És ha nem a tiéd a következő Facebook?! Pénz akkor is kell.

smallTermészetesen azzal indulsz, hogy megcsinálod a következő Facebookot, te leszel a következő Lagerfeld vagy éppen a következő Bacardi. És ha összejön, akkor persze nincs gondod a forrásbevonással, hiszen az ajtód előtt fognak tolongani a befektetők. De ha ez mégsem jön össze – vagy ha már induláskor nem erre vágysz -, akkor is lehet szükséged pénzre a kezdetektől. Megmutatunk néhány lehetőséget, amik akkor is működhetnek, ha nem robbantasz bankot, de azért tisztes bizniszt indítasz útjára.

Ha már egy kipróbált üzleti modellbe vágsz bele (autómosót nyitsz, vagy grillcsirkést) és van némi megtakarításod is, lehetne bankkölcsönben gondolkodni. Itt nagyon fontos, hogy felsimerd, valójában növekedési vagy áthidaló hitelre van szükséged – és ha kölcsön vagy más visszatérítendő támogatás segít az indulásnál, akkor ennek a törlesztését nagy ráhagyással kalkuláld bele a költségeidbe. Gond lehet persze, hogy a bankok nem szívesen kölcsönöznek mostanában, de ugyanez a helyzet, ha nagybácsi ad kölcsön. Csak akkor fogadd el, ha biztos vagy benne, hogy a törlesztőrészleteket ki tudod termelni a szükséges minimumon túl is.

De ha lemondasz a hitelről, lássuk, mi lehet még?

Átfutottunk a kedvedért négy forrásbővítő lehetőséget. Mielőtt azonban belefogsz a források felkutatásába, fontos mantráznod: ezek mindegyike stratégiába kell, hogy illeszkedjen, azaz ne azért válaszd A vagy B  lehetőséget, mert szimpi, vagy éppen könnyebben elérhető a többinél, hanem azért, mert:

  1. Megfelelő mennyiségű pénzt tudsz bevonni vele a következő növekedési lépcső (és/vagy befektetési kör) eléréséhez,
  2. mindezt vállalható feltételekkel,
  3. a megfelelő időzítéssel
  4. és etikus alapokon. Ez utóbbi nem kötelező,  de melegen ajánlott.

Minden forrásbővítő folyamatra 6 hónapot számolj: 3 hónap intenzív munka és 3 hónap tartalékidő, ha valamiért megcsúsznál – azaz a 4. hónap első napján fel kell tenned magadnak a kérdést: feladod az előző negyedév próbálkozásait vagy intenzíven folytatod, miközben már a következő szálakat is elindítod. Minden esetben több szálat érdemes futtatni persze, ezt sose felejtsd el. Bár van olyan, hogy A Nagy Lehetőség, de azért ne építs arra, hogy pont a te ajtódon dörömböl.

De lássuk végre azt a bizonyos négyest:

I. Crowdfunding, azaz tömegfinanszírozás

A crowdfunding alapja, hogy a tömeg összedobja neked a szükséges pénzt (sok kicsi sokra megy alapon). Ezt két okból teheti: puszta lelkesedésből – mert valami nagy ügyet képviselsz – vagy elővásárlási szándékkal – mert valami szexi kütyü, film vagy más termék(szerű izé) létrehozását tervezed. Ez az összedobósdi jellemzően online platformokon zajlik, mint a Kickstarter, az Indiegogo és cca 3000 másik. Mivel ezek feltételrendszere, fókusza és a kifizetések jellemző összege és logikája különböző,  mindenképpen bele kell tanulnod a választott platform működésébe, ezen kívül létre kell hoznod egy ütős kampányt.

Ráfordítás: Ökölszabály szerint 1 hónap előkészítés (2-3 ember munkája) után 3 hónap kampányidőt számolj, ezalatt 2 embernek kell legalább a napjai egyharmadát, de akár többet is beletolnia. A pénz további 1-2 hónap múlva érkezik meg, ha sikeres voltál. A költségeid között lesznek kreatív anyagok (grafikai tervezés, videó) és valamennyi kampányköltség is – okosan és sok barterrel 3-500.000 HUF körül érdemes számolni.

Ha ezen az úton indulnál el, olvass tovább: Crowdfunding – kis hasznos kompilátum

 

II. Ajánlatgyűjtő oldalak

Ezekre az oldalakra feltöltheted a projekted bemutatkozó anyagait, és remélheted, hogy éhesen portyázó befektetők szeme elé kerül. Van néhány elismert platform (mint az AngelList vagy a Gust), de tudnod kell, hogy szégyentelen önreklám, sok-sok online és offline megjelenés és valódi eredmények nélkül senki nem fog rákattintani az anyagaidra. Ha a fentiek nincsenek meg, de mégis megkeres valaki, kezdj gyanakodni…

Amikor egy befektető kapcsolatba akar veled kerülni, a platform kérhet díjat is ezért – ez normális. Fontos, hogy tájékozódj a lehetőségekről és feltételekről, mielőtt regisztrálsz.

