Miért legyél normális a befektetőnél?

Dont-Be-Normal

Egy sima CV helyett már videót küldötök álláshirdetésre. Szöveges befektetői összefoglaló helyett dizájnolt, csodaszép pitch deckeket szórtok szét.   Az egyéniség, különbözőség nagy mítosz lett. És hát van is benne igazság – ha dettó olyan vagy, mint ezeregy más, akkor nem vesznek észre. Legyél Önmagad. Általában. De azért most érvelünk egy kicsit ellene is. Legyél Normális a szó eredeti értelmében. Ismerd meg, mik a normák.

A norma nagyon elnagyoltan meghatározva az a korlát, amibe elménk kapaszkodik, amikor valami nem ismertet a lehető leggyorsabban fel akar dolgozni. Más szóval szabvány, minta. Az agyunk először hasonlóságokat keres, ezek alapján elvárásokat fogalmaz meg. Már befutott idegpályákat használ, és csak a nagyon-muszáj-helyzetekben vesszük rá az agysejtjeinket, hogy új idegpályát építsenek. Mondunk egy vicceset: a befektetőknek is van pszichéje. Agysejtjei is, pláne. Tehát pont ugyanúgy normákban, scriptekben, mintákban, szabványokban tudnak a leggyorsabban gondolkodni, mint te vagy én.

Na most jön a másik cikisen evidens dolog. A befektetőnek kevés ideje van. Húsbavágó érdeke, hogy gyors legyen. Azaz a munkafolyamat első döntései közé tartozik nála, mennyi időt töltsön egy adott üggyel. Ha az első 6-60 (!) másodperc (!) alatt könnyen hozzájut az információkhoz és ez megragadja őt, akkor rászánja a további 240-900 másodpercet. Figyelj nagyon, ezek még mindig csak másodpercek. Ahhoz, hogy könnyen hozzájusson az üzenetedhez, az kell, hogy már kitaposott utakat használhasson. Logikus következtetés: minden egyéni megoldással rontod az esélyeidet, hogy a 60. másodperc után is megtartsd a figyelmét.

Tehát legyél egyéni, de tartsd tiszteletben a normákat. Na, hol az arany középút? Mutatunk egy lehetséges verziót.

I. Küldj egy e-mailt. Ne pitch decket, pláne nem üzleti tervet. Küldj egy e-mailt, aminek az első 1 mondata (!) olyan erős, hogy a többit is érdemes végigolvasni. És a többi se legyen több 54 másodpercnyi olvasásnál.

  • 1. mondat: KI, KINEK, MILYEN PROBLÉMÁRA, MILYEN MEGOLDÁST, HOGYAN HOZ LÉTRE. Mindez úgy megfogalmazva, hogy még a nagyitesztet is kiállja.
  • 2. mondat: mit vársz a befektetőtől. Javaslat: nyomjon egy egyszerű Reply-t és küldöd a részletes anyagot.
  • 3-4. mondat: te ki vagy, kik a csapatod, hol tart a projekt.
  • Utolsó mondat: ismételd meg a második mondatot. Kedvesen, másképp, határozottan.
  • Ja, és köszönj az elején és a végén. Hidd el, láttunk már karón varjút, meglepően sokszor. Ő se köszönt.

II. Készíts egy 10 slide-ból álló pitch decket vagy egy miniplant (az üzleti terv 1-4 oldalas összefoglalója). Pitch deck:

  1. brandelt borító a projekt nevével és az elérhetőségeiddel,
  2. misszió,
  3. összefoglaló (ez az egyperces pitch tartalma is),
  4. csapat,
  5. probléma és megoldás,
  6. technológia,
  7. marketing és sales,
  8. verseny,
  9. mérföldkövek,
  10. összefoglaló,
  11. finanszírozás (összegek, ütemezés).

Ennyi. Az ég óvjon, ha a probléma és megoldás kifejtése rossz. Az összes többiben még lehet kicsit bukdácsolni, de ha ott botlasz, akkor ennyi volt.

A pitch deck technikailag egy 10 lapos pdf, felül kép, alul szöveg (képenként 1-5 mondat, betartva Guy Kawasaki nagyszerű 10/20/30-as szabályát). A maga teljességében elmeséli a sztorit, méghozzá pontosan azzal a logikával, ahogy a befektető agya össze van rakva. Kábé így:

Van egy erős célunk (missziónk), és egy csapatunk, amivel el is tudjuk érni. Miért? Mert felfedeztünk egy hatalmas problémát és sikerrel meg is oldottuk annak a terméknek a segítségével, amihez csodálatos technológiát hoztunk létre. Ismerjük a piacot és képesek vagyunk eladni a termékünket, mert a fogyasztóink versenyelőnyünk miatt minket választanak a versenytársak helyett. Tudjuk, milyen részletes mérföldköveket kell elérnünk. Tehát ha Ön ezt finanszírozza, akkor nagyszerű befektetést választ.

Nézd meg ezt itt. Szép, tömör, egyértelmű, profi: CSS Piffle Pitch

III. Amikor már ott vagy a befektetőnél, lehetsz vagány, színes – de csak ha közben okos is vagy. Őrült emberek őrült dolgokat csinálnak… és te nem feltétlenül ezt akarod sugallni. Egyszerűen csak légy önmagad.

be_batman

Végül egy gondolat, amit azon pőrén idézünk egy top of top inkubátorprogram CEO-jától, egy nagyszerű és félelmetesen intelligens embertől, akivel nemrég kávéztunk:

“Befektetőként a legbutább embernek érzem magam. Ha jó napom van, talán a 10%-át is megértem annak, amit mondanak nekem. Gondold el: csupa tehetséges, lelkes ember, akik a szakmájuk magaslatait próbálják nekem elmagyarázni. Újítások tömkelege. Egy pitching competition napi 400 pitch is lehet akár. Szerinted elvárható, hogy értsem? Francokat. Átlapozom, meghallgatom, és próbálom legalább azt felfogni, hogy az iparág és az összegek beleférnek-e az én profilomba…”

Hát, srácok, ebből érdemes levonni a tanulságokat.

 

 

Rajz: Doodlesophies

Cikkünkhöz felhasználtuk a Venture Hacks és David Cowan vonatkozó blogposztjait.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Hol születnek a nagy emberek? (képes kutatási beszámoló)

Egy régi vicc szerint a riporter elmegy egy kis, eldugott faluba, és interjút készít a helyi lelkésszel a falu történetéről....

No Love Without Freedom

Ez itt egy csajos blogposzt egy nagyonis pasis szakma kemény és sokszor radikálisan őszinte blogján. Arról, hogy milyen a Megoldás.Most...

Ide nekem egy jó csapatot

A legjobb vezető az, aki a legjobb embereket tudja kiválasztani az elvégzendő feladatra, és amíg ők dolgoznak, képes visszatartani magát...

Close