Inspiráció – nem kell keresni, megvan az valahol

brain1Többször kérdeztétek már tőlünk, hogy hogyan kell inspirációt, új üzleti ötletet vagy egy problémára megoldást keresni. Szoktunk szép szakmai válaszokat adni – nem nagyon nehéz tudomány, mert az agyunk is hardver, tehát csak érteni kell egy kicsit ahhoz, hol milyen gépzsír kell a fogaskerekek közé. Tegnap azonban mi akadtunk el (a hóhért akasztják), és most elmeséljük, hogyan találtuk meg az inspirációt.

A rövid megoldás: nem jött, tehát mi mentünk oda. A hosszúért olvass tovább.

Írtunk már arról, hogy az agyad is csak egy hardver, és érdemes benne kapcsolókat kattintgatni, ha nem működik. Tegnap és az előtte való napokban hiába pörögtünk egy problémán, de végül sikeresen megoldottuk. Most elmeséljük, mit tettünk.

A Nagy Kérdés, amitől álmatlanul forgolódtunk, egy már létező brand megújítása volt. A feladat, ahogy az már korábban is előfordult, rebranding, méghozzá felfelé pozicionálással. Adott egy márka, amit szerény alkotója – bár büszke az általa hozott minőségre – nem mer feljebb árazni, mint vélt versenytársai a termékeiket. Fél ugyanis, hogy ezzel piacot veszít. Első körben meg kellett győznünk arról, hogy érdemes lenne feljebb pozicionálni – azaz otthagyni a versenytársaknak ezt a piacot, és egy másik szegmensben értékesíteni.

A meggyőzés durva volt. Kábé így zajlott:

-Hidd el, hogy a te márkád akár prémium/luxus kategóriás is lehet.
– Neeem.
– Na jó, és miért nem?
– Mert félek attól, hogy drága lesz, és ha drága, akkor nem tudom eladni.
– OK, próbáljuk ki – mondtuk mi, és ellentmondást nem tűrő hangon bemondtunk egy 30%-kal nagyobb árat.

Aztán kizavartuk az egyszeri cégvezetőt a piacra (konkrétan egy szakvásárra), hogy adja el. Megvették tőle. A srác annyira belejött, hogy ráhúzott még valamennyit – a végén a teljes áremelés körülbelül 45%-os volt. Megvették tőle.

A bizonyítás megvolt, de ahhoz, hogy ne csak egyszer sikerüljön a mutatvány, kell egy olyan márka, ami hihetővé teszi, hogy ez a cucc mindig ilyen sokat ér. Vagy még többet. A cél megvolt, de elakadtunk abban, hogy pontosan milyen is legyen. Pedig ahhoz, hogy egy marketinges vagy designer kezébe adjuk majd a feladatot, először stratégiai szinten kellett értelmeznünk: pontosan kinek, milyen üzenettel és hogyan fogjuk tudni eladni a cuccot. Az inspiráció nem jött, tehát mi mentünk őhozzá.

1. Körbelőttük

Bár már csináltunk korábban konkurekciaelemzést, most mégis visszamentünk a (valós, prémium kategóriás) versenytársak honlapjára, és néztünk, mint Rozi a moziban. Aztán elkezdtük hangosan szapulni őket. Szidni, fikázni, ahogy tetszik. A lényeg az volt, hogy körbelőttük: pontosan mi az a tartomány, amerre nem akarunk elmenni. Kicsit olyan volt az egész, mint amikor egy grafikus a negatív teret használva rajzol. Nézd meg a képet és megérted: Joker megvolt, de Batman még mindig a sötétben bujkált.

2. Megfogalmaztuk

Csevegtünk. Kikérdeztük a cégvezetőt, hogy mit szeret motorban, nőben, kávéban.

miért és mit

Miért érdemes élni. Miért érdemes alkotni – és miért éppen ezt a  terméket. Megkérdeztük, hogyan kezdte el, miért hagyta ott az előző munkáit. Kezdett kirajzolódni, hogy ő milyen értékek mentén gondolkodik. Az eredmény valami ilyesmi volt:

luxusminőség, mert mérnöki pontossággal és egy szerető gondosságával van megalkotva, és minden darabra egyedi figyelem jut a mestertől.

