Nem jelöllek vissza? Meglehet.

e4634c5abc4bae8d306ff6e28e0be9ebBefektetőt keresel, állást keresel, csapattagokat keresel, mentort keresel?… Online platformokon és élő eseményeken szólítgatsz le embereket, egy-két-három kézfogáson keresztül próbálsz elérni másokat? Amikor valakivel összeismerkedsz, az első dolga az, hogy ítéletet mondjon. Rólad, fejben. Azonnal eldönti, hogy hitelesnek, sikeresnek, szimpatikusnak tart-e. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a személyes márkád nagyon rendben legyen. A jó hír az, hogy kis odafigyeléssel, tudatossággal formálható a személyes márka. A rossz hír az, hogy a barátaid, kapcsolataid is a személyes márkád részét képezik, azaz ha valaki felkattan a LinkedIn- vagy Facebook-profilodra, és azt látja, hogy csupa fura fazonnal vagy körülvéve… hát, erről is ítélkezik.

Hűvös Ágnes kollégánk arról írt most egy cikket, miért nem jelöl vissza automatikusan startuppereket, tanácsadókat sem a Facebookon, sem a LinkedInen. Lehet, sőt: érdemes is vele vitatkozni, hiszen megfontolandó, vajon a nagy számú kapcsolat nem ér-e többet,  mint egy jól szűrt ismerősi kör. Tehát ez itt a kép egyik oldala – tedd mellé a másikat, fontolgasd, kommenteld.Hűvös Ágnes írása

lion-1209525_1920A LION a LinkedIn Open Networker rövidítése: open networker, azaz nyílt kapcsolatépítő. Egyre több ilyet láthatsz, hiszen networkerek sokasága használja arra a LinkedInt – sőt, ma már  Facebookot is -, hogy az egyszerűen elérhető emberek számát a lehető legnagyobbra növelje. Hogy is működik ez? Állati egyszerűen: ha bejelölöd, visszajelöl. Ennyi, nem több – a 2. fokú kapcsolatai azonnal megugrottak pár százzal, a potenciális összekötők száma is folyamatosan növekszik. Win-win viszony, mondhatod, hiszen neked ugyanezt az előnyt hozza egy LION ismeretsége. És ha belegondolsz: ezzel az erővel miért ne legyél LION?

Elmondom, én miért nem leszek. Röviden megfogalmazva: mert nem akarok úgy kinézni, mint egy oroszlán. Hosszabban és emberibben: mert a személyes márkám többet ér, mint amit a LION-ság adhat. Elmagyarázom.

Egy hitelesen felépített személyes márka többek között attól hiteles, hogy valóban én vagyok mögötte. Hogy ki az az “én”? Az identitásom elemeiből összeszőtt bonyolult valami. Az identitásom számodra is látható része lesz a személyes márkám: elsősorban a bőrszínem, kulturális jellegzetességeim, fizikai attribútumaim, a korom, a nemem, az általam nyilvánosan megosztott gondolataim és a társadalmi helyzetem alkotják. Ha megpróbálok más személyes márkát építeni, mint amilyen valójában vagyok, egy idő után felszínre bukkan a suskus – tehát maradjunk annál, hogy valós identitáselemekből összeállított személyes márkáról beszélünk. Minél többet megmutatok – például azzal, hogy blogposztokat írok -, annál erősebb, árnyaltabb képet kapsz arról, mit is várhatsz tőlem.

Az identitásom része a kapcsolati hálóm is (mert ez utal a társadalmi helyzetemre, szerepemre, értékrendemre). Ezért van az például, hogy ha valakit ajánlok neked, akkor az nekem sokba kerül: hiszen te ezt az embert beépíted az én személyes márkámba – az őróla alkotott kép alapján finomítod azt is, hogy rólam mit gondolsz. (Éppen ezért nagyon hálás vagyok azoknak, akik valaha ajánlást adtak rólam.)

Egy átlagos homo sapiens 500 és 2000 közötti kapcsolatot tud valós kapcsolatként kezelni (a valós, interakciókon alapuló kapcsolatok száma 200 és 800 között van). Ezen persze valamennyit bővít a technológia, de mivel az időnk nem végtelen, a megalapozott kapcsolatok számának is van felső határa. Azaz ha LION vagyok, akkor egy adott ponton lehetetlenné válik számomra, hogy átlássam, ki és milyen módon fog hivatkozni rám, ki miért kér vagy ad ajánlást. A személyes márkám erodálódik.

De van egy másik érvem is. Ha a kapcsolati hálóm kiterjesztem, azt azért teszem, hogy interakcióba léphessek a bejelölt emberekkel. Azaz ha ők írnak nekem, válaszolok – és ha én írok nekik, remélem, hogy ők is megteszik. Ha követhetetlen mennyiségű kapcsolatnak nyitom ki a kaput, egy adott ponton megtörténhet, hogy már nem tudok mindenkire valós figyelmet fordítani – már ma is komoly feladat mindenkinek érdemi, kedves, hatékony választ adni. Szeretnék figyelni rád, ha kapcsolatba kerültünk. De ha LION vagyok, ezt biztosan nem tudom vállalni – figyelmetlen leszek, lassú a válaszadásban és megbízhatatlan a számodra – azaz visszaértünk az eredeti problémához: a személyes márkám erodálódik.

Félreértés ne essék: azokkal, akik a LION mellett döntenek, semmi gond nincs. Az ő kapcsolatépítő stratégiájuk, személyes márkájuk ennek felel meg. Én jobban szeretek néhány emberrel beszélgetni, ők pedig a nyüzsgősebb fajta – ők viszik körbe mosolyogva a tálcát a bulin, és ők váltanak mindenkivel két kedves szót. Én egy sarokban fogok csevegni valakivel, és nagyon örülök, ha egy LION is csatlakozik.

Tudod mit? Nem jelöllek vissza automatikusan. De igyunk egy kávét vagy váltsunk néhány emberi hangú üzenetet, és rögtön kiderül, hogy mit adhatunk egymásnak. Oroszlánok is jöhetnek.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Networking-gyorstalpaló idegeskedőknek

A konferencia- és meetupszezon dübörög, mi pedig azon töprengünk, miért kérdezitek tőlünk annyiszor, hogy hogyan lehet kapcsolatokat építeni. Odalépsz, kezet...

Bizniszelnél? Blogolj!

Blogolni, blogolni, blogolni. Blogolni, hogy bizonyítsd a szakértelmedet, blogolni, hogy márkatudatosságot növelj, blogolni, hogy a tiéd legyen a tartalom, amit...

Startup-buktatók 1.: A tudás illúziója

Magyarország az elmúlt években felkerült az európai startup térképre, egyre több ilyen jellegű innovatív, gyorsan növekvő vállalkozás indul. Az is...

Close