Segíts magadon, a pénz is megsegít

photo-1450897918656-527057db59d3Folyamatosan dolgozunk azon, hogy friss információitok legyenek a (pre)seed tőkepiac lehetőségeiről, azaz arról, hogyan tudtok pénzhez jutni, ha startupot csináltok. Befektetőtársaságokat és üzleti angyalokat kérdezgetünk (az interjúkért katt ide). Most összegezzük, hogy mit várnak a tőletek az inkubátorok, akcelerátorok és üzleti angyalok, sőt, azokat a gondolataikat is, amik nemcsak a forrásszerzésben, hanem a bizniszetek vezetésében is segítenek. Vegyél lendületet, indulj el.

Főleg preseed tőkére koncentráló kutatásunk folyamatosan zajlik, azaz befektetőket kérdezünk évről evre arról, milyen lehetőségeket ajánlanak, mit várnak a startupoktól. Különösen fontos lett ez a kérdés most, hogy a JEREMIE-program májusban kifut, éppen ezért döntöttünk úgy, hogy 2015 októbertől folyamatosan közzétesszük a beszélgetések eredményeit. Itt az összegzés Tóth Marci kollégánktól.

A legfontosabb, amit tudnod kell:

csak pénzt senkitől nem fogtok kapni.

Kaptok viszont helyette smart money-t, aminek tartalma befektetőnként változik, de ide tartozhat iroda, mentorálás, pitchversenyek, konferenciák díja, jogi, üzletfejlesztési, marketing, menedzsment tanácsadás, ösztöndíj, networking. Természetesen ez az egész koncepció feltételezi, hogy nyitottak vagytok a változásra, de erről még később.

A folyósítás ideje – ha eljuttok idáig – a befektetési fázisnak és a csapat felkészültségének függvénye, de persze nem mindegy az sem, hogy üzleti angyalhoz, vagy kevésbé rugalmas intézményes tőkéshez mész-e. Ha már megvan a kapcsolat, akkor a tárgyalást követően korai fázisban 1-3 hónap, pályázatos rendszerben (nagyobb összegnél) 3-6 hónap, de a korai fázist elhagyva már akár 9 hónap is eltelhet a folyósításig. De hogyan juthattok el egyáltalán ide?

Befektetésre ajánlott

A következők minden beszélgetés során felmerültek, ezek nélkül ne is csöngess a befektetőnél – virtuálisan se. El kell tudnotok mondani a sztorit, miért és honnan jött az ötlet, és hogy lesz ebből a következő Facebook. Ez viszont nem lehet regény, sokkal inkább Örkény egyperces. Más szóval elengedhetetlen a ’onepager’ megírása, mint egyfajta vezetői összefoglaló. Ha ebben a témában olvasnál tovább, ide kattints. Ha pedig elakadsz, hogyan is írd meg, szívesen segítünk.

Nagyon fontos, hogy a termék mennyire tud globális piacon működni, mennyire könnyen és gyorsan skálázható (ICT szoftver, hardver terület a legvonzóbb). A termék mellett az emberi tényező is fontos e tekintetben. Meg tudjátok állni a helyetek gyorsan változó, nemzetközi közegben? Minimum tárgyalási szintű angol megvan? Ha már a terméknél járunk; legyen. Akkor tudjátok minél jobban lenyűgözni a befektetőt, ha már a kezébe tudtok adni valamit. Kód? Prototípus? Piaci validáció? Eladás? MVP? Üzleti terv? Egyre jobb. Nagyobb összegű, kockázati tőkebefektetéshez már komolyabb felhasználói bázis, milliós árbevétel, 2-3 éves piaci tapasztalat szükséges.

Azzal segíthettek még többet magatokon, ha minél jobban végiggondoljátok a vállalkozás következő befektetési mérföldköveit, és az előttetek álló utat. Ezek alapján sokkal könnyebb befektetővel beszélgetni, és ő is látja, hogy komolyan gondoljátok. Pontosan mire van szükség? Mennyi pénz kell a következő körben, ezt mire és hogyan fogjátok költeni? Azaz hogyan fogtok ebből a pénzből traction-t építeni a következő körhöz? Ha ez megvan, hatalmas előny.

