Nyereség végtelenül leegyszerűsítve

Pecan Pie
Pecan Pie

Nemrég egy fiatal vállalkozó arról panaszkodott nekünk, hogy nehezen tud pénzügyi tervet készíteni, és azt sem igen tudja, honnan tanulhatná meg. Mi azt javasoltuk, kezdje el csinálni és kérjen segítséget a készülő terv véleményezésében olyanoktól, akik már láttak ilyesmit. Nem az a cél ugyanis, hogy egyik pillanatról a másikra tökéletes tervet tudjon készíteni, hanem az, hogy pontosan megértse saját vállalkozásának a működését. 

Az ő kedvéért is szedjük elő most az eredmény, ezen belül is a nyereség témáját. A kérdés, leegyszerűsítve, annyi, hogy mennyi süti marad a nap végére. Ha ezt nem érted, holnapra nincs vállalkozásod.

 

Az eredménykimutatást nem véletlenül hívja az angolszász pénzügyi nyelv Profit&Loss Accountnak, azaz a Nyereség és Veszteség számlájának. Az üzleti eredmény ugyanis ennyire egyszerű:

[értékesítés] mínusz [költségek] egyenlő [nyereség vagy veszteség]

Minden más,  amit a főkönyvi kivonatban olvasol, csak ennek a lebontása részletekre. Bármit is olvasol a sorokban, addig ne nyugodj, amíg ezzel a faék egyszerűséggel nem állnak előtted az üzleti számaid: ha a költségeket kivonod az értékesítés eredményéből, mekkora pozitív vagy negatív számot kapsz. Sajnos a könyvelés ilyen szempontból nem fogja megkönnyíteni a dolgodat. Lesznek egyszerűen máshogy elnevezett dolgok (pl. értened kell, mit jelent a nettó és bruttó árbevétel). Egy jó könyvelővel ez gyerekjáték, csak kérdezz bátran.

A lényeg mindenképpen a bevételek és kiadások egyensúlyában rejlik. A nyereséged alapvetően 3 dolgon múlik: MIT csinálsz és az mennyibe kerül, MENNYIT adsz el és az mennyibe kerül, HOGYAN működteted és az mennyibe kerül. Kicsit részletesebben:

  • [Az eladott termékek vagy szolgáltatások ára] mínusz [előállítás költsége] / darab,
  • [Az eladás volumene termékenként vagy szolgáltatásonként] mínusz [az eladáshoz kapcsolódó költségek (marketing, sales)],

(Itt már ki tudod számolni az árbevételt.)

  • [A megtermelt nyereség] mínusz [a vállalkozás általános költségei]

(Itt pedig már a nyereséget is.)

Tegyük fel, hogy büfét nyitsz. Az első pontnál külön kell kalkulálnod a limonádé, a menüs hamburger és az utcabál cateringjének lehetséges bevételét, és vond ki belőle az összes ehhez kapcsolódó közvetlen költséget, a szakácsot, az áramot és az alapanyagot is.  A második teendő, hogy szorozd meg az eladott volument a tételenkénti tervezett nyereséggel, de vond le belőle a sales és marketing költségeit, bármi volt is az. Amit itt kapsz, abból még vond ki mindazt, amit magadnak, az államnak vagy a fenteiekhez nem köthető módon fizetsz ki. A végén remélhetőleg pozitív szám marad. Ha nem, azaz a vállalkozásod veszteséges, akkor négy dolgot tehetsz:

  • Árat emelsz a költségek megtartásával,
  • Volument növelsz a költségek megtartásával,
  • Költséget csökkentesz,
  • Olyan termékre/szolgáltatásra vagy sales/marketing megoldásra váltasz, ahol a fenti számítás profithoz vezet.

Más út nincs.

PicsArt_1430609362477

 

Ha  most indítasz vállalkozást, még egy-két dolgot mindenképpen bele kell illesztened a rendszerbe. Ahhoz, hogy elindulj, be kell fektetned valamennyi pénzt, ez a saját zsebedben mínuszként jelentkezik. Amíg a vállalkozás nem termel nyereséget, további  mínusz lesz az is, amit a megtakarításaidból zsíros kenyérre költesz. Kell, hogy legyen egy elvárásod azt illetően, hogy ezt a befektetést a vállalkozás mennyi idő alatt fizesse vissza. Azaz a tervben onnantól, hogy a vállalkozás pozitívba fordul, kezdj el beletervezni két extra sort:

  • Tartalékképzés, azaz szűkös napokra, jobb esetben további növekedésre költhető összeg,
  • Elvárás, hogy mennyit szeretnél a zsíros kenyérre elegendő fizetésen túl kivenni a cégből.

Az előbbi kötelező. Az utóbbi lesz az, amit osztalékként kivehetsz és/vagy prémiumként kioszthatsz. Sőt: ha nonprofit vállalkozásban gondolkodsz, ez utóbbi lesz az, amit visszaforgathatsz a missziódban meghatározott célokra. Azaz enélkül nem megy.

 

Ha most leülsz egy sima Excel-tábla elé, akkor ezek alapján, ha nem is nagyon szofisztikált módon,  de meg tudod tervezni a vállalkozásod alapjait. Azt is észre fogod venni, ha láthatóan veszteséges biznisznek indul, és az is kiviláglik majd, hol vannak aránytalanságok. Ha szükséges, kisadózónak való adókalkulátort találsz az Adózónán, bérkalkulátort a HRportálon. Kezdj el játszani a számokkal, modellezd a lehetséges megoldásokat.

Vágj bele. Nem baj, ha nem lesz még jó – de legalább lesz, ami alapján kérdezni tudsz. Hajrá.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Hogyan csinálj bolondot magadból titoktartási megállapodással?

Kis hazánkban dúl a bizalmatlanság. Megjegyzem, joggal. Mi most amellett érvelünk, hogy ne bízz senkiben és semmiben. Főleg ne az...

Hogyan nyerj amerikai startup versenyt? Ziteboard-sztori 1. rész

Talán olvastad itt a blogon, hogy Ricsi, alapítótársunk most saját startupját építi, és ezért elhagyta a Megoldás.Most csapatát.  Szerencsére mielőtt belevetette...

JAJ: “mielőtt bármibe fognál, szabadalmaztasd az ötleted!”

    Facebook-csoportokban sokan osztják a jobbnál jobb tanácsokat. Mi meg időnként elszörnyedünk. A legfrissebb termést szüreteljük le nektek mostantól...

Close