Ökölszabályok, hogy tényleg eltaláld azt az embert, akire célzol

Kung Fu Panda movie imageCsapat kell. Jó emberek. A legjobbak. Van néhány ökölszabály, amit minden kocsmai verekedésnél és minden korai fázisú vállalkozásnál érdemes figyelembe venni, mert különben nem azt rúgod ki és nem azt veszed be a csapatba, akit valóban kellene. Ezekből mutatunk nektek most hatot. Korábban már adtunk tippeket arra, hogyan érdemes a kezdő csapatot összeállítani, illetve hol találod meg azokat a korai munkavállalókat, akiken nagyon sok múlik. Továbbra is rájuk koncentrálunk. Mert nélkülük nincs jó vállalkozás.

1. 100 csapás

Kocsmában ezt úgy mondanánk, hogy az győz, aki többet üt. A korai csapat kiválasztásánál is igaz ez: ahhoz, hogy 1 tehetséget biztosan megtalálj, legalább 100 emberrel kell valóban felvenned a kapcsolatot. Hangsúlyozzuk: valóban. Azaz nem 100 embert kell elérned egy FB-poszttal, hanem 100 emberrel kell beszélgetned, levelezned. 100 olyan emberrel, aki potenciálisan beférne a csapatba, vagy aki közelről ismer olyanokat, akik beférnek a csapatba. Ez sok meló, sok idő, és ha HR-estől kéred, akkor sok pénz. Viszont rengeteg tapasztalat is. Ugyanis ha 100-zal beszélgettél, 20-nál elgondolkodtál, 5-6-tal már tárgyaltál, akkor olyan interjúztató tapasztalatra teszel szert, amit sok kkv-főnök irigyelhet. Ezen kívül 15-20 után már benned is tisztul a kép, kire van szükséged, a 30. táján pedig már arra is képes vagy, hogy igazán vonzó ajánlattal húzd be a felbukkanó tehetségeket. Hajrá, kezdd el püfölni a boxzsákot.

2. Ki a házból, malackák

Emlékeztek a farkasra, aki lerombolta a malackák házikóit? A malacok pedig egyik háztól a másikig rohantak, míg végül biztos menedékre leltek. Ezzel a tehetségek is így vannak. Addig kerengenek közösségről közösségre, amíg meg nem találják a nekik tetsző, befogadó közeget. Tehát neked is el kell indulnod, meg kell találnod az ő házikójukat. Hajrá, menj meetupokra, klubokba, beszélgess, ismerkedj, osztogass névjegyet és mindenkinek mondd el: “… ja, és embert keresek a csapatomba”. Enélkül nem megy. Mondjuk próbáld ki kezdetnek ezt: Business Meetup, és ha mennél tovább, kérdezd meg az ottani tagokat, ők hova járnak még. Fontos: ha csak regisztrálsz valahová, de nem vagy ott, az nem elég. A legjobb, ha te adsz elő. Mozgás és sok duma, ez a kulcs.

3. Használj előkóstolót 

Nem véletlen, hogy a régi uralkodók kóstoltatták a kaját. Ha nem pusztult bele az előkóstoló, akkor viszonylagos biztonsággal neki lehetett látni a lakomának. Az ajánlás nálad is a legbiztosabb jele annak, hogy valaki már bizonyított. Persze fiatal csapatoknál ez nem egyszerű, hiszen sok tehetség még nem volt hivatalosan állásban sehol, de erre is van megoldás: segíts a leendő csapattagoknak jól feltett kérdésekkel. Például így:

  • Milyen eredményeket értél el eddig? Ki volt ebben a társad? Beszélgetnék vele arról, hogy milyen volt veled dolgozni.

Az ajánlás/előkóstolás másik iránya, ha a már meglévő csapatod vonod be az embervadászatba. Kérdezd meg őket, kikkel szerettek együtt dolgozni. Vedd rá őket, hogy korábbi kollégáikat húzzák be a jelenlegi cégbe. Fontos: nem barátokra és barátok barátaira van szükség. Éppen ezért tedd egyértelművé, hogy nem szívességek hálózatát építed.