Ami a csapatot illeti, a legfontosabb tényezők:

  • Legyen lefedve a csapatban a technológia (fejlesztő=hacker), üzleti (business=hustler), dizájn (UI, UX).
  • Ennél már csak az lehet jobb, ha van korábbi vállalkozói tapasztalatotok, akár bukás is. Könnyebb olyannal dolgozni, aki már átesett a tűzkeresztségen.
  • Mindez persze nem számíthat, ha nincs meg a megfelelő kémia köztetek és a befektető között.
  • És persze legyen bennetek nyitottság, magas szintű reakciókészség, őszinteség, önállóság, szorgalom, lehetőségek keresése, csapatmunka.
  • Ugyan nem mindenhol KO, de sehol sem nézik jó szemmel, ha a projekt mellett főállásban dolgozol, a legtöbben teljes elkötelezettséget várnak el.

Ingyen tanács

A következő kérdéseket a kutatásunkban résztvevő befektetők intézték felétek. Egyrészt a jelentkezés előtt, de általában véve is érdemes végiggondolnotok a válaszokat, mert lehet, hogy már most rájöhettek, hogy ez az egész startuposkodási nem is nektek való, vagy nem ezen a piacon, nem ezzel a termékkel. Vagy épp ellenkezőleg!

  • Érdekel annyira a probléma, hogy a következő 5-10 évben ezzel foglalkozzatok?
  • És általában mekkora áldozatot vagytok hajlandóak hozni a vállalkozói életformáért? Nektek való ez az egész?
  • Mi a probléma, amit meg akartok oldani? Ez egy valóban létező, globális probléma? Eléggé jelentőségteljes a vevő életében, hogy fizessen a megoldásért?
  • Egyébként ki a vevő és miért fog fizetni?
  • Elég nagy, és növekvőben lévő a piac?
  • Miért pont most? Eddig is biztos gondolt már valaki erre a megoldásra. Kik ezek a versenytársak, és mit csinálnak? Mik a további helyettesítő termékek? Miért fog például to-do appot használni az, aki eddig papírra írt ceruzával?
  • Miért pont így? Mitől lesz jobb a ti megoldásotok az összes többi létezőnél? Mi az újdonságtartalma? Könnyen és gyorsan skálázható?
  • Miért pont ti? Mi a ti specifikus, egyedi versenyelőnyötök?
  • Mire van szükségetek? Mentorálásra, menedzsmentre, pénzre? Azt mire költitek? Hogy lesz belőle további árbevétel? Mi az üzleti modell?
  • Hogy lesz ebből exit? Kik az exit célcsoportja? Hogyan fognak értesülni rólatok? Mikor történik mindez?

Van egy rossz hírünk:

befektető-hack nincs.

Az a befektető, aki nem kerget végig téged a fenti kérdéseken, az vagy nem ért ahhoz, amit csinál, vagy pénzt mos. Kell ez neked? De a jó hír, hogy ha mindezt végiggondolod, nemcsak a befektetés megszerzésében leszel sikeresebb, hanem a bizniszben is. Szerintünk megéri.

Segítsünk felkészülni? Írj nekünk, ha igen. Ha pedig egyedül is megy, hajrá! Szerintünk folytasd az olvasást a részletes befektetői interjúkkal.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Könyvmarketing – hírverés a gyakorlatban

Előző blogposztunkban Duli Gábor elmesélte, hogyan indulj neki egy könyv eladásának, ha már túl vagy a megíráson. A neheze azonban...

Írj egy könyvet…. és add el!

Azt mondják, könyvet írni érdemes, meg hát annyira nem is nehéz, csak sok-sok kitartó munka kell hozzá. Kiadni sem bonyolult,...

Így szeresd könyvelődet

Vuray György, akit azért kedvelünk, mert közvetlen, jó szakember, és minden kérdésre nagyon-nagyon realista módon válaszol, múltkori vendégposztjában amellett érvelt,...

Close