Startup-exitek: fel vagy fel vagy fel?

What_Goes_Up_Must_Come_Down_by_P0RGA Darwin-díjat azok számára osztják ki (szinte kizárólag post mortem), akik sikeres akcióval szabadítják meg az emberiséget hülye génjeiktől. Ezeknek a díjaknak egy része olyanoknál landol, akik beszálltak saját készítésű járműveikbe, de nem tervezték meg, hogyan fognak kijutni belőle. Ilyen volt a rakétahajtású autó, és ilyen volt a meteorológiai léggömbökre kötött kerti fotel is. És lehetne ilyen számos startup. Te tudod már, hogyan fogsz kiszállni?

Sokszor beszélünk a kezdetekről, meg persze arról is, mi a teendő a startup nevű flúgos futam egyes állomásainál, de ezen a blogon még egyszer sem szóltunk részletesen az exit-stratégiáról. Mondtuk, hogy legyen. Na de milyen legyen? Felnőni nagyra vagy felvásároltatni magadat? És ha egyik sem sikerül, mik a legjobb alternatívák, mielőtt feladod?  A nemzetközi blogoszférában három GB-t emlegetnek a tech startupok útjaként: get big (nőj fel), get bought (vásároljanak fel) vagy go broke (menj tönkre). Hát lássuk.

Get Big

A legtöbb általunk megismert startupper fejében első körben ez az álom fogalmazódik meg: felépít egy nagyvállalatot, övé lesz az új Prezi, Facebook vagy Google.

A kérdés nem az, hogy valóban jó-e az ötlet vagy a megvalósítás, hanem az, hogy tőkeerős versenytársaid hogyan és milyen gyorsan fognak reagálni arra, ha ezt a pályát választod. Itt ugyanis elsősorban az idővel versenyzel: elég nagyra tudsz-e nőni ahhoz, hogy ők már csak a nyomodban kullogjanak, miután lefejlesztik és piacra dobják a te sikeres terméked közel azonos versenytársát – sokkal nagyobb marketingbüdzsével. Itt még a VC sem biztos, hogy segít, hiszen nem tud akkora zsét beletolni, amivel lenyomd a piacot kilóra megvásárló milliárdos bizniszeket.

Ez a verzió csak akkor működhet jól, ha valóban újat és nagyot alkotsz és elég gyors vagy. A kétely mindig ott van: honnan tudod, hogy valóban új a dolog? Hány nagy versenytárs fejlesztői törik ugyanezen a fejüket éppen most. Bátraké a szerencse… vagy a nagy bukta.

Get Bought

Sokan kényszerpályának élik meg, pedig tervezett pályaként sem rossz: fejlessz valami nagyon csinit, validáld a piacon – és add el egy nagytesónak annyiért, hogy neki még éppen jobban jöjjön ki, mint lefejleszteni, tesztelni és közben időben versenyezni a többi naggyal.

Hogy mennyire nem rossz stratégia ez, azt mutatja ezer másik között a Milo (amit az eBay vett meg 75 millió USD-ért) vagy akár friss hírként a részben magyar alapítású Sold, amit a Dropbox vásárolt fel néhány hete. Amikor az üzleti tervedet írod, ezt mindenképpen vedd bele a lehetséges felvásárlók nevével együtt – egy leheletnyit biztonságosabb pálya, mint az önálló növekedés, és sok tech startupnak sikerül is ilyen módon legalább részben teljesíteni a befektetői elvárásokat.

Ha pedig az a félelmed, hogy a technológiádat a nagytesó elsüllyeszti valami takarítószekrényben, fordulj pszichológushoz. Senki nem költ százmillákat azért, hogy utána ne használja – inkább hagy téged lassan elvérezni a piacon.

Go Broken

Mielőtt még elkezdenél integetni, hogy srácok, ez nem egy exit-stratégia!, szólunk: tudjuk, de ezzel is számolni kell. Tudod-e, mik a legjobb alternatívák, mielőtt bekövetkezne? Mutatunk kettőt.

Acqui-hire

Lehet, hogy a biznisz bedőlt, de amúgy a csapat klassz – és komoly tapasztalatot is szereztetek egy adott iparágban. Ha már látod, hogy az alagút végén a fény túl kerek és akkor is gyorsan közeledik, ha te meg se moccansz, ideje kimászni egy oldalajtón, és megkeresni fejvadász cégeket. A nagytesók örömmel vesznek át összeszokott fejlesztői csapatokat. A rossz hír, hogy a CEO és az adminisztratív kollégák nem biztos, hogy mennek a céggel, de ezt el kell viselni. Ami tuti: a technológiát ki kell kukázni. Hogy elhidd: ez is pálya, amit érdemes figyelembe venni, elmeséljük, hogy a Facebook-CTO Bret Taylor vagy a head platform engineer, Carl Sjogreen is így került a FB-csapathoz.

A lehető legtöbb fillér

Ha nagyon nem akarsz elmenni nagytesóhoz dolgozni, érdemes tervezni a korábbi bukást. A kiszállás szempontja egyszerű: annyi pénzed maradjon a végén, amennyiből el tudsz indítani egy új saját céget. Ez a stratégia persze azt is jelenti sokszor, hogy korábban kell kiszállnod, mint ahogy a bukás bebizonyosodna. Nem egyszerű. És ott a kérdés: képes vagy nem megbánni?

Olyan ez, srácok, mint egy jó strandolás. A vízbe sem megy az ember anélkül, hogy tudná, hogyan fog belőle kimászni. Fontold meg ezt.

adulthood

 

 

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Keress pénzt

Tudjuk, hogy pénzt keresni nem mindig könnyű, költeni pedig általában nem olyan nehéz, de alapos gyakorlással - főleg, ha ráállt...

5 jel, hogy a saját utadban állsz

Több ügyfelünknél derült ki az elmúlt években, hogy amekkora erővel és lelkesedéssel taposnak, olyan látványosan járnak helyben anélkül, hogy megállnának,...

Korrupció

Bólintson, aki találkozott már korrupcióval. Akárhol. ... Na, ugye. A legtöbb helyen és esetben jelen van valamilyen formában, akármennyire is...

Close