Ha nem lehet belőle sok, legyen belőle nagyon kevés

Készülünk a Kudarckonferenciára, és ennek kapcsán eszembe jutott egy sikersztori. Nem tévedés, most sikerről fogok mesélni nektek, bár még csak készülődő sikerről. Több éve érdeklődéssel, sőt: szeretettel figyelem a Laokoon mozgószövet és designere sorsát. A cég izgalmas, az ember kedves, az üzleti irány pedig egyre ígéretesebb. Most újra ránéztem a honlapjukra, és úgy döntöttem, írok nektek egy hiperrövid ésultratömör esettanulmányt.

A Laokoon története valahol ott kezdődött, hogy Szentirmay-Joly Zsuzsi megálmodott egy csodaszép anyagot. Ha még soha nem hallottál róla, nézd meg ezt és varázsolódj el te is:

Zárójelben, a mese kedvéért mondom el, hogy az első darab anyag éveket töltött egy cipősdobozban – a textiltervező ugyanis alkot, álmodik, teremt, de vállalkozást indítani és az alkotásait hasznosítani nemigen tudja, erre az egyetem nem nagyon készítette fel. Még szerencse, hogy Zsuzsi elszántabb volt, mint nagyon sok fiatal magyar designer, és kereste a lehetőséget arra, mit tegyen.

A sztori rázós része az volt, hogy bár egyszer csak meglett az irány (startup), nem volt hozzá kiegyensúlyozott csapat. Mit jelent ez? Volt valaki, aki értett a szövethez, de nem volt olyan, aki zökkenőmentesen pályára tudta volna állítani a vállalkozást. A zökkenők pedig jöttek: problémák voltak szép számmal, elsősorban a gyártással és a szellemi tulajdon védelmével. Logikus lett volna, hogy indítják a gyártósort, és nagy tömegben adják el az anyagot – de már a gépek megtervezésénél elakadtak. A gép nem forgott, az alkotó pedig nem pihent. Az anyagot nem lehetett szaporítani. A sztorinak ezen a pontján volt egy majdnem-bukás, de Zsuzsi makacssága és persze a háttérben őt támogató emberek továbbvitték, amit kellett.

Itt végre megszületett jöhetett volna a felismerés, hogy ha nem vagy nehezen lehet tömeggyártani és nehezen védhető, akkor márkát kell építeni hozzá és luxust kell csinálni belőle. De sajnos ez a gondolat nem villant fel, tehát sok pénz és küzdelem árán, és szerencsére egy türelmes és segítő befektetői csoporttal sikerült végül eljutni odáig, hogy valami más kell.

Gondold csak végig, mi a luxus. Valami, ami

  • ritka (limitált mennyiségben hozzáférhető),
  • nagyon jó minőségű,
  • élményt nyújt és
  • nem utolsó sorban története van.

Értsd: ha nem lehet belőle nagyon sok, legyen belőle nagyon kevés. Ha nem lehet belőle könnyen megszerezhető és bármire alkalmas, akkor legyen valami, ami megszólít, elvarázsol és megkülönböztet.

Hogyan nyújt élményt egy szövet? Kétféleképpen – és úgy tűnik, a Laokoon mindkettővel próbálkozik most.

Az egyik megoldás, hogy kombinálod formával, térrel, energiával, akármivel – azaz alkotsz belőle egy tárgyat vagy környezetet, és azt adod el. Ilyen tárgy lett a Laokoon esetében a lámpa, amit a Design Héten több helyen is láthattatok. Itt egy olyan lámpát láthatsz, aminek belső üvegfoglalata van: a külsejét a tulajdonos úgy facsargathatja, ahogy hangulata kívánja. Az élményt a tárgy manipulálása és a pillanatnyi fény-élmény jelenti. A lámpa sorozatgyártható (valószínűleg kis szériában), és elérhetővé teszi a szövetet a prémiumot kereső vásárló számára.

A másik megoldás, hogy a létrehozás folyamatába vonod be az ügyfelet (ahogy mondjuk luxusmárka kategóriában a Bexei, prémium kategóriában a Made By You csinálja). A Laokoon megoldása erre, hogy designerek és belsőépítészek számára teszi lehetővé a szövettel való munkát. Azaz közvetítő útján jut el az egyediség luxusát kereső végfelhasználóig.

Hogy melyik lesz a nyerő irány? Mindkettő? Vagy valami más? Nem tudjuk. De továbbra is csendesen drukkolunk a Laokoon csapatának. Jó úton járnak. Felfelé.

(A blogposztot Mártának, régi olvasónknak köszönjük. Ránk szólt, hogy miért nem írunk. A ránkszólás jólesett, elmeséltük neki címszavakban, hogy miért nincs időnk blogolni – és aztán írtunk egy posztot. Ígérjük, visszatérünk lassan ehhez a szokásunkhoz is.)

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Életem első mérföldköve az anyagi függetlenség felé

Vannak startupperek, akiket érdemes figyelni. Talán azért, mert van a bizniszükben nagyobbacska ígéret, talán azért, mert nem pontokat látunk tőlük,...

Élőben az inkubátorból

Egyre másra nyílnak üzleti inkubátorok, accelerátorok, mentoring programok (mi is benne vagyunk több ilyenben), de nagyon-nagyon kevés az alkalom arra,...

BefektetésÉrettségi Vizsga

Eljött az az érzés, hogy "neked már csak egy befektető kell". Mi legyen a következő lépés? Nézzük meg, vajon a befektető...

Close