Hogyan válogatnak az üzleti angyalok? (1. rész)

cherub-861x574Az angyalbefektetésre pályázó startupok jelentkezéseinek körülbelül háromnegyede az első 2 perc után a befektető kukájában landol.[1] Ehhez hasonló tudományos statisztikákkal és tapasztalati becslésekkel Dunát lehet rekeszteni, mégis a startupok többsége idejekorán és/vagy felkészületlenül találkozik az első igazi befektetővel élete során. Ez – ha belegondolsz, mennyi fellelhető tudás segítene felkészülni – meglehetősen rossz állapot. 

Ha a vállalkozásod érettségén egy blogposzt nem is tud segíteni, a felkészültségedhez talán adhatunk pár tippet (szigorúan tudományos alapokon). Varga Zoltán kutató kollégánk összefésült néhány tapasztalatot, amit az elmúlt hónapok során fogalmazott meg a feldolgozott – sok száz oldalnyi – szakirodalomból. De mielőtt elolvasnád Zoli cikkét, hangsúlyozzuk, hogy ezek nemzetközi adatok. Itthon még nincs pontos kutatás, de befektetőktől tudjuk, hogy 500+ beküldött one pagerből 50-100 beszélgetés, abból 6-8 befektetés lesz. Azaz az arányok itthon még seed-fázisban is hasonlóak.

De nézzük, hogyan döntenek tőlünk Nyugatabbra az angyalok.

Varga Zoltán írása

Hogyan is döntenek tehát az angyalbefektetők? Többségük szereti kiemelni, hogy nem az ötletbe vagy az üzletbe fektet (hiszen az az esetek többségében meglehetősen gyerekcipőben jár), hanem a csapatba. [2] Ugyanakkor ahhoz, hogy a csapatoddal ismerkedni kezdjenek, mégis csak át kell jutnotok egy erős szűrőn már a legelső percekben.

zoli-angyal1-abra-1200x900

Ezeket a perceket bontom most 8 olyan területre, amik több száz üzleti angyal döntéseit elemezve, 13 kutatás összegzésével fogalmazódtak meg. [3] Függetlenül attól, hogy valamennyire minden befektető döntési mechanizmusa eltér egymástól, ezekre az elemekre biztosan kell, hogy legyen valamiféle válaszod, mire hozzájuk kerül a startupod.

A fent említett 8 területből az első három középpontjában az eladásra kívánt terméked / megoldásod / ötleted (a későbbiekben az egyszerűség kedvéért simán csak terméknek nevezem) áll. A többi 5 a piaccal, a csapattal és az üzleti modelleddel függ össze. Ezeket még egy kicsit nem vesszük elő, de jövő héten visszatérek rá egy következő blogposztban.

Az első kritikus elem maga a termék „befogadhatósága” a piac számára. Noha ez kicsit megfoghatatlannak tűnik, alkérdésekre bontva egyből több értelmet nyer: Mekkora és milyen a termék iránti érdeklődés? Mik a termékelőnyök? Milyen innováció jött létre a termék megalkotása során? Azaz nem arról van szó, hogy mekkora a piacod, hanem hogy mennyire érthető, befogadható a terméked. És persze ne felejtsd el, hogy amikor az innovativitás kerül szóba, akkor nemcsak a technológiai innováció lehet fontos, hanem az is, ha más földrajzi vagy alkalmazási területen jelenik meg egy máshol már bizonyított termék.

A következő vizsgált elem a termék jelenlegi állapotára kíváncsi. Vajon mekkora annak a kockázata, hogy a termék ki sem kerül a piacra? Még mennyi idő, amíg kikerül? Esetleg már ott is van?  Milyen tényezők akadályozhatják vagy lassíthatják ezt a folyamatot? Ez a szempont nagyon hangsúlyos – és nagyon sok startup egyáltalán nem teszi fel ezeket a kérdéseket.

A harmadik pedig a termék védhetőségét összegezi. Ez erősen iparágfüggő, hiszen például egy új fitneszalkalmazás vagy egy biotechnológiai fejlesztés teljesen eltérő elbírálás alá esik. Ugyanakkor a hosszútávú üzleti sikerességed valószínűségét jelentősen emeli, ha a terméked akadályt tud gördíteni a lehetséges konkurenciáid piacra lepési kísérletei elé. A szegmens legfontosabb megválaszolandó kérdései a következők: Milyen és mekkora az IP (Intellectual Property, szellemi tulajdon) szerepe? Hogyan védhető a termék/szolgáltatás/üzleti modell a potenciális versenytársakkal szemben? Milyen tényezők akadályozzák a lehetséges versenytársak piacra lépését?

bus-stop-391242_1920Ezek közül a kérdések közül a startup korai fázisa miatt nem fogsz tudni mindegyikre maximálisan kielégítő választ adni, de átgondoltat igen. Az őszinteség és a realitások talaján állás (vagy legalábbis földközeli lebegés) saját érdeked is, hiszen mind a bizalmat erősíti, mind pedig felkészültséged bizonyítja.

A maradék 5 szempontot hamarosan elővesszük. Addig kezdd el csekkolni: ennél a háromnál már minden kérdésre tudod a választ?

 

 

 

Jegyzetek:

[1]  Riding, A. L., Dal Cin, P., Duxbury, L., Haines, G. and Safrata, R. (1993) Informal Investors in Canada: The Identification of Salient Characteristics. Charleton University, Ottawa.

[2]  http://paulgraham.com/angelinvesting.html

[3] Maxwell, Andrew L., Jeffrey, Scott A. and Lévesque, Moren (2011) Business angel early stage decision making. Journal of Business Venturing, 26, 212-225.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Legyek Főnök?

Amikor ezt a blogposztot írom, éppen október 13. és szombat van, azaz ma van az a munkanap, amikor el kell...

Azok a reggeli staff meetingek….

Mi csütörtök reggel csináljuk. Van, aki a hétfőre esküszik, van, aki a keddre, esetleg csak délután... de nekünk csütörtök reggel...

Mire indíts vállalkozást? Szinte mindegy. Szinte.

Sok külső kollégával dolgozunk együtt, az egyikük Kiglics Nadinka, aki általános és nélkülözhetetlen tűzoltóként ugrik be rendezvényeink és háttérmunkáink legégetőbb...

Close