Hogyan nyerj amerikai startup versenyt? Ziteboard-sztori 1. rész

Talán olvastad itt a blogon, hogy Ricsi, alapítótársunk most saját startupját építi, és ezért elhagyta a Megoldás.Most csapatát.  Szerencsére mielőtt belevetette magát a munka sűrűjébe, hagyott nekünk egy rövid beszámolót a kezdetekről. Ez a sztori első része, de zaklatni fogjuk, hogy legyen majd több is. Harctéri jelentés arról, honnan indult a Ziteboard, és hogyan vonta be az első kör zsét.

 

 

Nagyon röviden körülbelül ennyi kell hozzá:

  1. tudd, hogy ki vagy
  2. legyen valamid, amit mások is értéknek tartanak
  3. kommunikálj őszintén
  4. ne legyél szégyellős
  5. beszélgess a többi versenyzővel és a szervezőkkel is. 

A Ziteboard ugyanis csak ezt csinálta. Határokat feszegető önértékeléssel és egy valóban hibátlan technológiával szakmai alapon nyert egy 190 fős mezőnyben 50,000 dollárt.

Elmesélik, honnan indultak.

 

Gellai Richárd írása

Nézzünk egy kis hátteret, aztán jöhet a verseny lényege:

A sztori irritációval (problémával) kezdődött, egyszerűen nem találtunk kézreálló eszközt vizuális jegyzetelésre, ami következetes felületként jelenik meg mindenen. A papír és a toll pedig határos és általában elégtelen rendszer, amit még digitalizálni is kell, ha nem akarjuk egy idő után végleg elveszíteni.

 

A legtöbb megbeszélésnél eljön az a pont, amikor valaki azt mondja: Oké, most rajzoljunk egy kicsit.

 

Elővonszoltok egy flipchartot, amin már csak két lap van, a hatból 4 filc kifogyott és a piros is feketésen fog. Vagy ott a falon a whiteboard, amin az előző 16 meeting jegyzete áll szellemképen, jobbra lent pedig némi alkoholos filces eldörzsölést is látsz. Írogattok, ronda négyzeteket és nyilakat rajzoltok, de mégis elég, hogy mindenki értse, miről is van szó. Vége, telefon elő, valaki fényképezze le, vagy legyen belőle egy szöveges jegyzet. Az információ torzul, vagy elveszik. Nem a legjobb megoldás, ez a helyzet.

 

 

Az akár egy baráti körnél, cégnél pedig főleg széles skálát jelentő eszközparkokról viszont kiderült, hogy bár a legtöbb dologban különböznek (méret, operációs rendszer, futtatott szoftver, rendelkezésre álló lehetőségek, vonalzók, színek, képfrissítés, mentés, akku-kapacitás, szín, csengőhang, elvesztési gyakoriság), mégis van EGY, ami közel azonos bennük, de legalább azonos célt szolgál: megjelenít. Ezt csinálja a böngésző. Semmi mást.

Végigkutattuk, hogy ki, hogyan, miért jegyzetel és jegyzetelne vizuálisan (firkálva, rondán, színesen, össze-vissza), és összepárosítottuk a létező igényt egy még éppen nem létező technológiával. Hónapok kellettek a majdnem jó leküzdéséhez, hogy MVP gyanánt ne egy megbízhatatlan, változatosan pocsék eszközt adjunk a felhasználóknak, hanem valamit, ami működik.

A végére mégis lett egy:

  • böngészőben futó
  • kollaborációra is lehetőséget adó (többen rajzoltok)
  • zoomolható
  • whiteboardunk

ami csak ezt tudja, semmi mást.

Van, aki prezentációra használja, nagyon sokan meetingekre, és még náluk is többen csak firkálgatásra, jegyzetelésre. Amit egyébként flipchartra, whiteboardra rajzolsz, rögtön és örökre megmarad digitálisan. Nincs fotózgatás és emailben küldés, hogy a céges, érzékeny adatok olyanhoz kerülhessenek, akihez nem kell. Bármikor előszedheted és bővítheted. Ha azt szeretnéd, hogy minden a céges hálózaton belül maradjon, nos azt is lehet.

Nagyon jó emberek kellenek hozzá, ez tény:

egy progresszív, hihetetlenül gyorsan tanuló fizikus doktor, egy fogalmatlan hiénákat és mexikói pankrátort rajzoló vizionárius grafikus és egy vastagbőrű, félezer projekten tanult mindenes, aki korábban szöveg alapon szortírozott betűtésztát exportált Amerikába.

Screenshots_2015-04-26-03-02-34

Nos, ezekkel az erőforrásokkal álltunk neki a következő interjúknak, a következő ezer kérdésnek. Mutatni sokkal célravezetőbb, mint magyarázni, szóval itt már gyorsabban haladtunk. Többet kérdeztünk, értékesebb válaszokat kaptunk, és még többen láttak minket Európában és Amerikában is. Izzítottuk a teljes kapcsolati hálót – elvégre ezért is van.

Torz minta, hiszen kizárólag jófej barátaink és ismerőseink vannak, de egy jó termékhez jó felhasználók kellenek. Így megy ez.

