Magad uram, ha szolgád nincs – avagy Marci esete a weboldalszerkesztéssel

clay-690404_1280Olyan ügyfelekkel dolgozunk a legtöbbet, akik szinte-nulla pénzből, de nagyon sok munkával és kreativitással indítják vállalkozásaikat. És mivel magad uram, ha szolgád nincs, így megtanulnak marketingelni, webfejleszteni, sales-elni és minden egyebet, aminek semmi köze az eredeti szakmájukhoz vagy éppen vállalkozást indító céljaikhoz. Sokszor kérdezik is tőlünk, hogyan lehet mindezt megtanulni. Mi pedig bizonyítjuk nekik nap mint nap, hogy érdemes küzdeni – részben mert muszáj, ha nincs kezdőtőkéd, részben pedig mert csak akkor fogsz tudni megrendelni szakemberektől szolgáltatást, ha már legalább alapszinten érted, mekkora munka, mennyi szakmai tartalom van az áraik mögött.

Éppen ezért ha egy gyakornok szeretne nálunk meggyökerezni, akkor először meg kell tanulnia ügyfélfejjel gondolkodni – például végig kell kalapálnia saját erőből (de persze segítséggel) olyan projekteket, amit az ügyfél is szokott. Fenyves Marci kollégánk a Business Meetup honlapjának projektmenedzsmentjét kapta feladatba, de hogy ne legyen olyan egyedül, azért egy backendes gyakornok, illetve egy senior projektmenedzser ott álltak mellette ugrásra készen. Jelentjük, a műtét sikerült, az egyetemről nulla ügyféloldali tapasztalattal érkezett kolléga megjárta a poklot (nem :)), és ennek örömére írt egy blogposztot. Főleg azokról a tapasztalatokról, amik neked mint ügyfélnek, vállalkozónak vagy mint pályakezdőnek fontosak lehetnek.

Fenyves Marcell kisvállalati marketinges kollégánk írása.

Home-made weboldal stratégia – avagy mit gondolj át, mielőtt belekeveredsz a weboldal-szerkesztésbe

Gyakornokként a csapathoz kerülve első feladataim között szerepelt a Business Meetup honlap létrehozásának támogatása. Majd jöttek külső projektek is, és egyszer csak azt vettem észre, hogy egyszerű marketingesként én magam vagyok a webfejlesztő projektmenedzser. Ha nincs többéves webdizájner tapasztalatod vagy bármilyen IT-s képzettséged – vagy egyszerűen csak kíváncsi vagy működő módszerekre és rengeteg időt megspóroló gondolatokra -, akkor olvasd el a következő 5 pontot.

1. Nincs olyan, hogy nem létezik megoldás valamire. Maximum még nem.

Ingyenes, de jól működő pluginokat szeretnél összeverbuválni a wordpress oldaladhoz? Nehéz dolgod lesz. Eleinte úgy tűnt, folyton elakadok. Hiába mondta a csapat, hogy van megoldás, nem hittem nekik. De kellő időbefektetéssel minden megoldható. Jobb esetben 10 perc keresés után megtalálod életed legjobb wordpress template-jét. A másik eset az lesz, hogy se a Google keresés 11. oldalán, se az n+1. Topszuper Pluginajánló Gyűjteményben nem fogsz találni megfelelőt.

Megoldás: Légy kitartó, de csak ésszel! Ha nem találsz az első 2 órában a keresett funkcionalitásnak megfelelő kelléket, foglalkozz mással és térj vissza a keresésre később! A földön kb. 7 milliárd ember él, ennek megfelelően nagyon valószínű, hogy naponta fejlesztenek ki szuperebbnél-szuperebb (ingyenes) szoftvereket. Két-három naponta szánj max fél órát a hiányzó “alkatrész” felkutatására. Meglesz az.

2. Sehogy sem akar működni ez a funkció az oldalamon, hagyom az egészet a pi*ába

Rengeteg hajam kihullott a wordpress pluginok működésével való csatározásban. A hatodik hírlevél-feliratkozós plugin kukába dobásánál jöttem rá arra, hogy a harc értelmetlen. Ha nem töltöttél hónapokat, éveket a html, php és egyébb programnyelvek tanulmányozásával, nem érdemes a weboldalad készítése közben megtanulnod 5 évnyi tananyagot. Miért? Egy: szorít az időd, a hónap végén már szeretnéd, hogy ügyfelek barangoljanak a weblapodon. Kettő: Van más, aki 100%, hogy sokkal jobban ért hozzá, mint Te. Miért 100%? Mert ő írta programot!

