Sikeres vállalkozó vagyok. Vagy nem.

positive-thinking-sumo-positive-optimistic-demotivational-poster-1283151701Hangos tömeg skandálja a magyar startup-médiában, hogy higgy magadban. Hidd el, hogy sikeres vállalkozó vagy, építsd erre az énképedet, legyél nagyon magabiztos és szikrázóan optimista.

Eközben Amerikában (2013-ban) Jody Sherman, az Ecomom CEO-ja főbe lőtte magát, miután  bedöntötték a vállalkozást. A TechCrunch szerzője pedig azon gondolkodik, mekkora a felelőssége ebben annak a kultúrának, ami a sikert ennyivel a kudarc értéke fölé helyezi. Egy olyan kultúrának, ahol a siker lassan az egyetlen szalonképes beszédtéma. Egy olyan kultúrának, ahol nem hangzik el elégszer, hogy a startupok több mint 90%-a kudarcot vall, és ez így van rendjén.

A pozitív gondolkodás nem old meg minden helyzetet.

A források, elsősorban befektetők utáni hajszában magabiztosnak, sikeresnek festjük magunkat. Kihúzzuk magunkat, megfésülködünk: mi vagyunk az a csávó, aki képes lesz x millából x*100millát csinálni, mi vagyunk az új Steve vagy Mark vagy Bill. Ahogy a sebész se tudna belemetélni az élő húsba, ha nem lenne elég magabiztos, úgy vállalkozni is képtelenség egy jó nagy adag egészséges önbizalom nélkül.

Mondd ki, hangosan: “Sikeres vállalkozó vagyok.” Hangosabban. Még. Ugye, hogy jó érzés?

A gond csak ott van, amikor valaki ezt beépíti az énképébe az utolsó tégláig. Mi ezzel a baj?

  1. Nem fogod meghallani az ész hangját. Ha olyan adat, esemény vagy neadjég tanácsadói megjegyzés tűnik fel, ami a kudarc eshetőségét villantja fel, te azonnal kizárod. Mert már nem a  cégedet/projektedet érinti, hanem az énképedet.
  2. A kudarc túl mélyre megy. Ha (mégis) kudarcot vallasz, az önmagában nem baj – a baj ott kezdődik, ha ebből nem tudsz felállni. Ha csak egy céget kell újraépíteni (stratégiaváltással vagy akár csőddel), az könnyebb, mint ha önmagadat kell felépítened romjaiból.

Egy 2009-es, több mint 200 vállalkozást vizsgáló tanulmány arra jutott, hogy

a vállalkozói optimizmus fordítottan arányos az új befektetések sikerességével.

Durva, mi? Ezt az arányszámot javítja, ha a vállalkozó tapasztalt, illetve ha képes dinamikusan reagálni a környezeti változásokra.

Azaz minél tapasztaltabb és minél kevésbé optimista, annál sikeresebb. Ez ugyanis azt jelenti, hogy az eseményeket a lehető legreálisabban képes szemlélni anélkül, hogy ez különösebb érzelmi energiájába kerülne.

Jody Sherman belehalt abba, hogy sikeresvállalkozó volt. Így, egybe. Neked nem kell annak lenned.

Gondold újra. Mondd ki most ezt: “Vállalkozó vagyok.” Jó hangosan, legalább kétszer.

Képes lehetsz vállalkozóként gondolkodni? Igen. Képes lehetsz kedvezőtlen piaci, gazdasági, pénzügyi körülmények között is továbbmenni? Igen.

És ha kudarcot vallasz, az változtat azon, hogy te ki vagy? NEM.

Legyél vállalkozó.

Teljes szívedből.

.

Ha tovább olvasnál a témában, folytasd itt: 
3 dolog, amit sose vallasz be a befektetődnek – de valakinek azért érdemes lenne
És tedd mellé az Index kivételesen jó összeállítását 2015 júliusban: katt ide.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Képzeletbeli Startup-Konferencia 2. rész

Örülünk, ha biztos vagy benne, hogy tényleg hozzánk akarsz fordulni. Ehhez a legjobb, ha már a versenytársainkat is ismered és...

Kérdeztetek – de mi csak félig tudtunk válaszolni (Ti kérdeztétek 2.)

E-mailben és személyesen is sok, vállalkozással kapcsolatos kérdést tesztek fel nekünk. Ebben a rovatunkban hétről hétre közzéteszünk (nevek és felismerhető...

Képzeletbeli Startup-Konferencia 1. rész

Mit szólnál egy egésznapos, startuppereknek szóló szakmai alkalomhoz, ahol a tanácsadók mutatják meg magukat? Jó lenne. Azért is szeretjük a...

Close