Lufi? Nem lufi?

file00082621438Nemrég egy esti beszélgetésben azt a kérdést tette fel valaki:

“Lufi-e az IT-startupok tömege?”

Jó kérdés volt, hozzá jó sör is volt (mert a sörfőzés nem lufi), meg a társaságnak is volt kedve gondolkodni, lettek jó válaszok. Összefoglaltuk, megmutatjuk.

Nem megyünk bele abba a kérdésbe, hogy mennyire reálisak a befektetések, amikről hallunk. Ezt a kérdést többé-kevésbé alaposan kivesézte egy nemrég megjelent Index-cikk, és bár hagyott maga után lezáratlan kérdéseket, ez most minket nem izgat.

Inkább arról beszélünk, ami neked fontos, ha vállalkozást indítasz:  hogyan tervezz, hogy ne pukkadjon ki, amibe szíved-lelked és teljes tüdőkapacitásod teszed?

Minél magasabbra jutsz…

Logikus félelem, hogy a most induló számtalan kis cég egy olyan gazdaságot épít, ami egyszercsak kipukkad. Átéltük a dotcom-lufit, aztán jött a 2008-as NagyBukta, éppen elég volt erre az évszázadra. Főleg a hitelválság mutatta meg élesen: minél magasabbra jutsz, annál magasabbról zuhansz. Éppen ezért érdemes nagyon alaposan megfontolni, hogy azok a startupok, amik az infokommunikációs technológiák (ICT) gyors életciklusára építve futnak be extra sebességű növekedési pályát, mekkorát fognak zuhanni a sztori végén. Nézzük a realitást.

Igen, lufi.

Egyértelmű, hogy azok a termékek, amiket csak rövid ideig használ egy akár jelentős lélekszámú tömeg, önmagukban lufik. Mire gondolunk? Mobilappokra, online játékokra, megunható kütyükre és kérészéletű divathóbortokra. A gyors életciklusú termékeknél ugyanis hamar és sok versenytárs jelenik meg, és onnantól arról szól a sztori, kinek mekkora a marketingbüdzséje. Valahogy így:

termékéletciklus

Ha nehezen másolható a termék, ha nagy a marketingbüdzséd rögtön az elején vagy ha elég ügyesen találtál réspiacot, akkor el lehet húzni annyira a monopólium idejét, hogy komolyabb profitra tehess szert. A nagy trükk ott  van, hogy mikor hagyod abba a lufi fújását, azaz a marketingnek nevezett minősített pénzégetést.  Amikor kifulladsz, a terméked is hamar leereszt – ha pedig nem hagyod abba, akkor kipukkad, bele az arcodba. Au.

Tehát maga a termék lufi, de lehet, hogy olyan ügyesen fejlesztgeted a mobilappjaidat (vagy divattárgyaidat) sorozatban, hogy a cég talpon marad, és munkát ad neked és még néhány boldog embernek. Egy ilyen stratégiájú vállalkozásnál bátor emberek dolgozzanak csak, mert ha időről időre nem sikerül igazán jó termékkel piacra jönni, akkor elfogy a fejlesztésből a zsé, és behal a cég.

Nem, nem lufi.

Ha jobban belegondolsz, az ICT nem merülnek ki a Facebook, a mobilappok vagy más, a mindennapi élet apró luxusait jelentő alkalmazások világában. A nagy szerencse az, hogy a történelem során az ötletek és technológiák szexeltek egymással, és ebből új és összetett cuccok származtak, amik persze folytatták a szaporodást vagy kihaltak rövid úton. Volt például a farönk, aztán lett a kerék, majd a fogaskerék… de már a gyepsí (azaz a kerekes síléc) kicsit túltenyészett torzó. Ilyen példákat te is tudsz, biztos vagyok benne.

Az ICT is ilyen: ezerrel mássza meg mindenféle gépeinket, és kis számítógépekkel szórja tele a világot. Gyártástechnológiák, orvosi szoftverek, beépített fedélzeti számítógépek járművekben, robottal fejt tehenek. Lassan szinte alig lesz olyan cucc, amiben ne kattogna egy kis mesterséges agy – és ez így van jól. Mert ezek a cuccok egyre többet és egyre olcsóbban végeznek el, egyre pontosabb és egyre felhasználóbarátabb módon. Egy jó része olyan (gondolj például mikroszkopikus műtéti technikákra), amit a fejlett technológia nélkül egyáltalán nem tudnánk megcsinálni.

Azaz akkor nem lufi, ha maga a termék nem lufi, és ez nem technológiafüggő, hanem vállalkozás- és vállalkozófüggő. Íme a bizonyíték: az, hogy milyen termékkel és milyen piacra lépsz ki (és ott sikeres leszel-e), csak termék- és vállalatstratégiában értelmezhető kérdés. Ha tudod, mit fogsz csinálni akkor, amikor az előző terméked kifullad (a versenytársak miatt vagy csak mert ráunt a piac), akkor megél a céged. Azaz a termék lehet lufi, a cég nem, a cég motorja meg még kevésbé.

Ne legyél lufi.

Adunk pontosan egy percet, hogy megfontolhasd.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Vasárnapi szieszta: aludj, nevess, fordítsd fel a világot

Ma olyan dolgokat ajánlunk, amiknek látszólag nem sok köze van a vállalkozáshoz. De csak látszólag. Mert a vállalkozás fejben dől...

A kitartás gyümölcse. Kreanod-sztori 4. rész

Az előző részekben folyton visszatért az az elem, hogy „… ott álltunk programozók nélkül, félkész oldallal…”. Kicsit kezdett unalmas lenni, igaz?...

Vasárnapi szieszta: aludj, olvass, válts nézőpontot

Mai vasárnapi sziesztánkra is a képen kell keresgélned: mutass rá az egérrel és kattints a színes karikákra. Mert a lényeg...

Close