Hogyan fizess nekünk kevesebbet?

Ezt a posztot B-nek ajánljuk, aki azt kérdezte: elmesélheti-e a barátainak, hogy miket kérdeztünk tőle. NEM. Mert mi meséljük el.

Sokszor, nagyon sokszor érkeznek úgy hozzánk ügyfelek, hogy nem is nagyon tudják, miről akarnak beszélni.

Te persze nem vagy ilyen, de azért érdemes végigfutnod az alábbi listát. Hátha megtakarítasz nekünk némi időt, magadnak pedig egy tanácsadói órányi pénzt.

Korábban már írtuk, hogy minél jobb kérdésekkel érkezel, annál értékesebb válaszokat tudunk neked adni – ugyanannyi pénzért, hiszen a tanácsadói óra tartalma éppen annyira a te felelősséged, mint a miénk. Ha tehát nem tudod elmondani kerek mondatokban az ötletedet, ha nem tudsz alapvető (tisztázó) kérdésekre válaszolni, akkor kénytelen leszel még egyszer eljönni hozzánk. Félreértés ne essék, mi szeretünk téged és örülünk neked, sőt, a második kávét is szívesen megisszuk, de talán jobb, ha elmeséljük, mik az alapkérdések.

1. Ki vagy te?
Nem hülyéskedünk. Mutatkozz be 1-5 mondatban úgy, hogy értsük, mi közöd van a saját projektedhez. Ne így: “Nagyon izgalmas Java-programozási munkáim vannak, és a projektemben is elefántokat akarok tenyészteni.” Miért fontos, hogy őszintén elmondd, ki vagy? Mert akkor jobban értjük, mihez értesz és mihez nem, és hogyan tudunk neked a legjobban segíteni. Miért fontos, hogy csak a lényeget mondd el? Mert 1 óra, az még nálunk is csak 73 perc, se több, se kevesebb. Ha ebből a bemutatkozás része túl hosszú, a projektedre jut kevesebb idő.

2. Mit vársz tőlünk? Hol akadtál el vagy mivel akarsz gyorsítani? Azaz: egészen pontosan minek megtörténnie a közös munka során, hogy te elégedett legyél a végén. Miért fontos ez? Mert megadod nekünk a lehetőséget, hogy célzottan azzal foglalkozzunk, ami neked fontos. Vagy éppen megmondhassuk, ha a vágyott célt nem (vagy velünk nem) fogod tudni elérni. Fizess az értékért – vagy ne fizess.

3. Mi a projekted/ötleted? Ha nem mondod el, nem segítünk. Ha túl hosszan mondod el, akkor se, mert nem jutunk szóhoz. 5 kerek mondat elég. Ha kevés lenne az infó, úgyis visszakérdezünk.

4. Kinek milyen problémáját hogyan oldja meg a te ötleted/projekted/céged? Azaz: célpiac, piaci húzás (vásárlói motiváció), technológia. 3*1 mondat. A “nem tudom” is érvényes mondat.

5. Most hogyan oldják meg ők ezt a problémát? Azaz: versenytársak, helyettesítő termékek. Hidd el, egyre több “nem tudom” lesz, de ez nem baj. A gond csak az, ha el se kezdtél gondolkodni rajta.

6. Miben jobb/más a te megoldásod? Azaz: értékajánlat, egyediség. Ha tudod, az szuper, ha nem tudod, segítünk.

7. Ki és hogyan fog fizetni termékedért vagy szolgáltatásodért? Azaz: üzleti modell, bevételi modell. Itt van a legtöbb “nem tudom” – ebben is sokat tudunk neked segíteni. Ha nincs rá válaszod, akkor fogalmazd meg a kérdéseidet.

8. Hol és kik a piacod? Földrajzi fókusz, persona, marketingstratégiai alapkérdések. Segítünk megfejteni, de neked kell elkezdeni végiggondolni.

9. Ha minden jól alakul, mikor tudod eladni az első egységet? És mi lesz az? Ezt hívják úgy, hogy termékstratégia és  time to market. Nem is hinnéd, mennyire fontos szempont, hogy milyen messze vagy időben és térben a saját piacodtól. Segítünk fontolgatni, számolni, tervezni. Kezdd el egyedül és akadj el bátran.

És itt már jönnek a durva kockáspapíros-számolgatós kérdések:
10. Mennyi pénzre van szükséged, hogy az első értelmes mérföldkőt elérd? Ó, ez egy trükkös kérdés. Ha nem tudod, akkor törd a fejed azon, hogy mi az első értelmes mérföldkő. Ha már erre megvan a válasz, mi is tudunk számolni. De akkor se hökkenj meg, ha négyszer visszakérdezünk, mert ezen sok múlik: el tudsz-e indulni, és ha igen, mennyiből?
11. Mekkora a teljes befektetési igény (és milyen időtávon)? Mikor éred el a fedezeti pontot?
12. Mikor válhat a cég cash-flow pozitívvá? Mibe kerül ez neked?

És végül a legfontosabb, a legbabonásabb, a legbűvösebb, az a bizonyos tizenhármas:

tényleg ezt akarod csinálni?

Ha igen, írd össze és gyere. Úgyis visszakérdezünk.

 

Ha még nagyon az elején tartasz, gyere Ötletgyúró Edzőtáborba március 21-én. Egy egész napot szánunk rá, hogy segítsünk részletesen végiggondolni a fentieket – egyetlen óra áráért.

Ha pedig már jól haladsz, és látótávolságba került a tőkebevonás, téged vár a Befektetőkereső Edzőtábor március 22-én. Legyél asszertív, írj nekünk még a meghirdetés előtt, hogy biztosan legyen helyed.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A döglött ló felismerése

Egy régi dakota mondás szerint (vagy nem dakota, de régi és mondás), ha megdöglött a lovad, az egyetlen helyes cselekedet,...

Vakcelerátor, inkorlátor, mentol? Nem buli.

Az elmúlt évek magyar innovációs és vállalkozós világa erőteljesen hasonlít egy táncparkettre. Egyre felkapottabb szórakozóhely lett, ahol gyakorlottabb és kevésbé...

A termékfejlesztő géniusz

Egy jó terméket tovább javítani nem mindig könnyű. Időnként azonban megjelenik egy-egy olyan lényegi fejlődés, amiben az igazi zsenialitás kerül...

Close