Megoldás: Miközben válogatsz a pluginok között, nagyon fontos, hogy ne csak a plugingyártó profilképének dizájnját figyeld. Sokkal fontosabb a plugin letöltésének darabszáma, illetve a support, magyarul “szervízszolgáltatás” minősége. Az utóbbi általában következik az előbbiből. Nézd meg a véleményeket, keress olyan infókat, amik arra utalnak, hogy mennyire szeretnek segíteni a készítők a plugint használók gondjain! Lényeg az, hogy ha jól választottál az “elején”, és valami mégsem működik, azonnal írj a support-nak és ők megoldják majd a problémáidat (illetve útmutatást adnak a teendőket illetően). Azaz kérj segítséget a szakemberektől. Nekem 95%-ban bejött ez a módszer.

3. Ja, hogy jó lett volna, hogyha működik a weblap már 2 hónappal ezelőtt…

Mindig van egy új ötlet, amit be kell építeni a honlapba. Ez kiváló, csak az a baj, hogy nem vesszük észre, hogy nem “engedjük el a kezét az egyes folyamatoknak”. Csúszik az egész honlapszerkeszgetősdi projekt, már rég forgalmat kellett volna terelni facebookról a saját oldaladra… Valamiért sose tudod rámondani, hogy kész.

Megoldás: Tervezz lean szemlélettel! Fogalmazd meg a funkciókat, amiknek egy bizonyos időpontban rendelkezésre kell állnia! Kezdd azokkal, amik esszenciálisak a honlapod és üzleted működésével kapcsolatban. Ilyen alapfunkciók a következők lehetnek: üzleteddel kapcsolatos információs (sales célú) felület, alapszintű dizájn, kapcsolatfelvevési lehetőség, esetleg hírlevél feliratkozás. Ha ezek megvannak, jöhetnek a potenciális ügyfelek a weblapra! Aztán szépen sorjában bővítheted az oldadat olyan finomságokkal, mint a csili-vili, integető kakukkosóra a bal-felső sarokban vagy az ügyfeleket lekötő gamification az oldalsávban.

4. Enyém a legmenőbb weboldal! De miért nem vásárolnak tőlem az emberek!?

Hónapokat töltöttél életed legjobb weboldalának létrehozásával, mégis van valami bibi az egésszel. Nem érkeznek a megrendelések. Facebookon meg e-mailen kaptál pár csalódott üzenetet, hogy mégsem jön be ügyfeleidnek az aaaaannyira szuper weblapod. Ezt érzed: fasza, kidobtam az ablakon 150 ezer forintot… Pedig nem. Még tudsz rajta javítani.

Megoldás: Tesztelj! Ha úgy érzed, a honlapod 90%-on van, ne fordíts egyelőre több időt a fejlesztésre! Inkább előbb mutasd meg az ismerőseidnek. A legjobb, hogyha olyan ismerősöknek mutatod meg, akik a célcsoportod részét képzik, hiszen így kapsz egy kis insight-ot a jövőbeli ügyfeleid webböngészési szokásairól, preferenciáiról. Folytathatod weblapod fejlesztését, amint összegyűjtöttél kellő véleményt (legyen az pozitív vagy sav) a honlapodról. Mi a csapatban először személyes felhasználói teszteket csinálunk, utána barátokat kérünk meg, hogy savazzanak, aztán jöhet a nép.

5. Hogy a tüdőbe állítom be, hogy ez a mondatrész dőlt betűvel, beljebb húzva jelenjen meg, de közben mobilon is reszponzív legyen!?

Ezt a teljesen randomnak tűnő kérdést azért tettem bele, hogy felhívjam a figyelmedet egy fontos dologra: nem, nem tudod elkerülni, hogy egy kicsit beletanulj a webfejlesztésbe (hacsak nincs elég pénzed mégis szakemberre). Mindenképpen sok mindent fogsz tanulni html-lel, esetleg php-val kapcsolatban. Ne feledd, barátod a Google, ahol mindenre fogsz tudni megoldást találni, legyen szó linkek beépítéséről, táblázat létrehozásáról vagy színkódok használatáról. (Az alap html kódok már fejből fognak menni a végén.)

És hogy mi a naaaagy-világmegváltó tanulság? Nem tudom. De idővel beletanulok – és ha meglesz, kódban mondom el neked… :)

Marci

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Miért ne higgy a saját vállalkozásodban?

Kevés halálosabb mondatot ismerünk, mint ezek: Kövesd a szívedet. Higgy magadban és az ötletedben. Legyél elszánt akkor is, ha mások...

7+1 hasznos gyűjtemény, főleg startupoknak

Amikor ingyenes vagy legalábbis filléres online eszközöket keresel, Google barátod mindig kéznél van. Amit azonban ez a haver nem tehet...

Top 5 tévhit a leanről

10 év alatt, 2006 és 2016 között érett be a UStream-sztori annyira, hogy végül gyönyörű exit (konkrétan egy 130 millió...

Close