must_Come_Down_by_P0RGA Darwin-díjat azok számára osztják ki (szinte kizárólag post mortem), akik sikeres akcióval szabadítják meg az emberiséget hülye génjeiktől. Ezeknek a díjaknak egy része olyanoknál landol, akik beszálltak saját készítésű járműveikbe, de nem tervezték meg, hogyan fognak kijutni belőle. Ilyen volt a rakétahajtású autó, és ilyen volt a meteorológiai léggömbökre kötött kerti fotel is. És lehetne ilyen számos startup. Te tudod már, hogyan fogsz kiszállni?

Sokszor beszélünk a kezdetekről, meg persze arról is, mi a teendő a startup nevű flúgos futam egyes állomásainál, de ezen a blogon még egyszer sem szóltunk részletesen az exit-stratégiáról. Mondtuk, hogy legyen. Na de milyen legyen? Felnőni nagyra vagy felvásároltatni magadat? És ha egyik sem sikerül, mik a legjobb alternatívák, mielőtt feladod?  A nemzetközi blogoszférában három GB-t emlegetnek a tech startupok útjaként: get big (nőj fel), get bought (vásároljanak fel) vagy go broke (menj tönkre). Hát lássuk.

Get Big

A legtöbb általunk megismert startupper fejében első körben ez az álom fogalmazódik meg: felépít egy nagyvállalatot, övé lesz az új Prezi, Facebook vagy Google.

A kérdés nem az, hogy valóban jó-e az ötlet vagy a megvalósítás, hanem az, hogy tőkeerős versenytársaid hogyan és milyen gyorsan fognak reagálni arra, ha ezt a pályát választod. Itt ugyanis elsősorban az idővel versenyzel: elég nagyra tudsz-e nőni ahhoz, hogy ők már csak a nyomodban kullogjanak, miután lefejlesztik és piacra dobják a te sikeres terméked közel azonos versenytársát – sokkal nagyobb marketingbüdzsével. Itt még a VC sem biztos, hogy segít, hiszen nem tud akkora zsét beletolni, amivel lenyomd a piacot kilóra megvásárló milliárdos bizniszeket.

Ez a verzió csak akkor működhet jól, ha valóban újat és nagyot alkotsz és elég gyors vagy. A kétely mindig ott van: honnan tudod, hogy valóban új a dolog? Hány nagy versenytárs fejlesztői törik ugyanezen a fejüket éppen most. Bátraké a szerencse… vagy a nagy bukta.

Get Bought

Sokan kényszerpályának élik meg, pedig tervezett pályaként sem rossz: fejlessz valami nagyon csinit, validáld a piacon – és add el egy nagytesónak annyiért, hogy neki még éppen jobban jöjjön ki, mint lefejleszteni, tesztelni és közben időben versenyezni a többi naggyal.

Hogy mennyire nem rossz stratégia ez, azt mutatja ezer másik között a Milo (amit az eBay vett meg 75 millió USD-ért) vagy akár friss hírként a részben magyar alapítású Sold, amit a Dropbox vásárolt fel néhány hete. Amikor az üzleti tervedet írod, ezt mindenképpen vedd bele a lehetséges felvásárlók nevével együtt – egy leheletnyit biztonságosabb pálya, mint az önálló növekedés, és sok tech startupnak sikerül is ilyen módon legalább részben teljesíteni a befektetői elvárásokat.

Ha pedig az a félelmed, hogy a technológiádat a nagytesó elsüllyeszti valami takarítószekrényben, fordulj pszichológushoz. Senki nem költ százmillákat azért, hogy utána ne használja – inkább hagy téged lassan elvérezni a piacon.

Go Broken

Mielőtt még elkezdenél integetni, hogy srácok, ez nem egy exit-stratégia!, szólunk: tudjuk, de ezzel is számolni kell. Tudod-e, mik a legjobb alternatívák, mielőtt bekövetkezne? Mutatunk kettőt.

Acqui-hire

Lehet, hogy a biznisz bedőlt, de amúgy a csapat klassz – és komoly tapasztalatot is szereztetek egy adott iparágban. Ha már látod, hogy az alagút végén a fény túl kerek és akkor is gyorsan közeledik, ha te meg se moccansz, ideje kimászni egy oldalajtón, és megkeresni fejvadász cégeket. A nagytesók örömmel vesznek át összeszokott fejlesztői csapatokat. A rossz hír, hogy a CEO és az adminisztratív kollégák nem biztos, hogy mennek a céggel, de ezt el kell viselni. Ami tuti: a technológiát ki kell kukázni. Hogy elhidd: ez is pálya, amit érdemes figyelembe venni, elmeséljük, hogy a Facebook-CTO Bret Taylor vagy a head platform engineer, Carl Sjogreen is így került a FB-csapathoz.

A lehető legtöbb fillér

Ha nagyon nem akarsz elmenni nagytesóhoz dolgozni, érdemes tervezni a korábbi bukást. A kiszállás szempontja egyszerű: annyi pénzed maradjon a végén, amennyiből el tudsz indítani egy új saját céget. Ez a stratégia persze azt is jelenti sokszor, hogy korábban kell kiszállnod, mint ahogy a bukás bebizonyosodna. Nem egyszerű. És ott a kérdés: képes vagy nem megbánni?

Olyan ez, srácok, mint egy jó strandolás. A vízbe sem megy az ember anélkül, hogy tudná, hogyan fog belőle kimászni. Fontold meg ezt.

adulthood

 

 

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Keress pénzt

Tudjuk, hogy pénzt keresni nem mindig könnyű, költeni pedig általában nem olyan nehéz, de alapos gyakorlással - főleg, ha ráállt...

10 kérdés a célpiacodról

Minél jobban ismered a vásárlódat, annál gyorsabban növekedhetsz. Az új vállalkozások azonban gyakran kínlódnak a célpiacuk, a vásárlóbázisuk körülírásával, és...

5 jel, hogy a saját utadban állsz

Több ügyfelünknél derült ki az elmúlt években, hogy amekkora erővel és lelkesedéssel taposnak, olyan látványosan járnak helyben anélkül, hogy megállnának,...

Close