Mennyit ér az ötlet?

awesome_idea“Miért nem fektetnek be ezek a … (vérmérséklettől függő jelzők) befektetők a csodálatos ötleteinkbe?! Már megkérdeztünk vagy tízet, és mindnek nagyon tetszett a cucc…”

Ez a poszt itt nyugodtan mehetne a malackás sorozatunk részeként, mert annyian kérdezitek hétről-hétre tőlünk: mennyit ér egy ötlet, mennyit fog befektetni a befektető, mennyit kereshettek az ötlettel. Szóval mi most válaszolunk, amúgy nyersen, ahogy szoktunk. Hiszen ti kérdeztétek. Szóval mennyit is?

SEMMIT.

De azért adunk tippeket, hogyan lehet eljutni a semmiből a sokhoz. Rossz hír: sok munkával, sok saját befektetéssel, sok kockázattal. Más út nincs.

Talán minden ötletgazda át kell, hogy élje, hogy az első befektetőről lepattan. Persze, klassz az ötleted! Zseniális! Gyere vissza, mikor már el is adtál belőle egy néhányat. Kell valami, amit úgy hívnak: traction. A traction (a piaci húzás) a bizonyíték, ami alapján eldönthető, hogy a termék működik, van ígéretes méretű piaca, és az üzleti modell is megfelelő. Az ebbe vetett hit nem stratégia. Tenned kell érte valamit, hogy elérd. Ebből fog ugyanis kiderülni az a bizonyos mennyit.

Példa

Ötlet: játék, ahol barátok együtt rajzolgatnak. Firkapapír, filctollak, csipsz. Mennyit ér? Konkrétan nullát, nincs benne üzleti potenciál.  Vagy mégis? Nézzük a megvalósítást. A Pictionary-t 16 év után 29 millió dollárért vásárolták fel. A Draw Something ugyanazt megcsinálta online, néhány hónappal később 210 millió dollárért kelt el. Na, akkor mennyit ér?…

Az ötlet tehát semmi, a megvalósítás minden – itt ugyanis igaz, hogy ha az ötlet 1 és az üzleti modell is 1, akkor 1-1=0, de 1+1=3. Ha úgy érzed, neked már csak pénz kell, az azt jelenti, hogy mindent megtettél érte, és tényleg csak várnod kell, hogy megérkezzen (a pénz ugyanis aktívan keresi a jó projekteket).

doing-nothing

Ha azonban még nem dörömböl az ajtódon egy feldúlt kockázati tőkés se, akkor valamit bizony kihagytál a megvalósításból. Lássuk, mi kell.

  • Kell egy jó csapat, akik értenek hozzá. Neked van? Ha nincs, hogyan akarsz meggyőzni bárkit, hogy képes vagy ezen a területen bármire?
  • Kell a piaci validáció. A probléma kutatása, amikor a csapatoddal végigkérdezitek az összes havert, ismerőst, meg a lehető legtöbb ismeretlent is. Te már túl vagy ezen? Ha nem, miért gondolod, hogy szükség van a termékedre?
  • Kell a versenytársak ismerete. Nincs versenytárs? Az nem kicsit gyanús… van egyáltalán piac? Ha van piac és még mindig nincs versenytárs, az még gyanúsabb… mit nem veszel észre?!

parachute-gators

  • Kell elköteleződés. Éjszakák, amikor a srácok kidolgoznak mindent az utolsó szögig. Kell bele pénz, kockázatvállalás tőled, haverodtól, uncsitesótól. Ha te nem teszel bele apait-anyait, miért gondolod, hogy bárki más egy fillért is kockáztatna?
  • Kell design-stratégia, marketingtervek. Pontos piacismeret. Pontos megvalósítási terv.

Idáig mindenképpen el kell jutnod befektető nélkül (pontosabban a 4F-típusú befektetőiddel). Talán már beszáll egy angyal. Bizonyos iparágakban talán-talán már seed befektetést is kaphatsz (pl. biotech). Gyerünk tovább.

  • Kell az MVP. De legalábbis deszkamodell, összecelluxozott, amiből kiállnak a drótok. Próbáld ki. Működik? Tényleg? Még mindig? Ez már ígéretes…
  • Kell piaci validáció, a korábbinál sokkal erősebb, most már nem a problémára, hanem a megoldásra. Lehetőleg sales. Valamennyi. Vagy ha ez nem megy, legalább néhány valóban nagy szakmai elismerés (azaz iparági szakemberek véleménye, hogy a cucc menő). Az sem árt, ha ugyanezt be tudod szerezni potenciális nagy vevőktől.
  • Láthatóvá kell válnod a kockázati tőke számára. Pitching ezerrel, jó nagy digitális lábnyom, vonzó személyes brand és vonzó termék.

Itt jöhet az angyal vagy a seed tőke, ha eddig nem jött, és jöhet a komolyabb fejlesztés. Hogyan tovább, ha növekedési kockázati befektetést célzol?

  • El kell, hogy érd, hogy valaki fizessen is a termékedért. Ha freemium modell, akkor legyen akkora regisztrált felhasználószám, ami már értékessé teszi a reklámfelületeket (de legalábbis igazolja a növekedési trendre szóló jóslataidat). Ha fizetős a cucc, akkor pedig azok fizessenek érte, akiket később a nagy piacnak tekintesz majd.
  • Tudnod kell, mennyibe kerül neked egy kliens. Ha egyetlen vásárlóval keresel 100 dollárt, de az elérése 200-ba került… szívás. Ellenben ha a vásárlóid elérése egyre olcsóbb, akkor a profitod nőni fog, de ezt bizonyítanod kell (belekalkulálva a versenytársakat is, akik persze nem alszanak).
  • És most már nem elég egy jó csapat. Ide profik kellenek.

awesome_startup

Na most már ott vagy, hogy elkezdhetsz kockázati tőkéssel tárgyalni. És ő ki is mondja majd azt a mondatot, amire olyan nagyon áhítozol.

Ha pedig mégsem, akkor nagy levegő, és lehet kezdeni a következő startupot. Mert jó ötleteid mindig lesznek.

Hogyan döntsd el, érdemes-e egyáltalán belevágni? Arra nekünk van egy jó ötletünk…

Cikkünkhöz inspirációként használtuk az alábbiakat:

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Miért legyél normális a befektetőnél?

Egy sima CV helyett már videót küldötök álláshirdetésre. Szöveges befektetői összefoglaló helyett dizájnolt, csodaszép pitch deckeket szórtok szét.   Az...

Hol születnek a nagy emberek? (képes kutatási beszámoló)

Egy régi vicc szerint a riporter elmegy egy kis, eldugott faluba, és interjút készít a helyi lelkésszel a falu történetéről....

No Love Without Freedom

Ez itt egy csajos blogposzt egy nagyonis pasis szakma kemény és sokszor radikálisan őszinte blogján. Arról, hogy milyen a Megoldás.Most...

Close