Pizsamás menedzserek

Tegnap titkárnőt daraboltam, ma pedig arra buzdítok, hogy maradj pizsamában. Még mindig a HR kreatív oldaláról.

HR-területen dolgozó ember kérdezte tőlünk, megvan-e Magyarországon az a munkakultúra és projektszemlélet, ami lehetővé teszi a tegnapi titkárnődarabolást. Igen is, nem is. De ígérem, mindent megteszünk azért, hogy legyen.

Munkavállalói létem 13 évében szabadúsztam (a többi néhányban  is rugalmas munkaidőben, otthonról, önállóan dolgoztam). Szeretem ezt  az életformát: magam választom meg a főnökeimet, az éppen legjobb munkákat, a ritmust, a helyet. Bár lehetne irodám, nincs rá szükségem. Ha már nincs kedvem a macskával megvitatni az üzleti problémákat, és éppen egyetlen ügyféllel vagy kollégával sincs találkozóm, beülök egy coworking irodába vagy egy kávéházba. Akkor és ott dolgozom, amikor akarok – és mert szeretek dolgozni, ez nem okoz gondot. Moofer vagyok: Mobile Out Of Office. Ha elgondolkozunk azon a friss adaton, hogy Magyarországon közel 4,32 millió gazdaságilag aktív lakos van, de csak 3,86 millió foglalkoztatott, akkor nem is vagyok olyan ritka madár. És nem is számoltuk azokat, akik alkalmazottként mooferek: a sales-esek, trénerek, menedzserek, programozók, kreatívok jelentős része ide tartozhat.

Képzeld el most, hogy munkanélküli vagy. Brrrr. Hm. Nem is brrrrr. Ennek lehet örülni is. Van egy laptopod, lakásod, telefonod, minimális tartalékod – itt az idő, hogy megtanulj szabadúszni. Maradj pizsamában, nyújtózz el kényelmesen a fotelben, és kezdd el a legkeményebb munkát, amit valaha végeztél.

Építsd fel magadat – magadnak és másoknak látható módon. Miben vagy jó? Mi az, amit bizonyítani is tudsz, mert már csináltad – vagy mert tudod, hogy van rá igény? Például: az elmúlt években a szabadidőd jelentős részében te látogattad mindkét nagyidat. Vittél nekik zöldséget a piacról, beszélgettetek, kitakarítottál, elintézted a postát… Most nézd meg a statisztikákat: a BabyBoomer generáció most ér időskorba, tehát nagyon sok öreg van egyszerre, akik örülnének egy ilyen pótunokának… és fizetnének is érte.

Nézz körül. Mit látsz? Az orrod előtt egy kupac számla – és hozzá van egy tuti közgázos vagy pénzügyes végzettséged. Gondolkodj. Hány ember fizetne neked azért, hogy átnézd a számláit, és megtaláld, hol és mivel takaríthatna meg pénzt. Hivatásos költségcsökkentő. Már csak el kell érned a piacodat. De ha egyszer bizonyítottál, a suttogómarketing biztosan szárnyára kap.

Az is lehet, hogy miközben ezt olvasod, a Facebook, a Twitter, a LinkedIn vagy más közösségi médium is nyitva van előtted. Ha ezzel fekszel, ezzel kelsz, akkor itt az idő, hogy meg is élj belőle. Hány olyan vállalkozás van, ami még csak a “kellene egy honlap”-nál tart? Tanulj bele és szerezz nekik aktív látogatókat. Ha nő az ügyfélszám, a te pénzed is szaporodni fog. Kezdd a saját énmárkád kiépítésével – aztán jöhet a többi, legyél közösségimédia-szakértő.

Legózd össze magad. Írd össze az összes értéket, amiben biztos vagy. Melyikből hogyan lesz pénz? Ha elakadsz, keress segítőtársakat a gondolkodáshoz, kapcsolatépítéshez. Vannak tapasztalatok, szép számmal – mooferek, coworkerek, sikeres kalandozók. Csináld mindezt kitartóan, türelemmel, bátran. Nem lesz könnyű.

És mi van, ha mégsem akarsz kóbor moofer lenni? Ha jó ott, ahol vagy, csak lehetne még jobb? Akkor sétálj be a céged HR-eséhez, és mondd el neki, miben vagy jó. Mi az, amit szívesen csinálsz, amiben értéket teremtesz, amit időnként, gyakran vagy állandóan jól végzel – a munkahelyeden vagy máshol. Ha partnerre találsz benne, akkor elindultál egy következő karrierlépcső felé. Ha pedig éppen munkahelyet váltasz, azt is ezzel a logikával keresd. Így találhatod meg a helyet, ahol egyre jobban szeretsz dolgozni – mintha a fotelben ülnél, pizsamában, és álmodoznál.

Feladat van. Lehetőség van. Találd meg – és legyél te az ember hozzá.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Egy titkárnő feldarabolása

Pár napja feldaraboltam egy titkárnőt... most pedig visszatérek a tett helyszínére. Tarts velem.

Az Elvégzett Kiáltvány

Milyen az, amikor az 'elég jó' ütközik a 'tökéletessel'? Provokatív. Ha az első reakciód az cikkünk végén, hogy 'EZ HÜLYESÉG!',...

Keresd a hibát :)

Még a Financial Times / Economist Business Barometer sem tökéletes. Az első kommentelőt meghívom egy kávéra, csak a helyszínt kell...

Close