4. Mérd meg a kabátot, amibe embert keresel

Akkor fogod tudni megtalálni a legjobb embert, ha pontosan tudod, milyennek kell lennie. Erre általában munkaköri leírásokat, személyiségprofilokat szoktak ajánlani a HR-esek. Mondunk jobbat. Nevezd meg a pozíciót (mondjuk: “sales igazgatót keresek”). Ha nagyon korai fázisban vagy, akkor nevezd meg azt a pozíciót, aki 1 év múlva lesz a mostani felvett embered (ha most még ő az egyetlen sales-es, de 1 év múlva egy sales-csapatot kell vezetnie, akkor már most nevezd sales igazgatónak, de persze csak magadban (!)). Ezután menj el beszélgetni nagyágyúkkal, akik most olyanok, amilyennek a te leendő emberednek kell lennie 1-3-5 év múlva. Mérd fel őket: milyenek, miért nagyszerűek. Logikusan nem őket fogod felvenni. Hanem olyan (kis)embert keresel, aki bele tud nőni abba a nagy, elegáns kabátba.

5. Építsd fel a szobát, mielőtt kiadod

Egy romos iroda vagy romos csapat soha nem hoz be igazán jó embereket. Mielőtt elkezdesz beszélgetni bárkivel, nézz tükörbe: milyen lesz a leendő-lehetséges munkatárs véleménye rólad, rólatok.  A tehetségek egyik ismérve, hogy igényesek. Tudnak és akarnak válogatni. Ha be akarod húzni, építs olyan fészket, ahová szívesen beköltözik és sokáig ott marad. Ez a legnehezebb. Kezdj hozzá.

6. Az igazán jó harcosokat nem a zsold motiválja, hanem a küzdelem

Olyan emberre van szükséged, aki szereti a kihívásokat, igaz? Lehet, hogy elképzelt álláshirdetésbe bele is írnád: “az ideális jelölt szereti a kihívásokat”. Bullshit. Aki ezt elolvassa és elmondja neked, hogy igen-igen, ő szereti a kihívásokat, arra neked nincs szükséged. Nem szeretőt keresel, hanem harcostársat. Inkább fogalmazd át magát a pozíciót. Meséld el a jelöltjeidnek, hogy nehéz munkát ajánlasz. Mondd el, milyen problémákkal fog szembesülni. Mondd el, mekkora a verseny ezen a területen. Mondd el, hogy sok múlik rajta. Ne eladni próbáld a pozíciót. Inkább fess nehéz hegymászást, pezsdítő csatát, és közben figyeld az embered: ha erre fellelkesül, akkor valóban rá van szükséged. Ha pedig elszalad, hadd menjen.

Ennyi. Csinálni kell.

Ja, és gyakornokot keresünk. Komolyan. Írj nekünk, ha benne akarsz lenni a 100-ban.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Óvakodj az amatőröktől. Kreanod-sztori 2. rész

Ha emlékeztek, legutóbb ott hagytuk abba, hogy Gergely nagy lendülettel  nekiugrott a Vállalkozás nevű kalandnak, és létrehozta a KreaNodot. Rá...

Drogok, cipők, és a pénz, aminek néha nincs jó szaga

Naponta kerülnek elénk olyan üzleti ötletek, amik lufi sebességével fújhatók fel, pillanatok alatt válhatnak nyereségessé, majd 3-6 hónappal később már...

Holnap biztosan elkezded? Az ötlet elakadásának 5 jele

Tegnap egy nagyszerű szakember, hazatérvén egy németországi konferenciáról, azt kérdezte tőlem: lehetséges, hogy Magyarországon nincs elég jó (üzleti) ötlet? Ó,...

Close