Hogy kipróbáljuk élesben és nagyobb téttel, a Magyar Telekom e-learning konferenciája pont annak a fórumnak bizonyult, ahol a teljes közönség ámulattal nézhetett kétszer 18 négyzetméteren egy zoomolható whiteboardot. Programtervet borító siker, az oktatási és a nagyvállalati piac hirtelen ébredt rá arra, hogy ők hogyan használnák a Ziteboardot. Felkiáltójel az iparágak mellé, közelebbről meg kell nézni – de van ennél sürgetőbb dolgunk is.

A CosHx Labs versenye egyszercsak elénk ugrott a facebookon. Hogy elérhessünk egy még tágabb felhasználói kört és őket is interjúzhassuk, tökéletes platformnak tűnt, és be is váltotta a hozzá fűzött reményeket. A világ minden részéről összesen 197-en kezdtük a versenyt, tehát napi 25 emaillel 8 nap alatt fel is vettük a kapcsolatot mindenkivel. Megnéztük a projektjüket, a terveiket, hozzátettük, amit mi láttunk, és kértünk és kérdeztünk. Miért ne? Hozzánk hasonló emberek vannak ott értékes feedbackkel. Ziccer.

Miért ne kérdeznénk a versenytársaktól? Nem nyerni indultunk, hanem potenciális felhasználókkal beszélgetni.

Beszélgettünk, szívességet kértünk, telefonáltunk, emaileztünk, minden nap egyre több emberre építettük az elérést következetes kommunikációval és nem konzerv levelekkel. A tartalmas és őszinte levelek, a figyelmesség pedig bevált – mint mindig. Egy ilyen esemény amúgy tökéletes arra, hogy a kicsit már távolabbra sodródott ismerősökkel újra felvedd a kapcsolatot, és megint közelebb kerüljetek. Kerül valamibe? Nem. Fáj? Nem. Miért ne csinálnád?

A versenyszabályzat alapján az 5 legtöbb szavazatot kapott projekt kerül a szakmai zsűri elé (nem célravezető, tudjuk, de sok versenyben ezzel fogsz te is találkozni). Írtunk a szervezőknek is, minden nyílt csatornán vizuálisan is megköszöntük, hogy menő és működő versenyt pakoltak össze (és dobálják kifelé a robotokkal szavazókat), illetve adtunk nekik egy hozzáférést a publikus verzióhoz. Az első 10-zel is leleveleztük, hogy örülünk a korrekt és építő versenynek, aminek az lett a vége, hogy az első helyen álló Streamus is nyíltan kimondta, hogy örömmel szavaz ránk, mert egyszerűen jó arcok vagyunk.

Bár 900 szavazattal voltunk lemaradva (kis kontinens, korlátos ismeretség), az őszinte és tartalmas kommunikáció és a szakmai tartalom kérdésen felül állóvá tette Dave Cohen – a Techstars alapítója – számára, hogy a Ziteboardnak kell nyernie – a nyolcadik helyről is. Ez történik akkor, amikor pontosan tudod, hogy mit miért csinálsz, és nem is akarsz mást mutatni, mint ami van.

50,000 dollárt kaptunk, amit az utolsó centig business-web-appokat fejlesztő amerikai programozókra és designerre, vagyis nemzetközi csapatbővítésre költünk. Olyan csapatra, akiken keresztül le is tettük a lábunkat az amerikai piacon. Volt vesztenivalónk? Nem. Tudtuk, hogy mit akarunk? Még felhasználók százait – igen. Ha nem mi nyerünk, akkor is sokkal jobban állunk mint előtte. Ez pedig csak bizonyította, hogy érdemes vele foglalkozunk. 4 napon belül elkezdtünk dolgozni a fejlesztőkkel, közben nyertünk egy pitch-versenyt, így a csapatunk minden tagjának megvolt a jegye az októberi Pioneers Festivalra.

 

Tanulság?

Kattints mindig, és ha bármilyen neked releváns versenyt találsz, INDULJ EL rajta. Legyen hasznos célod, és küzdj érte tisztességesen. Így akkor is nyersz, ha másé lesz az első hely. Ennyin múlik, semmi máson.

Ha érdekel, mit csinál a Ziteboard mostanában, olvass tovább például itt: Show the story, show the show 

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
JAJ: “mielőtt bármibe fognál, szabadalmaztasd az ötleted!”

    Facebook-csoportokban sokan osztják a jobbnál jobb tanácsokat. Mi meg időnként elszörnyedünk. A legfrissebb termést szüreteljük le nektek mostantól...

5+1 kérdés leendő startup-alkalmazottaknak

 Startupnál dolgozni nagy kaland. Kaland abban az értelemben, hogy részese lehetsz valami újnak és nagyszerűnek... vagy nem. Éppen ezért fontos,...

BREAKING! BRANDVEE!

Nem is kommentelünk. Csak nagyon boldogok vagyunk. Ennyi! (De azért a kép alatt ott lesz a hír is, ígérjük. )

Close