A nevem Brand. Ezt jegyezd meg.

Névtelen dolgok nincsenek, mindent elnevezünk valahogy. Névtelen márka még inkább nincs, hiszen annak, amit alkotsz, a márka az egyetlen pontos megnevezése. De nevet adni hatalmas feladat, mert ez lesz az egyik első dolog, amivel a leendő vásárló találkozik, valamint ez lesz az is, amit a vásárló megjegyez. És mivel második első benyomás nincs, ennél az elsőnél kell a lehető legjobb arcodat mutatnod. Amíg nincs márkaneved, addig az általad alkotott táska csak egy táska, karkötőd csak egy karkötő, a harisnyád csak egy harisnya. De ha egy Manu-Art táskát, egy Freyville-karkötőt vagy egy Virivee-harisnyát visz haza valaki, akkor üzenetet hordoz, a barátnőkben vágyat kelt, és főleg: hírt visz mindenkinek arról, mit kell keresni a legközelebbi vásárláskor. A márkanév magával viszi mindazt, amit a márkád üzen.

A jól elnevezett terméknek vagy szolgáltatásnak kell a legkevesebb reklám – a név maga a reklám.

Tűnhet úgy, hogy az igazán jó márkákat varázslattal vagy valamilyen titokzatos megérzéssel nevezték el, de valójában egy módszeresen végig vitt folyamat eredménye az ütős név. Ez a folyamat logikus, fókuszált, tudatos marketingmunka. És ha már van márkaneved? Talán érdemes megfontolnod, tényleg jó-e. Mielőtt elkezdjük, gondolj csak bele: igazán nagy márkák neve is megváltozott. Ha azt mondom, Datsun, Haloid vagy Lucky and Goldstar, ugye, hogy lövésed sincs, miről beszélek? És ha azt mondanám, hogy Nissan, Xerox és LG? Így már sokkal ismerősebbek, igaz? Látod, a nagyok is beleszaladtak a nem tökéletes névválasztásba – és tudtak változtatni. Azaz ha már van neve a márkádnak, de most rájönnél, hogy jobbat is tudsz, ne ijedj meg. Változtatni mindig lehet (bár néha elég trükkös).

Ha igazán rémisztő nevekre akarsz gondolni bemelegítésképp, akkor emlékeztetünk egy 1970-es évekbeli fiaskóra, amit az Erika nevű porszívónak köszönhet a világ. A termék lehetett bármilyen tökéletes, a marketig története nem ezért őrizte meg. A nép végtelen fantáziája ugyanis – kiindulva a névből és a termék legalapvetőbb jellemzőjéből – ezt a 18-as karikás versikét hagyta az utókorra: “Ne verje ki, ne rázza ki, Erikával szívassa ki.” De ha inkább kajában gondolkodunk, akkor változatlanul 18-as kategóriában fut a MyDadzNutz, amit körülbelül “Apum Mogyorói”-nak lehetne fordítani. Ezzel kel versenyre a magyar túrórudipiac jeles szereplője, a NorbiRúd, amit egyen meg, aki akar. De ha hagyjuk a kétértelmű utalásokat, akkor is titokzatos a Placenta nevű gyógynövényes szappan mögötti marketingszándék, és az vesse rám az első követ, aki nem vihogott még hangosan az IKEA polcai előtt, mondjuk a Dombås szekrény láttán, ami még magyarul is vicces (hiszen ki akarna egy dombos szekrényt), angolul pedig egyszerűen trágár. De vihoghatok a SÖRE sorozat dobozai előtt is, amit akárhogy olvasok ki, mást jelent, és eszembe jut róla egy sarki boltocska, amit tulajdonosa a SuperSarok névvel ruházott fel. Olvasd ki magyarosan, s-sel, majd angolosan, sz-szel, és közben őrizd meg a komolyságodat. Nem, ez biztosan nem hiányzik senkinek, érdemes jobban nevet választani – koncentráljunk inkább erre.

bal_supersarok (1)

Mutatok egy inspirálóbb példát, egy olyan névválasztásról, ami mögött meglepően sok gondolkodás áll.

113A világ egyik legdrágább kézműves termékét egy magyar órásmester gyártja. A neve Becsei Áron, és nemes anyagokból készít teljes mértékben kézzel készült, egyedi darabokat, évente négyet-ötöt. Első magyarként a Független Svájci Órakészítők Akadémiájának a tagja lett, ennél nagyobb rang kevés van a szakmájában. Világpiacra ad el, és itt jön a gond. Hogy hívjanak egy olyan márkát, ami az órák piacán jellemző eleganciát, megbízhatóságot és különlegességet kellene, hogy sugallja? Logikusan az alkotóról lehet a legjobban elnevezni, ahogy mondjuk Jean Dunan vagy Richard Mille tette, de Áron nevével, a Becseivel bizony meggyűlik a baja az egyszeri külföldinek. Legyen Aron Beccie? Ez inkább egy olasz cipőmárka. Vagy legyen Aron Bechey? Hát, ez talán egy kozmetikum, de az is lehet, hogy egy sportklub. A Rolex, a Cartier és a Breguet azonban egy másik irányt is lehetővé tett: a röviden elegáns nevek irányát. Így lett a kimondhatatlan Becseiből az egyértelmű BEXEI Watches, ahogy egy nyugat-európai kiolvassa Áron nevét. Szellemes és pontos márkázás, nagyszerű termékkel. Kell ennél több?

A név 4 nagy típusáról és a névadás 6 lépéséről hamarosan írunk. Írd meg, hol akadsz el, hogy te is választ kapj, amint lehet.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A mafla és a csökönyös

 A blogposztot egyszer már olvashattad, mert Ágnes kollégánk eredetileg a LinkedInen publikálta, de most egy élmény meggyőzött minket, hogy itt...

Okos, mint egy ötödikes. És te?

Ülünk az ebédnél és ötletek röpködnek. Üzlet ezerrel. Ha itt egy probléma, hogyan lehetne megoldani? És ha a gyártás ebben...

Tanulságos időutazások

Ricsi kollégánk sokadik saját projektjébe kezd, ezért elköszön az egyiktől, a Megoldás.Mosttól és elköszön tőletek is, hogy jó szívvel, ráadásul...

Close