JAJ: “mielőtt bármibe fognál, szabadalmaztasd az ötleted!”

 

ne-nyomd-meg

 

Facebook-csoportokban sokan osztják a jobbnál jobb tanácsokat. Mi meg időnként elszörnyedünk. A legfrissebb termést szüreteljük le nektek mostantól időről-időre, hogy kissé helyretegyük. Üzletfejlesztési tanácsok, korrekcióval JAJ (JóAkarók Játszóháza) c. új sorozatunkbanMert ne feledjétek: a pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve.

 

1. JAJ-tanács: mielőtt bármibe fognál, szabadalmaztasd az ötleted!

 


 

PicsArt_1430012334813
A Facebookon, zárt csoportban olvastuk ezt a csodát.

 

Miért veszélyesen laikus a válasz?

A válasz azt sugallja, hogy a szabadalom az ötletet védi. NEM. Magyarázzuk.

A szabadalmi folyamat lényege, hogy a szabadalmi leírás mindenki számára hozzáférhetővé válik (angolul is), azaz ezzel teszi egyértelművé, ki és mire kapott elsőbbségi jogot. Lehet ugyan trükközni azzal, hogy nem írsz le mindent, de ezzel magadat lövöd lábon, hiszen amit nem írsz le, azt nem véded.

Akit zavar a nyilvánosság, az ne szabadalmaztasson.

A szabadalom időben szigorúan behatárolt folyamat. Nem lehet olcsón és nem lehet lassan csinálni. Az első papír beadásától kezdve 12 hónap áll rendelkezésre a nemzetközi fázis megkezdéséig,  és 30 hónap a nemzeti fázisokig, ahol már komoly költséged lehet a választott országok függvényében. Pontosan kell tudnod, mi lesz a piacod, és mire ebbe a fázisba érsz, késznek kell lenned a piac lerohanására.

A szabadalom monopolhelyzetet ad a választott területeken 20 évre. Minél nagyobb a terület, annál drágább a szabadalom fenntartása. Azaz költséged tutira van vele. Ráadásul a területet később nem növelheted, erre csak a folyamat egy adott szakaszában van lehetőség. Ha arra sincs elegendő tőkéd, hogy a magyar igényeket kiszolgáld, érdemes megfontolni, lesz-e lehetőséged kihasználni egy nemzetközi szabadalmat.

Ahhoz, hogy szabadalmat vagy bármely szellemi tulajdonvédelmi eszközt alkalmazz, először azt kell megvizsgálni, valóban új-e, amit kitaláltál. Ennek szintén költsége van, tehát érdemes először a magad módszereivel végigkotorni a nyilvános információkat, hogy legalább sejtsd, bele akarsz-e fogni ilyesmibe. Tudjál róla, hogy egész iparág épül a nyilvános szabadalmak olvasgatására: azokban az országokban, amelyek nem csatlakoztak a PCT-egyezményhez, szorgos, nyelveket jól ismerő mérnökök bújják az új szabadalmakat, hogy melyiket lehet és érdemes gyorsan megcsinálni és piacra dobni… Körbeértünk. Ha zavar a nyilvánosság, ne szabadalmaztass.

Ejtsünk szót még azokról az esetekről, ahol nem szabadalom, hanem a szellemi tulajdon védelmének más eszköze jön szóba. Használati mintaoltalom, önkéntes műnyilvántartás, védjegy, fajtára vonatkozó oltalom vagy formatervezési mintaoltalom… ezekre még inkább igaz, hogy korlátozott védelmet nyújtanak. Ismerd meg ezeket az eszközöket is, de legyél realista, bármit is választasz.

Slusszpoén: ha szabadalmat azért jelentesz be, hogy utána beperelhesd a jogosulatlan használókat, akkor rendesen a piac előtt kell haladnod gondolkodásban. Három dolgot vizsgálnak ugyanis: bejelentéskor az újdonságot nézik, illetve azt kell megmondanod, hogy mire fogod használni a szabadalommal védett dolgot (ezek az igénypontok, és persze minél több van belőle, annál drágább a bejelentés), a per során pedig azt vizsgálják, mennyit ér a szabadalom. Ha semmit, akkor tökmindegy, hogy még hány őrült van, aki megalkotta. Ha sokat, akkor a másik félnek igen jó ügyvédei lesznek, mert ez is egy iparág.

Ha nagyon ragaszkodsz a védelemhez, tartsd titokban az ötletet mindaddig, amíg tutiziher nem lesz, hogy meg tudod csinálni. Aztán az üzleti titkot megtartva, szűk kört bevonva kezdd el megvalósítani. Végül pedig akkor védd meg, amikor már biztosan tudod, hogy van piacod, lesz profit, és nem a házad meg az autód lesz a védelem költségeinek fedezete.

 

Miért meggondolatlan a kérdés?

Első körben azért, mert él az ökölszabály: minden jó ötletet legalább 100-an kitaláltak már, 10 már dolgozik is rajta, 1 pedig már meg is csinálta. Ha őt sem találod a versenytársak között,  akkor bele is bukott, azaz mégsem volt briliáns az ötlet, de legalábbis valami nem stimmelt vele.

Másodsorban azért rossz a kérdés, mert ha egy ötlet olyan egyszerű, hogy ha elmeséled, valaki legott meg is valósítja, akkor valószínűleg tökéletesen védhetetlen – nincs benne szükség sem szaktudásra, sem speciális piacismeretre. Innentől kezdve az egyetlen szükséges dolog a tőke lesz,  ezzel pedig azt vetíted előre, hogy egy tőkeerős versenytárs akkor is be fog előzni, ha történetesen meg is valósítod az ötleteidet.

intrapreneurship-lg

Mindez arra vezet, hogy az ötletet

igenis el kell mondanod másoknak

– vagy azért, hogy kiderüljön, ki dolgozik már hasonlón, vagy pedig azért, hogy csapatot szervezz. Innentől pedig az alapfeladat, hogy olyan helyzeti előnyre tegyél szert szaktudásban, piacismeretben és technológiában, hogy ha széles nyilvánosságra viszed a dolgot, már ne legyen könnyű elhappolni előled a piacot. Ha bizonyítani tudod, hogy ez a helyzeti előny megvan (de legalábbis eséllyel meglehet), akkor bármely tőkés a karjaidba omlik első szóra… addig nem érdemes zaklatni őket.

Fontos: sokkal jobb, ha felteszel egy kérdést, mint ha fejjel beleszaladsz egy téglafalba. De mielőtt egy közösségbe bedobod a témát, érdemes a kérdést feltenni Google-barátodnak is, hogy ne borzold senki idegeit triviálisan buta témákkal. Ha pedig egy alapos guglizás után vagy bizonytalan, kérdezz akkor is, ha utána lehülyéznek.

Mert az önérzeted még mindig olcsóbb, mint egy üzleti baki.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
5+1 kérdés leendő startup-alkalmazottaknak

 Startupnál dolgozni nagy kaland. Kaland abban az értelemben, hogy részese lehetsz valami újnak és nagyszerűnek... vagy nem. Éppen ezért fontos,...

BREAKING! BRANDVEE!

Nem is kommentelünk. Csak nagyon boldogok vagyunk. Ennyi! (De azért a kép alatt ott lesz a hír is, ígérjük. )

Ne ölj bele több pénzt, inkább építsd újra

Szívszorító pillanat, amikor egy építési hiba láttán a kőműves nem vakolókanalat, hanem bontókalapácsot vesz elő. Amikor egy vállalkozás már mindent...

Close