Szexi biznisz

Üzletemberek, üzletfejlesztők vagyunk. Időnk nincs, ellenben kreativitás és pénz sok van, így keresetlenül őszinte és profán megfogalmazásokat használunk, mert a magyarázkodás és finomkodás hosszú. Ha valami vonzó (üzleti lehetőség, bevételi modell, termék), akkor arra azt mondjuk:  szexi.

Ezt érdemes körüljárni. Használjuk ki az alkalmat, let’s sex in the office…

Azt tudjuk, hogy az Apple, a Google, a Starbucks szexi. Mi még? Hogyan? Nézz rá, mit érdemes tudni – nem, nem az üzletről, hanem a szexről. Mondhatnám a virágokat és a méhecskéket, de inkább mondok egy olyat, ami nem feltétlenül jutott eszedbe: a szex segít jó céget csinálni és segít eladni, és most nem a meztelennőcis plakátokra gondolok. Tuti? Mindenkinek? Hát persze. És még csak szex se kell hozzá (a csudába…).

Az emberiség rájött, hogy bizonyos örömökből sok pénzt lehet csinálni. Akarjuk vagy sem, ösztönlények vagyunk, méghozzá egymáshoz nagyon-nagyon hasonlóan összeszerelt ösztönlények, és akinek sikerül beletrafálnia egy ennyire mélyen gyökerező ösztönműködésbe, az nyert.

A vonzó emberi test szép. És ha ezt a szépséget lefordítod design-ra (gondolj az Apple letisztult vonalaira vagy egy szép Ferrarira), rögtön érthetőbb a dolog. De lefordíthatod rendezett információstruktúrára, egyediségre, bármire, ami ösztönösen vonzó. Erőre, biztonságra vagy éppen kalandra. Kinek mi.

A szexi dolgok téged is szexivé tesznek. Ha egy vonzó emberi lény éppen téged választ ki vágyakozása tárgyául, azzal a magad szemében is felértékelődsz. Ha prémium terméket veszel, azzal azt üzened magadnak: megérdemlem, vonzó vagyok, ez az én világom. Különben hogy adhatna el a Starbucks 4-7 euróért kávét?!

A vásárló főleg ösztönösen választ. Szerelemből. És az ösztön, igen, az ösztön a szexepil felé vonz. Tehát azt veszem, amit szexinek érzek vagy amitől magamat szexinek érzem. Ilyen egyszerű.

Tedd fel magadnak a kérdést: “ha a cégem vagy termékem nő/férfi lenne (mindenkinek gusztusa szerint), lefeküdnék vele?” Ha a válasz nem, ideje elküldeni a céget-terméket fodrászhoz, stylisthoz, esetleg edzésre, mert van mit szépíteni rajta. Ha pedig a válasz igen, és átéled a boldogsághormonok fröccsét, akkor minden rendben.

És most jöjjön a kihívás, hamár szex nem lesz (mert a kaland is vonzó, adrenalint, szerotonint, dopamint szabadít fel).

A sakkversenyek, valljuk be, elsősorban azoknak izgalmasak, akik maguk is sakkoznak (ellentétben mondjuk a focival vagy a kosárlabdával). Éppen ezért a sakkvilág évek óta azon dolgozik, mivel tehetné vonzóbbá a sakkversenyek közvetítéseit. Jó kérdés, mitől lesz szexi egy sakkmérkőzés? Írtam már a kihívások hormonális hátteréről, valahol errefelé tapogatóznak a sakkozók is. Szexi lehet, ha valami nagyon gyors és bizonyos értelemben durva – erre a bankhouse vagy tündérsakk néven futó, négy játékossal két táblán játszott sakkalapú játék például kiválóan alkalmas. Szexi az is, ha az ember kerül előtérbe, tehát meg lehet próbálni sztárokkal eladni a sakkversenyeket. Persze ehhez jó lenne gyártani néhány sztárt is, de az nem akkora kunszt (gondolj Polgár Juditra). És hogy ezek a sztárok többet is beszéljenek (kell egy kis mozgalmasság), vakon játszott sakk is lehet a versenyeken. A feladvány az, mi lehet még vonzó egy sakkversenyben, ha leszámítjuk az olyan elemi ösztönöket, mint a meztelennőcis vagy kisbabás-kiskutyás sakkészletek… Szerintem ha valakinek fogmosás közben bevillan egy szép marketingötlet, a nemzetközi sakkszövetség örömmel fogadja.

És az utolsó csemege maga a poszt címe. Rákattintottál? Miért? Azért, mert az üzlet és a szex zsigerre ható hívószavak. Ha ezt nézed:

SEX + BUSINESS

valójában ezt látod (ki-ki a maga ízlése szerint) :

  • szép nők jachtokon
  • Wall Street, Tom Cruise vagy Richard Gere jól szabott öltönyben
  • pornó ezerrel

és ennél ezer ösztönösebb dolgot is látsz, és ezzel semmi gond nincs. Csak ne hagyd, hogy elterelje a figyelmedet a lényegről.  A lényeg az, hogy akkor leszel igazán sikeres, ha szeretni tudod a bizniszedet – és ha a vásárlód szerelmes a termékbe. Gondolj egy fáradhatatlan éjszakára a kedveseddel. Gondolj egy átvitatkozott, átdolgozott sokórás startup-éjszakára. Gondolj a fanok izgatottságára, amikor az IPhone 3 megjelent.

Szeress bele a bizniszedbe, zsigeri szinten. Legyél szerelmes, használd ki a hormonok adta doppingot: gyorsulj, legyél tele energiával, dolgozz éjszakákon át, inspirálódj.

Kár, hogy a befektetők aránylag ritkán szerelmesek.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Két érv, hogy adj időt magadnak

A kreativitás izzadságos, fárasztó és időrabló tevékenység, rengeteg szeméttel. Hasznosítható szeméttel. Ide tartozik a művészettől az üzleti alkotótevékenységig minden. Íme...

Hackerek, végre!

Mi köze a hackereknek a sikeres üzleti gondolkodáshoz? Miért jó, hogy megjelent a nyílt gyerekhacker-kultúra? Mindjárt szétszedem a kérdést, és...

Tessék mondani, hol tanítanak bizniszt?

Jövő hét csütörtökön, azaz 08. 11-én 18:00-kor újra lehet velünk találkozni a MyCorporation föld alatti erődítményében - ezúttal arról szeretnénk beszélgetni, hogy a pokolba vezető út...

Close