Konszenzus? Csak azt ne!

Ha vállalkozást indítasz, a nagyhalál-hibák egyike a konszenzusos gondolkodás. Hogy miért? Megmutatjuk.

Hiába vagy akármilyen fenegyerek, a beléd csöpögtetett finom konformizmus óv meg attól, hogy a társadalom kitaszítson.  Nem, te nem vagy konform. Narancssárga pólót viselsz zöld zakóval. Kalapban eszel a vendéglőben. A blogodban röpködnek a durva kifejezések, hogy érzékeltesd, mekkora indulat lobog benned. De mindezzel együtt is ösztönösen törekszel arra, hogy embertársaiddal egyensúlyt tarts fenn, mert az evolúció már majomkorunkban belénk verte: aki különbözik, azt a csapat kigolyózza. Aki pedig a csapatból kihullik, elpusztul. Ez az ősi szabály az, ami konszenzusos gondolkodásra késztet.

Csakhogy a vállalkozásban a konszenzus vagy a kompromisszum nem mindig jó irány. Hogy miért? Mert az igazán nagy ötletek és vagány üzleti megoldások általában azok, amikre kevesen jöttek rá. Minél jobban ráhangolódsz a falkára, annál kevésbé vagy képes új megoldással előrukkolni.

A mátrix egyszerű. Amikor nagy horderejű üzleti döntést hozol – új céget indítasz vagy kockázati befektetést teszel -, akkor 2*2 eredmény lehet. Jó vagy rossz döntést hozol (2), illetve konszenzusosan vagy nem-konszenzusosan döntesz (2). Ezek kombinációi fogják megmutatni, hogy mekkora üzleti sikert könyvelsz a sztori végén.

 

Ha rossz döntést hoztál, akkor mindegy, hogy mennyire alkalmazkodtál a tömeg gondolkodásához, pénz nem lesz belőle a végén.

 

Ellenben a jó döntések olyanok, mint a lóverseny: a nagy pénz azoknál landol, akik vállalták a mást-gondolás kockázatát. Ezért történhet meg például, hogy a korai fázisban leginkább hype-olt startupokból nem lesz nagy siker, ellenben sok olyan van, amire a tömeg egyszerű szemöldökvonogatással reagál (ha egyáltalán tud róla), a biznisz mégis képes befutni. Utólag ezek az ötletek zseniálisnak tűnnek – de amikor először felbukkannak, egyszerűen nevetségesek.

 

Gondold végig.

 

Vadidegenek tanyáznak a nappalidban matracokon? Még reggelit is adsz nekik? És ez nagy biznisz? Naná. AirBnb.
A Yahoonak nem jött be a közösségi tudásmegosztás? Akkor csináljunk egy ugyanolyat? És ez nagy biznisz? Persze. Quora.
Ejtsd teherbe a haverjaidat egy iPhone appal? És még fizess is, hogy lökött fotókat gyárthass? Hogyne. Knockedapp.
Vegyél meg egy csomó szállító és raktározó céget, és utaztass minden csomagot Memphisen keresztül a saját repülőiddel? Drágának tűnik? Kockázatos? Aha. FedEx.

Nézz rá még egyszer – és ne tarts a csordával.

 Untitled drawing

Szóval megéri már az elején jó döntéseket hozni.

Március 21-22-én edzőtábor, jössz?

(az ábra eredetijét Andy Rachleff, a Wealthfront frontemberének blogjában láttuk)

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A honlapok hibái

Mi is rendszeresen elkövetünk olyan apró, korrekcióra lehetőséget adó, ám mégis bosszantó bakikat a mindennapokban, amiknek a kezelését igyekszünk átadni...

Startup milliárdosok

A Forbes legutóbbi 500-as listáján 167  amerikai szerepel. Közülük 15 szerezte a vagyonát tech startupon keresztül. Szóval, amikor azt hallod,...

Hogyan válassz domaint?

Naponta körülbelül 84.000 domaint jegyeznek be. Néha könnyű a választás, néha pedig rettentően nehéz. Az egyik foglalt, a másik megtévesztő,...

Close