
Nemrég egy fiatal vállalkozó arról panaszkodott nekünk, hogy nehezen tud pénzügyi tervet készíteni, és azt sem igen tudja, honnan tanulhatná meg. Mi azt javasoltuk, kezdje el csinálni és kérjen segítséget a készülő terv véleményezésében olyanoktól, akik már láttak ilyesmit. Nem az a cél ugyanis, hogy egyik pillanatról a másikra tökéletes tervet tudjon készíteni, hanem az, hogy pontosan megértse saját vállalkozásának a működését.
Az ő kedvéért is szedjük elő most az eredmény, ezen belül is a nyereség témáját. A kérdés, leegyszerűsítve, annyi, hogy mennyi süti marad a nap végére. Ha ezt nem érted, holnapra nincs vállalkozásod.
Az eredménykimutatást nem véletlenül hívja az angolszász pénzügyi nyelv Profit&Loss Accountnak, azaz a Nyereség és Veszteség számlájának. Az üzleti eredmény ugyanis ennyire egyszerű:
[értékesítés] mínusz [költségek] egyenlő [nyereség vagy veszteség]
Minden más, amit a főkönyvi kivonatban olvasol, csak ennek a lebontása részletekre. Bármit is olvasol a sorokban, addig ne nyugodj, amíg ezzel a faék egyszerűséggel nem állnak előtted az üzleti számaid: ha a költségeket kivonod az értékesítés eredményéből, mekkora pozitív vagy negatív számot kapsz. Sajnos a könyvelés ilyen szempontból nem fogja megkönnyíteni a dolgodat. Lesznek egyszerűen máshogy elnevezett dolgok (pl. értened kell, mit jelent a nettó és bruttó árbevétel). Egy jó könyvelővel ez gyerekjáték, csak kérdezz bátran.
A lényeg mindenképpen a bevételek és kiadások egyensúlyában rejlik. A nyereséged alapvetően 3 dolgon múlik: MIT csinálsz és az mennyibe kerül, MENNYIT adsz el és az mennyibe kerül, HOGYAN működteted és az mennyibe kerül. Kicsit részletesebben:
- [Az eladott termékek vagy szolgáltatások ára] mínusz [előállítás költsége] / darab,
- [Az eladás volumene termékenként vagy szolgáltatásonként] mínusz [az eladáshoz kapcsolódó költségek (marketing, sales)],
(Itt már ki tudod számolni az árbevételt.)
- [A megtermelt nyereség] mínusz [a vállalkozás általános költségei]
(Itt pedig már a nyereséget is.)
Tegyük fel, hogy büfét nyitsz. Az első pontnál külön kell kalkulálnod a limonádé, a menüs hamburger és az utcabál cateringjének lehetséges bevételét, és vond ki belőle az összes ehhez kapcsolódó közvetlen költséget, a szakácsot, az áramot és az alapanyagot is. A második teendő, hogy szorozd meg az eladott volument a tételenkénti tervezett nyereséggel, de vond le belőle a sales és marketing költségeit, bármi volt is az. Amit itt kapsz, abból még vond ki mindazt, amit magadnak, az államnak vagy a fenteiekhez nem köthető módon fizetsz ki. A végén remélhetőleg pozitív szám marad. Ha nem, azaz a vállalkozásod veszteséges, akkor négy dolgot tehetsz:
- Árat emelsz a költségek megtartásával,
- Volument növelsz a költségek megtartásával,
- Költséget csökkentesz,
- Olyan termékre/szolgáltatásra vagy sales/marketing megoldásra váltasz, ahol a fenti számítás profithoz vezet.
Más út nincs.
Ha most indítasz vállalkozást, még egy-két dolgot mindenképpen bele kell illesztened a rendszerbe. Ahhoz, hogy elindulj, be kell fektetned valamennyi pénzt, ez a saját zsebedben mínuszként jelentkezik. Amíg a vállalkozás nem termel nyereséget, további mínusz lesz az is, amit a megtakarításaidból zsíros kenyérre költesz. Kell, hogy legyen egy elvárásod azt illetően, hogy ezt a befektetést a vállalkozás mennyi idő alatt fizesse vissza. Azaz a tervben onnantól, hogy a vállalkozás pozitívba fordul, kezdj el beletervezni két extra sort:
- Tartalékképzés, azaz szűkös napokra, jobb esetben további növekedésre költhető összeg,
- Elvárás, hogy mennyit szeretnél a zsíros kenyérre elegendő fizetésen túl kivenni a cégből.
Az előbbi kötelező. Az utóbbi lesz az, amit osztalékként kivehetsz és/vagy prémiumként kioszthatsz. Sőt: ha nonprofit vállalkozásban gondolkodsz, ez utóbbi lesz az, amit visszaforgathatsz a missziódban meghatározott célokra. Azaz enélkül nem megy.
Ha most leülsz egy sima Excel-tábla elé, akkor ezek alapján, ha nem is nagyon szofisztikált módon, de meg tudod tervezni a vállalkozásod alapjait. Azt is észre fogod venni, ha láthatóan veszteséges biznisznek indul, és az is kiviláglik majd, hol vannak aránytalanságok. Ha szükséges, kisadózónak való adókalkulátort találsz az Adózónán, bérkalkulátort a HRportálon. Kezdj el játszani a számokkal, modellezd a lehetséges megoldásokat.
Vágj bele. Nem baj, ha nem lesz még jó – de legalább lesz, ami alapján kérdezni tudsz. Hajrá.