Tanácsadók rendszertana

Időnk egy jelentős részében tanácsadóként dolgozunk. Kérdéseket tesztek fel nekünk, és mi tapasztalatainknak és módszereinknek megfelelő válaszokat adunk. Egyszerűen hangzik. De honnan fogjátok ti tudni, hogy jó helyen jártok-e nálunk? Na, ez már nem egyszerű. Ismerkedjetek meg a tanácsadókkal… adunk hozzá egy kis rendszertant.

Tanulj meg minket megkülönböztetni, hogy a legjobbat válaszd.

bond

Szakterület szerint:

  • Specialista, azaz ért egy szűkebb területhez (pl. szellemi tulajdon védelme, adózás, agysebészet), és ehhez nagyon sokat tanult. Lehet, hogy felismeri, tényleg rá van-e szükséged, de az is lehet, hogy szűkebb területe vakká teszi más területek iránt.
  • Generalista, azaz ért ahhoz, hogy részleteiben felmérjen problémákat, helyzeteket, ehhez tapasztalatai alapján mintázatokat mutasson, és azt is meghatározza, mikor kell egy specialistához fordulni.

A Megoldás.Mostban főleg generalistákkal találkozol: a kezdetektől segítünk stratégiai kérdésekben, és ha nincs a csapatban, akkor megkeressük neked a legmegfelelőbb specialistát, amikor arra van szükség.

Vállalat mérete szerint:

  • Vállalati tanácsadó, elsősorban vezetői döntések támogatása, egyes folyamatok finomítása a feladata. A vállalat érdeke, hogy kitartóan (sok időn keresztül) kövesse, ismerje meg a feladatot. Elsősorban döntéselőkészítésben, szervezetfejlesztésben, változásmenedzsmentben vesz részt.
  • Startup-tanácsadó, nagyon sok, terepen szerzett tapasztalattal és nagyon jó módszertannal. Amolyan háziorvos – felismeri a nagy képet, rálel a hiányokra. A startupra jellemző a rövid együttműködés, gyors váltások generalisták és specialisták között.

Nálunk kizárólag startup-tanácsadókat találsz. Saját cégeink mellett senior kollégáink fejenként legalább 200 korai fázisú projektet láttak már. Terepről jövünk, a frontvonalból.

A beavatkozás területe szerint:

  • Időalapon díjazott tanácsadó, feladata speciális területeket megvilágítani és/vagy alternatívákat eléd vetíteni, hogy te dönthess. A döntési folyamatban nem vállalhat felelősséget. Óradíjas vagy fixdíjas.
  • Eredményalapon díjazott tanácsadó, feladata megóvni téged kudarcoktól és/vagy jelentősen felgyorsítani folyamatokat. Mivel itt nagyobb súllyal vesz részt a döntésekben, valószínűleg a tulajdonból is részt kell kapjon.

A Megoldás.Most mindkét típusú együttműködésre nyitott, a feladat jellegének megfelelően.

Tapasztalat mennyisége szerint:

  • A juniorok nagyszerű tanácsadók lehetnek mindabban, amit az egyetemen el lehet sajátítani (vagy egy profibb Google-kereséssel megoldható). A junior nem azért olcsóbb, mert a társadalom ilyen gonosz a fiatalokkal, hanem mert praktikusan nem szerezhetett még annyi tapasztalatot, mint a senior. Ellenben jól ellenőrzhető, ha te is ügyesen guglizol. És ha nem tankönyvi megoldás kell… akkor nagy baromságokat mond. Ez van.
  • A seniorok drágák. Sőt, drágák és még a leckét is feladják, mert nehezebb ellenőrizni a válaszaikat. Miért is? Mert tankönyvi választ nem nagyon kapsz tőlük, hiszen ők már tapasztalatok alapján dolgoznak, és így tudomány helyett a meztelen (pláne darabokra szedett) élet fog veled szembenézni. Ha ellenőrizni akarod, kérj másodvéleményt valakitől, akit legalább olyan jónak tartasz. Drága mulatság, de hosszú távon megéri.

Seniorokkal dolgozunk, de az iparági standardhoz képest juniorhoz közelítő áron. Hogy miért? Mert bevételeink nem csak abból származnak, amivel startupper ügyfeleink megkeresnek minket – így tartjuk egyensúlyban a céget, hogy elérhetőek maradjunk a startupoknak. Mert értünk hozzá.

És hogy hogyan döntsd el, hogy kire van-e szükséged? Először nézd meg a fenti listát. Ha még a kérdést sem tudod pontosan meghatározni, akkor generalista kell. Ha  a kérdés megvan, akkor irány egy specialista. Ha nincs már legalább 2 éve céged, akkor startup-tanácsadó kell, főleg, ha még nem is vagy piacon a termékeddel. És így tovább. Ha pedig ezen túl vagy, nézd meg jól, ki kicsoda.

hate_this_game

Minden szakmában vannak jók és rosszak. Fogadd el – ez itt se lesz másképp. Ami nagyon fontos, és ne hagyd ki: nézz utána a tanácsadódnak. Magyarország nagyon kicsi – kérdezz meg néhány embert, hallott-e a tanácsadóról, olvasott-e tőle blogposzot, mit gondol felőle. Kérdezd meg a volt ügyfeleit. Nézd meg a LinkedIn-profilját. Kérdezd meg a versenytársait is, és kérdezd meg őt is a versenytársakról. Ha teheted (és ha kockázati tőkét szeretnél egyszer bevonni), kérdezd meg a kockázati tőkést, kit ismer. És végül higgy a megérzéseidnek. Mert ez is számít.

Tőlünk mit szeretnél kérdezni?

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Legyél ragadozó

Sokszor mélázunk azon, hogy miért hívják gazellának a gyors, növekedéssel kecsegtető mikrovállalkozásokat. Nem jó ómen. Amikor vállalkozásba kezdesz, legyél a...

Mennyit ér az ötlet?

"Miért nem fektetnek be ezek a ... (vérmérséklettől függő jelzők) befektetők a csodálatos ötleteinkbe?! Már megkérdeztünk vagy tízet, és mindnek nagyon...

Miért legyél normális a befektetőnél?

Egy sima CV helyett már videót küldötök álláshirdetésre. Szöveges befektetői összefoglaló helyett dizájnolt, csodaszép pitch deckeket szórtok szét.   Az...

Close