Hogyan válogatnak az üzleti angyalok? (2. rész)

cherub-861x574Az előző blogposztban Varga Zoltán kutató kollégánk bemutatta az első 3 olyan előszűrési területet, ami egy angyalbefektetésre való jelentkezés kritikus pontja lehetMost tovább kutatjuk, hogy milyen szempontok alapján is dobja jó eséllyel a kukába az első 2 perc után a jelentkezésed egy angyalbefektető. Jól olvastad, 2 perc. Érdemes tehát nagyon megfontolni, mit mutatsz meg először. 

Az első kritikus elem maga a termék „befogadhatósága” a piac számára, a következő vizsgált elem a termék jelenlegi állapotára kíváncsi, a harmadik pedig a termék védhetőségét összegezi. Ha nem emlékszel, ezek mit jelentenek, olvass vissza mindenképpen az előző posztra. És miután láthattad, hogy a 8 vizsgált területből mindössze 3 kötődik szorosan a dédelgetett termékedhez, most mutatjuk a maradék 5-öt. Íme:

Varga Zoltán írása

critical-factors_hun-1200x900-zoliangyal2

A termék „befogadhatósága” a piac számára, a termék jelenlegi állapota és a termék védhetősége után következő 3 terület átfutása során a befektetők a piaccal való kapcsolatodról szeretnének több információt kapni. Ez, ahogy a terjedelme is mutatja, legalább akkora súllyal bír, mint a termék maga. (Nem mellesleg, a Lean Startup módszertan szerint is ez a kapcsolat minden lépésed alapja.)

A negyedik terület tehát a vásárlói elköteleződésről szól. Néhány mankókérdés, hogy ez mégis mit takar: Megtörtént a piaci validáció? Hány emberrel beszéltél eddig a leendő vásárlóid közül? A terméked összhangban van a felé támasztott elvárásokkal?  A termék fejlesztése során figyelembe lett véve a piaci visszajelzés?

Az ötödik vizsgált szegmens maga a potenciális piac. Mekkora az általad célzott piac? Növekedik is? Ha igen, milyen ütemben? Mennyire telített? Itt érdemes lehet futni egy kört a Kék Óceán  Stratégia körül.

A hatodik az utad a piachoz. Ennek részét képezi az ellátási lánc, a piacralépési stratégia, a piac dinamikája, és az üzleti modell is, úgyhogy jó, ha felkészülsz a lehetőségekből. Itt is számos akadály felmerülhet (leendő) céged fejlődése során, amelyek számszerűsíthető kockázattá alakíthatók. Nem egy – akár magyar (Minibrake) – startupról is hallani, akik az itt felmerülő problémák miatt voltak kénytelenek lehúzni a rolót.

A hetedik terület az alapítókkal, a csapattagokkal és a csapattal magával foglalkozik. A fő kérdések, amikre itt kell választ adnod, a következők: Milyen minőségű és mennyiségű iparági tapasztalattal rendelkeztek? Milyen közösen elért eredményeitek vannak? Mióta dolgoztok együtt? Egy összeszokás előtt álló, strukturáltalan, éretlen csapat hatalmas kockázatot jelent a befektető számára. Különös tekintettel, hogy a már befektetést kapott és elbukott startupok halálokai közül 23%-ban a megfelelő csapat hiánya a felelős.

Az utolsó, nyolcadik terület a pénzügyi modellt boncolgatja. Fontos szempontok itt az üzlet profitábilitása, a tervezett (és esetlegesen már létező) cash-flow, és ugyancsak fontos egy realisztikus pénzügyi előrejelzés megléte.

Ha ezekre a területekre még nincsenek konkrét válaszaid, akkor is érdemes megfontolni, hogyan tudod megközelíteni az angyalt. Olvass tovább: Mit írj az üzleti angyalnak, ha még nincsenek számaid?

Meglehetősen sűrűnek tűnhet elsőre a bemutatott lista, főleg a korábban említett 2-3 perces rászánt időhöz képest. A hitelességedhez azonban elengedhetetlen, hogy minden területet lefedj, és felkészült válaszaid legyenek. Érdemes észben tartanod, hogy célszerű ezt a jelentkezést áttekinthetőre szerkesztened, hiszen az említett időkeretet úgy tudod legjobban kiaknázni, ha főleg azokra a kérdésekre válaszolsz, amik tényleg felmerülhetnek. A pontos, tömör, érthető fogalmazás ismét csak a saját hitelességed erősíti, és időt spórol a befektetőnek, így erre is figyelj oda!

A vizsgált kutatás*  egyik legfájdalmasabb eredménye, hogy a viszautasított jelentkezések 93%-a a fent említett 8 területből legalább 3-ban elvérzett. Ez az összes leadott jelentkezés 68%-a, azaz több, mint ⅔-a!  (A csapatok fele 6 vagy több terület bemutatása során is végzetes hibát vétett.)
Minden üzleti angyalnak jellemzően egyéni döntési folyamata van, ezek viszont a legtöbb elemükben megegyeznek. Így hát – ha a fenti kérdésekre nem tudsz meggyőző választ adni – meglepően korán kint találhatod magad az ajtón.

Készülj fel, és hajrá!

*Maxwell, Andrew L., Jeffrey, Scott A. and Lévesque, Moren (2011) Business angel early stage decision making. Journal of Business Venturing, 26, 212-225.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Nem jelöllek vissza? Meglehet.

Befektetőt keresel, állást keresel, csapattagokat keresel, mentort keresel?... Online platformokon és élő eseményeken szólítgatsz le embereket, egy-két-három kézfogáson keresztül próbálsz...

Networking-gyorstalpaló idegeskedőknek

A konferencia- és meetupszezon dübörög, mi pedig azon töprengünk, miért kérdezitek tőlünk annyiszor, hogy hogyan lehet kapcsolatokat építeni. Odalépsz, kezet...

Bizniszelnél? Blogolj!

Blogolni, blogolni, blogolni. Blogolni, hogy bizonyítsd a szakértelmedet, blogolni, hogy márkatudatosságot növelj, blogolni, hogy a tiéd legyen a tartalom, amit...

Close