Ráfordítás: amit biztosan abszolválnod kell, az egy kristálytiszta üzleti terv (magadnak), illetve ennek tökéletes párlata one pager és/vagy executive summary formájában, ékes angol nyelven. Ezek nélkül sehová ne indulj. Az üzleti terv arra kell, hogy alá tudd támasztani mindazt, amit a rövid anyagaidban leírsz – azaz szépnek nem kell lennie, okosnak annál inkább. Persze mindennek szólnia is illik valamiről, azaz jó, ha már valamilyen bizonyítékod van arra, hogy a piacod létezik és őrjöngve követeli a terméket vagy szolgáltatást, amit kínálsz neki. Időben kifejezve: jellemzően 3-12 hónap munkát követően jön el az az 1-3 hónap, amikor összeállítod a fenti dokumentumokat (és nem hagyod abba közben a munkát). Ezután 3-9 hónap az az idő, amíg megtalálod a befektetőt és letárgyalod a feltételeket… ha valóban vonzó a projekted. A leggyorsabbak tehát körülbelül 9 hónap alatt jutnak pénzhez, ennek mértéke a 10.000 és a 190.000 € között mozog. Pénzbeli ráfordítást ehhez rendelni nehéz, hiszen nagyon egyedi – ha nem tudod egyedül kiszámolni, akkor fordulj tanácsadóhoz.

Ez poszt például hasznos lehet, amikor készülődsz: Miért legyél normális a befektetőnél?

 

III. Egyedi megkeresések

Lehetőséged van arra, hogy üzleti angyalokat és/vagy stratégiai befektetőket te magad vadássz le. A jó öreg networking és az online adatbázisok is sokat segítenek. Ezt nem magyarázzuk. Ami itt is nagyon fontos: tisztában kell lenned vele, pontosan mit kérsz és mit adsz cserébe. Ki kell csiszolnod a személyes márkádat. És ha ezzel megvagy, böngészd végig, kik az iparágad számodra fontos, sikeres szereplői, mik a lényeges események, ki adott el éppen sikeresen céget – és indulj el nyüzsögni, ismerkedni. Érdemes kapcsolatokon keresztül elindulni, ez itt nem a cold call műfaj (hacsak nem a tiéd a következő Facebook, de talán még akkor sem). Ha most azt mondod, hogy neked nincs kapcsolataid, akkor itt az ideje, hogy megtanuld felépíteni a saját hálódat.

Ráfordítás: idő, idő és idő. Pénzt ne adj kapcsolatokért, azaz ha valakinek az az ajánlata, hogy 4 milláért összeköt a Red Bull vezetőivel, akkor nevess a képébe. Ha reális lenne ez az ajánlat, akkor az én napidíjam 1 milla lenne, mert pontosan 4 nap kellett ahhoz, hogy a Red Bull Media House CTO-jával levelezni kezdjek egy startup kedvéért (ingyen). Szintén ne hidd el, hogy egyetlen kapcsolat neked elég – legyen választékod, tárgyalási lehetőségeid. Amiért érdemes pénzt adni, az a tanácsadó ideje, energiája és persze a tudás, hogy pontosan kivel és miről is kell beszélgetned. Gondolj arra, hogy valaki már elvégezte azt az akár évekig tartó networking-munkát, ami most előtted áll – azaz időt takarítasz meg, ha bevonsz hozzáértőt. 500.000 HUF körüli összegben vagy más konstrukcióban (a sikerdíjat nem javasoljuk) érdemes gondolkodni, ha gyorsítani akarsz, ebben pedig a szállított kapcsokatokon túl legyen benne sok közös gondolkodás, hogy te is jól mutass és a bizniszed is, amikor a nagy találkozás létrejön.

Ha ez a te utad, errefelé (is) böngéssz: Mit írj az üzleti angyalnak, ha még nincsenek számaid?

 

IV. Piacterek

Végül  nem érdemes lemondani arról a lehetőségről, hogy elkezdesz eladni dolgokat – legjobb esetben a már kész termékedet vagy szolgáltatásodat, de ha még nincs ilyen, akkor a használt biciklitől a saját (rész)idődig bármit, ami lehetővé teszi, hogy továbbra is az álmodon dolgozz. Egy-egy darab eladása sok szempontból hasznos: kapcsolatba kerülsz vevőkkel, fejlődik a sales-technikád, és persze lesz valamennyi pénzed is. Ehhez meg kell találnod a megfelelő platformot (igen, a sarki piactól az Etsy-n keresztül a Freelancer.com-ig nagyon sok van), és aztán durrbele. A felkészülés megint csak nagyon egyedi lehet, de szükséged lesz alapos ismeretekre a leendő vásárlóid igényeiről, illetve nem árt néhány kitűnő fotó arról, amit árulsz. Ha a saját idődet adod el, akkor se feledkezz meg erről – egy korrekt személyes márka csodákat tehet. Ami költség lehet: minden, ami marketing és persze ha nem értesz hozzá,  akkor egy marketinges tudása sem árt. 100.000 HUF alatti ráfordítással kalkulálj, de legyen valamennyi erre szánható kampánypénzed.

ipadretina

 

Most nézz a tükörbe. Minden megvan, hogy nekiugorj? Hajrá.

Ne felejtsd el: az ötlet semmi, a megvalósítás minden.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Ki vezesse a cégemet?

Régi mondás, hogy vigyázz, mit kívánsz, mert megkapod. Szeretnéd, ha a vállalkozásodba szíved-lelked beleadhatnád? No problem. De azért elmondjuk neked,...

Mikor segít, és ha igen, miben nem? – Könyvelős latolgatós

Ha már vállalkozó vagy, biztosan van jó könyvelőd. UGYEEEE? Előbb vagy utóbb biztosan szükséged lesz rá. Inkább előbb, mint utóbb....

A robot, aki megölte a vécésnénit

Pár napja egy gyorsetetőben jártunk. Kollégánkat hívta a természet és ez volt a leggyorsabb. Emlékeztünk, hogy két megoldás van: megmutatja...

Close