JAJ: “szolgáltass ingyen, akkor biztosan jönni fognak!”

ne-nyomd-megFacebook-csoportokban sokan osztják a jobbnál jobb tanácsokat. Mi meg időnként elszörnyedünk. A legfrissebb termést szüreteljük le nektek mostantól időről-időre, hogy kissé helyretegyük JAJ (JóAkarók Játszóháza) c. új sorozatunkbanMert ne feledjétek: a pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve.

 

2. JAJ-tanács: szolgáltass ingyen, akkor biztosan jönni fognak!

 

PicsArt_1430013173986
Egy Facebook-csoportban olvastuk ezt a kérdést és választ.

Miért tökéletesen félrevezető a válasz?

Számos megoldás létezik már, ami a helyi boltoknak és szolgáltatóknak lehetővé teszi, hogy közelség-alapon hirdessenek potenciális ügyfeleiknek – a legjobb, de legalábbis a legnagyobb versenyző ebben a kategóriában a Google Maps. Mivel azonban a kérdező a vidéki Magyarország marketingproblémáját szeretné megoldani, menjünk vidékre, és nézzük meg, mi a nagy magyar valóság. Egy olyan környezetben, ahol a vállalkozások jelentős része még nem fedezte fel magának a Google és a WordPress varázslatos világát, egy új online piactér létrehozása elég reménytelennek tűnik. Ezen kívül jó lenne sok olyan potenciális vásárló is, aki már most a neten kotorászik jobbnál jobb megoldásokért. De sajnos még ők sem léteznek. Azaz egy nagyon kicsi piac még kisebb szeletét érjük el… olyan szolgáltatással, ami valószínűleg nem is passzol a jelenlegi viselkedéséhez. Az Eurostat szerint 2014-ben a háztartás bevételei alapján legalacsonyabb negyedbe tartozó felnőtt lakosság 38%-a, a második negyed 58%-a használ egyáltalán internetet. Ez a vidéki Magyarország valósága. A kulcs: piacméret, felhasználói szokások. Amint ez rendben lesz, lehet ráugrani, addig pedig keressetek adatokat.

Tanulság: akkor se jönnek,  ha ingyen van. Majd a kőkorszak végén.

Swiss-Army-Knife

Miért nem érdemes gondolkodni túl sokat a kérdésen?

A folyamat jó eséllyel így működne:

  1. Elmegyünk Pista bácsihoz, az autószerelőhöz, és meggyőzzük, hogy kell neki online felület (1,5 óra).
  2. Felépítjük neki a felületet, hiszen ő nem tudja (0,5 óra).
  3. Kifaggatjuk Pista bácsit a jelenlegi forgalmáról, és megpróbálunk következtetni a marketingmutatóira (0,5 óra).
  4. A fenti lépést ismételjük Józsi zöldségesnél, Marika fodrásznál és Antinál a bicikliszerelőnél. Szorozd meg 300-zal, hogy meglegyen az első 30 szolgáltató az online piactereden.
  5. Elkezdjük tolni a Google Adwords és Facebook Ads hirdetéseket. Jobb esetben ez előtt a lépés előtt már azonosítjuk, hogy
  • A jelenlegi vásárlók pont ugyanannyira nem használnak online megoldásokat, mint a szolgáltatók. Inkább megkérdezik a szomszéd Arankát, hogy mit javasol.
  • A jelenlegi vásárlók közül csak nagyon kevesen fognak helyet változtatni, ha helyben is megtalálják, amire szükség van. Ha nem, akkor Aranka megmondja a tutit.

Ha pedig megvolt az 1-5. pont mondjuk 700 óra alatt, akkor mehetünk vissza minden már megszerzett ügyfélhez, hogy megtanítsuk frissíteni, marketingkampányt indítani, végül pedig a mérhető eredmények alapján meggyőzni, hogy fizessen is. És újra és újra és újra.

Azaz ajtóról ajtóra sales-elünk minden nap egy nagyon kicsi piacon, ahol az árérzékeny vevői kör miatt a tranzakciók értéke, és ennek megfelelően a várható marketingköltés mértéke is nagyon-nagyon kicsi. NAGYON KICSI. Itt ez a kulcs. De amint találsz olyan kistérséget, ahol a vállalkozások zöme magától felmászott a Google Maps-re, lehet újrafutni a kérdést. Akkor már lesz értelme gondolkodni rajta (bár az üzleti modell még akkor is kihívás lesz).

Pillants ide: Norwich vs Eger. Nem ragozzuk tovább.

Screenshots_2015-05-11-01-39-42

Screenshots_2015-05-11-01-47-23

 

Fontos: sokkal jobb, ha felteszel egy kérdést, mint ha fejjel beleszaladsz egy téglafalba. De mielőtt egy közösségbe bedobod a témát, érdemes a kérdést feltenni Google-barátodnak is. Ha pedig egy alapos guglizás után vagy bizonytalan, kérdezz akkor is, ha utána kicsit hülyén érzed magad.

Mert az önérzeted még mindig olcsóbb, mint egy üzleti baki.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Vállalkozó? Milyen vállalkozó?!

Azt mondják, a "vállalkozó" szóhoz sok sztereotípia tapad. Egy Facebook-oos beszélgetésben Péter összeszedte, Gergely kiegészítette, mi pedig némi vigyorgás után...

3+1 legfontosabb kérdés, amit egy vállalkozó fel kell, hogy tegyen magának

Akár kézműves vagy, akár tech startupot indítasz, sőt: ha nonprofit szervezetbe teszed az időd és a pénzed, akkor is  van...

Nyereség végtelenül leegyszerűsítve

Nemrég egy fiatal vállalkozó arról panaszkodott nekünk, hogy nehezen tud pénzügyi tervet készíteni, és azt sem igen tudja, honnan tanulhatná...

Close