Amikor ezt már értettük, megnéztük, vajon a lehetséges célpiac, amikor ezeket az értékeket keresi, miket választ. Amolyan mi-lenne-ha játékot játszottunk – tudod, mi lenne Jancsi, ha állat lenne, ital lenne, film lenne.

valami mást

Melyik az az autó, ruha, előadó stb., amelyik ugyanezeket az értékeket közvetíti. Áthallásokat kerestünk. Sztorit formáltunk.

3. Felforrósítottuk

Ez volt az a pillanat, amikor elkezdtünk tobzódni. Orgiát rendeztünk –

koffein

rengeteg kávét ittunk és a a legjobb csokit ettük mellé,

teobromin

és bevettük magunkat egy nagy könyvesboltba, ahol számolatlanul szedhettük le a polcról a jobbnál jobb könyveket.

információáradat

Végigböngésztünk mindent,

képek, szépek

amit szépnek találtunk, a művészeti albumoktól a gyerekkönyveken keresztül a technikatörténeti remekekig. Közben verbális orgia is dúlt: csapongtunk, előkapkodtuk a tabletet és képeket mutogattunk egymásnak,

együtt

 

elhagytunk és újra felkaptunk témákat, szálakat. Még véletlenül sem nyúltunk olyasmihez, ami a saját iparágunkhoz kötött volna.

valami ismeretlent

Eközben megtaláltunk egy irányt, ami nagyon tetszett, és egy olyan nagy versenytársat, amelyikhez valamiben jó lenne hasonlítani. Néztük, értelmeztük. Fikáztuk. Dicsértük. És ebben a rengeteg benyomásban kirajzolódott a megértés, milyen is az a márka, amelyikre vágyódunk. Mi fogja megkülönböztetni a mi márkánkat a legnagyobbaktól úgy, hogy közben megtanuljuk tőlük azt, amit igazán jól csinálnak.

4. Lehűtöttük

Ahhoz, hogy a márka valóban olyan legyen, amilyet szeretnénk, kelleni fog egy jó design, tökéletes marketing, és sajnos a gyártástechnológiához is hozzá kell nyúlni. Ez pedig pénzbe kerülhet, sokba.

visszatértünk a dobozba, vittük az új cókmókot

Tehát újra a cégvezetőt faggattuk, szakkatalógusokat bújtunk, és a lehető legtöbb kérdést feltettük azzal kapcsolatban, hogy a megálmodott szépséget hányféleképpen lehet létrehozni.

Addig küzdöttünk, amíg meglett a megoldás: kis befektetéssel, az eredeti technológiához képest hasonló áron, a gyártás idejének minimális növelésével megoldható a feladat. Ehhez meghatároztuk a rebranding idejét, és végiggondoltuk, nagyon földhözragadtan, hogy mit kell megtennünk előtte.

5. Letisztáztuk

Ezen nincs mit mesélni. Előkaptuk a füzetet és egy tollat, és a lehető legegyszerűbb vonalakkal rajzoltunk. Sémát, irányt. A többi a designer és a marketinges dolga.

Nézd a nagy szavakat – és ha elakadsz, keresd meg őket. Ennyire egyszerű.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Törésteszt – használati útmutató vállalkozóknak

A vállalkozások megszűnhetnek - gyakrabban, mint gondolnád -, de embert csak akkor tekinthetsz bukottnak, ha egy (vagy sok) kudarc után...

Nem tudsz húszezer forintot elkölteni

Nekünk nem sikerült, pedig megpróbáltuk. Neked se fog. Jó ha tudod, hogy összesen bruttó 49,9 Forintba (gyártási költség) kerül az, amit...

Egy (bocs, 3) dolog, amit tudnod kell, mielőtt belevágsz a startuposdiba

Startup Vállalkozók csoportjában hangzott el egy kérdés, Ágnes kollégánk pedig elsőként kommentelt. Úgy tűnik, a tanács-zanza jól sikerült, mert több...

Close