Komédia (olvasói levél a szellemi tulajdon hasznosításáról)

107908_WB_0039bKaptunk egy olvasói levelet Zsenik és szabadalmak  címmel, Komédia alcímmel. Sajátos humorú barátunk írta, aki leghűségesebb olvasóink egyike. Magát így mutatja be: Rév Tamás, túlmozgásos fejlesztő és szóviccmágus. Nyolc éve jávázik. Szakmai blogjában össze-vissza ír a tapasztalatairól. 

Tamás nagyon gondosan rögvest html-ben küldte a levelet, hogy egyetlen mozdulattal kitehessük a blogba. Picit beleírtunk, aztán tényleg kitesszük, mert olyan kérdés, amit sokan rágcsáltok. Kommenteljetek vagy írjatok még ilyen klassz leveleket nekünk, beszélgessünk.

Rév Tamás írása következik,  némi szerkesztői beledumálással

 

Zsenik és szabadalmak

Komédia

Vigyázz, enyhén spoileres post következik. Az Agymenők egyik epizódjában azt láthattuk, hogy szabadalmaztatták az ötletüket a srácok. Nevess egy percig, aztán folytathatod az olvasást:

Miért ne?

Visszatérő téma ezen a blogon, hogy ha van egy jó ötleted, akkor (1) nem feltétlenül a (2) szabadalmaztatással (3) kell kezdeni az üzletfejlesztést. (Kattints csak bátran, egy csomó blogposztot idelinkeltem.) Na jó, ha nincs kedved kattintgatni… nagyon röviden azért ne a szabalmaztatással kezdd, mert ha szabadalmaztatsz, akkor a vállalkozásodtól veszed el az időt és a pénzt. Ja, és a szabadalomtól még ugyanúgy ellopják az ötletedet a távol-keletiek. Azaz előbb fontolgasd egy kicsit.

(Vannak iparágak és találmányok, ahol szabadalmaztatni KELL, de ott is jól meg kell fontolni, pontosan mit és mikor. Azaz mi azt javasoljuk, mielőtt szabadalmi ügyvivővel beszélgetsz, beszélj olyannal, aki a szellemi tulajdon védelmének stratégiájához ért. Az ügyvivő meg fogja csinálni neked a szabadalmat, ha az szakmailag lehetséges. De arra, hogy értelmes-e a te esetedben, főleg üzleti szempontból nem fog szempontokat adni… és a szabadalom egyenlő a nyilvánosságra kerüléssel. Ezt mantrázd. – A Szerk.)

De mégis, miért?

Jó, de akkor Sheldonék mégis miért szabadalmaztattak? Mert béna, élhetetlen kutatókról van szó? Lehet. Mert Kaliforniában nem tudják, hogy kell ezt csinálni? Ugorjunk inkább… Esetleg tudják, hogyan lesz ebből pénz? Képzeljük el, hogy tudják, mit csinálnak, csak nem pont az Agymenők fogja nekünk elmagyarázni. Akkor, miért érheti meg?

Hogyan adod el?

Hogyan lesz pénz a szabadalomból? Úgy, hogy valaki fizet érte. Megveszi. Gondolom, egy prototípus segítheti az eladást. Lásd még ezt a posztot, miszerint:

“Olyan iparágakban, ahol a megtérülés akár 10-15 év is lehet (pl. biotech), az egyre türelmetlenebb tőke nem lát fantáziát. Ezeket a projekteket tehát lehetőleg gyorsan külföldre kell vinni (ahol a tőke mer várni) vagy licenciába adni valamelyik iparági szereplőnek, azaz a hasznosítás szinte soha nem magyar startupban történik.”

Azaz, a termékfejlesztést így sem úszod meg.

És ha eladtad?

No, és hogyan védekezel az ellen, hogy ellopják? Ha jól értem, sehogy. Abban bízhatsz, hogy még időben eladod a szabadalmadat egy relatíve etikus, nyugati multinak.

(A nyugati partnereket nemcsak az etikai érzékük teszi kívánatossá, hanem az is, hogy csatlakoztak mindenféle, a szellemi tulajdont védő egyezményekhez, amikhez keleti kollégáik nem feltétlenül. Ha ilyesmire van szükséged, tájékozódhatsz különböző hivataloknál itthon vagy nemzetközi szinten, és ők el fogják mesélni, kivel tudsz nyugodt szívvel tárgyalni. Azt azonban ne felejtsd el, hogy nem a szabadalom ténye, hanem a tartalma, azaz a jól bejelentett igénypontok jelentik a védelmet. Ha ezt szakértővel helyesen megcsináltad, rendben lesz a dolog. Ha nem, hát, egy nyugati partner se lesz szívbajos, ha jobb bizniszt szimatol… – A Szerk.)

Miután eladtad, mennyi ideig hoz pénzt a szabadalom? Ez ugye a legjobb része, hogy eladtuk a know-how-t, és utána már csak hátradőlünk és számoljuk a pénzt. Vagy nem. A vásárlód is csődbe mehet. Esetleg találhat a tiednél jobb módszert. Esetleg a szabadalmad alapján beelőznek a kínaiak.

Szóval, miért?

Ha ennyire bizonytalan ez a buli, akkor Sheldonék hogyhogy a szabadalom mellett döntöttek? Hát úgy, hogy az Agymenők egy komédia-sorozat, és erre a fordulatra fel lehetett húzni néhány poént.

Ti szabadalmaztattatok már? Megérte?

Tamás

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Árazás, te csodás…

Akár startup vagy, akár helyi piacokra célzó induló vállalkozás, az egyik legfontosabb pillanatod a vevővel az lesz, amikor ő megpillantja...

Háttérkutatás-módszertan, azaz hogyan lesz az ötletedből _üzleti_ ötlet

Sok helyen olvashattad már, és mi is többször megírtuk. Ahhoz, hogy jövedelmezően tudd működtetni a vállalkozásod, kívülről-belülről ismerned kell a piacot: mik a...

Magad uram, ha szolgád nincs – avagy Marci esete a weboldalszerkesztéssel

Olyan ügyfelekkel dolgozunk a legtöbbet, akik szinte-nulla pénzből, de nagyon sok munkával és kreativitással indítják vállalkozásaikat. És mivel magad uram, ha...

Close