Marketing korai fázisban, saját tanulságainkkal

Amikor 2011 márciusában elkezdtük megfogalmazni, kik és mik leszünk a következő években, a startupkocsmától a problémagyárig minden felmerült.

Végül nagy (belső) küzdelmek árán megszületett a név (Megoldás.Most) és az irány: induló és változó vállalkozásoknak segítünk. Egyszerűnek hangzik, pedig nem volt az.

Tapasztalatok korai marketingről… és saját bukdácsolásokról.

E sorok szerzője nem ért a marketinghez (de szerencsére a Megoldás.Most csapatában vannak olyanok, akik igen, és ők rendszeresen beszólnak e sorok szerzőjének, azaz nekem). Tehát most nem marketingről lesz szó, csak néhány, laikus szemmel is jól látható szempontról és elkerülhető hibáról.

Vallomás: fontos nekünk, amiket ti üzentek

A marketing folyamatos beszélgetés, kísérletezgetés. Az első 4 (tervezős) hónapunkban elfogyasztottuk cca 30 névötletet, ebből el is indultunk eggyel, majd a visszajelzések alapján hamar megváltoztattuk. A harmadik név lett az igazi. Az első 1 évünkben kidobtunk 3 szett névjegyet, a visszajelzések alapján módosítottuk az újakat. Túl vagyunk 2 és fél logón, és lehet, hogy még dolgozunk rajta. A blogban 2-3 stílusirány indult, mostanra találtuk meg a hangunkat, a honlap szerkezetét és tartalmát pedig folyamatosan finomítjuk.

Érdemes rajta gondolkodni. Ezt a visszajelzést például néhány napja kaptuk: hiába mondjuk mi magunkban, hogy megoldásmost, az ügyfeleink és partnereink egy része megoldáspontmost-nak hív minket. Nekem mindkettő bejön. Nektek melyik nevünk tetszik jobban?

Tapasztalat #1. Mindenki színes, különben nem látszanánk.

Komoly melót jelentett a korábbi, ismert és elismert munkánkról, a minket korábban alkalmazó cégről leműteni magunkat – még másfél év után is sokan vannak, akik onnan emlékeznek ránk, és keresik a névjegyünkön az akkor megszokott szép narancs-barack árnyalatokat. Ez nem baj, hiszen büszkék vagyunk arra az időszakra, de tudatosan kell kezelni a személyes brand és a céges brand összefonódását. Nagyon nehéz második első benyomást tenni, és jól konvertálni a kapcsolatokat. Ti mit mondotok, ha egy előző céggel kapcsolatban találnak meg?

 

Tapasztalat #2: a marketing csak hatékonyság alapján értelmezhető.

A startupmarketing (a miénk is) egyik első szempontja: mennyi pénzünk lesz rá. Mondjuk 3-500ezer az első évben, névjegyekkel, arculattal, minden fittyfenével – és az összes irányváltással. Tökmindegy, hány és mi fog beleférni, a kérdés, hogy hány és kit érünk el vele. Tehát nem az a kérdés, hogy mennyit költsünk, hanem az, hogy amit foghúzás-fájdalmasan rá tudunk szánni, az a lehető legjobban hasznosuljon. Nem teheted meg, hogy drága cuccokkal kísérletezel és nem teheted meg, hogy értelmetlen eszközöket tartasz fenn. Fontos: ha valami nem hasznosul, dobd ki. Mi például az első névjegyünk hátára egy nagy QR-kódot tettünk, amit a webstat alapján szinte senki nem használt. Könnyen belátható: egy rosszul hasznosuló (nem vonzó, nem elég informatív) névjegy a kapcsolatok elvesztéséhez (meg-nem-szerzéséhez) vezet, és ez hosszú távon többe kerül, mint egy adag új névjegy.  Ti milyen marketingkísérletet kukáztatok ki ebben az évben?

Tapasztalat #3: én nem értem a SEO-t, de valakinek muszáj értenie a csapatból.

Azt hinnéd, a SEO legfontosabb feladata, hogy forgalmat generáljon a honlapon? Nekünk kezdettől volt, nőtt, pörgött. Örültünk? Nem. Első körben voltak a leckével elakadt kiskamaszok. Kedvenc versenyzőnk:

Név … , Email …
Üzenet – Miért nem sikerül Gergő merénylete? (olvasónapló Egri csillagok)

Megválaszoltuk. Aztán vadul állítgattunk az AdWords-ben. A következő hetekben a SEO sikerének egyik mércéje volt, hogy azon a héten hány őrült feltaláló telefonált nekem (én kérem megoldottam a Föld felé száguldó meteorok problémáját, már csak Obama elnök telefonszámára van szükségem, hogy érdemi tárgyalásokat kezdhessek). Amikor már csak értelmes telefonokat kaptunk, a marketinges hátradőlhetett. Könnyen belátható: a nagy forgalom rengeteg felesleges munkát generált. Nálatok mi volt a legviccesebb “téves kapcsolás”?

Hálásak vagyunk azért, hogy visszajelzéseitekkel segítitek a munkánkat. Álljon itt köszönetképpen egy sor marketingbaki, szerencsére nem tőlünk. Nekünk nagyon vidám perceket okozott. Katt a képre.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A sikerrecept már nem lesz megörökítve

Ha rákeresel Hemző Károly nevére, az egyik legszebb self-branding sztorival találkozol. Egy eredetileg mezőgazdász / sportfotós és egy eredetileg angol-olasz...

Szakmai bloggereknek: miről blogolj, amikor nincs miről blogolni?

Az már nem kérdés, hogy kell egy honlap. Az sem kérdés, hogy frissülő tartalom kell, különben a honlapod nem lesz...

7 networking tipp elszántaknak

Reggeliszezon van. Persze nem csak az évnek ebben a szakában szoktunk reggelizni, de az biztos, hogy üzleti reggelik, délutáni meetupok,...

Close