Mint a három majom

MauMauMHa nincs időd, ellenben akarsz tanulni és fejlődni, akkor nem egyszerű a választás. Egy jó könyv vagy egy oktatás nemcsak pénzt, de időt is elvisz tőled, és hogy mit kapsz, azt csak azután tudod meg, hogy fizettél.

Mit olvass, milyen képzésre vagy konferenciára menj, hogy nehogy úgy járj, mint a három majom, aki se nem hall, se nem lát, se nem kérdezhet? Előszedtük konferenciás és szakirodalmas tapasztalatainkat, szervezői, résztvevői és írói, olvasói oldalról is,  és megmutatjuk, mi hogyan választunk könyvet, eseményt, ha valóban tanulni akarunk. Nem, konkrét programot most nem ajánlunk,  csak a hogyanra mutatunk mintát. Így.

 

Szoktunk képzéseket tartani befektetőkeresésről, stratégiai marketingről, üzleti modellezésről, és folyamatosan szervezünk eseményeket. Leginkább arra figyelünk a szervezés során, hogy a résztvevő ne járjon úgy, mint a három majom – tudod, az egyik nem beszél, a másik nem hall, a harmadik nem lát. Hogy is van ez? Mondok néhány példát.

Hallhatsz, nem látsz, tutira nem beszélsz. 

Egy konferencián az átlagos résztvevői kérdés 30 másodperc – 1,5 perc között van. Ha valóban célratörő, akkor valószínűleg hosszabb, mert a résztvevőnek el kell magyaráznia a kérdés okát, előzményét is. Azaz akár 3 perces is lehet, de most optimistán számolunk. Az oktató, előadó vagy tréner válasza 1-5 perc. Mondjuk, hogy a kérdés-válasz együtt 4 perc. Egy feszített tempójú, egész napos konferencia körülbelül 310 értékes percet tartalmaz, ezt 15-40 perces előadásokra szokták bontani. Ha 8 gyakorlott és jó előadóval, nagyszerű szervezéssel  számolunk, akkor körülbelül 70 percnyi kérdés fér bele a napba, azaz mindössze 17 kérdés hangzott el a nap folyamán. 60-100 főnél ez kutyafüle. Ha konferenciára mész, a lényeg inkább a 90 percnyi szünetben fog történni: építs kapcsolatokat, kapd el a legjobb előadót vagy a legizgalmasabb résztvevőt egy percre. És csak olyan helyre menj, ahol az a bizonyos 310 perc akkor is beletalál a téged feszítő kérdésekbe, ha te meg se fogsz szólalni. A cél elsősorban a szakmai inspiráció.

Látsz, hallasz, de vajon van lehetőséged beszélni? 

A tréning általában azt ígéri, hogy célzott válaszokat kapsz, hiszen kis létszámú. Nézd meg a fenti számítást. Ha csak 20 fő van jelen, de előadásokból áll a nap, akkor is csak a háromnegyede tett fel 1-1 kérdést. Semmi baj, ez nem tréning, hanem oktatás (bármi is legyen rá kiírva), és a célja az szokott lenni, hogy hatalmas információcsomaggal menj haza. Ráadásul sokkal intenzívebb kapcsolatépítés zajlik, illetve azt is megtudod, hogy egy-egy előadó valóban ért-e a témához.

Akik fontolgatják, hogy eljönnek tréningre hozzánk, néha megkérdezik, ki fog előadni. SENKI. Egyetlen napba csak akkor fér bele jó előadás, ha a legfontosabbakra nem jut idő: a kérdezz-felelekre, meg arra, hogy a neked szóló válaszokat megtanuld felfedezni. Mindenképpen vannak olyan 15 perces blokkok, ahol információt kapsz, de a lényeg, hogy a saját céljaidnak megfelelően meg is tanuld, amiért jöttél, valamint választ kapj a kérdéseidre, sőt: tanuld meg azt is, hol és hogyan kapsz választ további kérdésekre ugyanabban a témában. Ehhez sok-sok gyakorlat, beszélgetés, kis létszám és főleg aktív résztvevők kellenek.

Láthatsz, nem hallasz, nem beszélsz.

Ha nincs időd vagy lehetőséged elmenni egy eseményre, válassz könyvet. Itt csak magadban bízhatsz. Válassz olyat, akire mások hivatkoznak, mert az a szerző biztosan mond valamit. Olvass-e sikerkönyveket? Látni fogod, hogy emberek állnak a csúcson, azt is, hogy jó nekik ott, sőt, talán azt is megmondják, hogy mik voltak az oda vezető út főbb lépései. Inspiráló, igaz? De őszintén: ha nem lennél már most is full inspirált, hogy elindulj a hegyre felfelé, akkor minek olvasnál bármit? Neked nem élménybeszámoló kell, hanem praktikus útikönyv. Olyan, amiben megtalálod a hostelek címét, legalább egy alap szókészletet, és azt is, hogy mitől leszel garantáltan rosszul a helyi kifőzdékben. Azaz mégse olvass sikerkönyveket. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mire fogod valóban használni a könyvet, azaz tanulsz belőle módszeresen, olvasgatod esténként, vagy felteszed az irodai polcra, mert azt sugallja, hogy te ezzel is foglalkozol. Mindegyik értelmes cél, de csak te tudod megválaszolni. És mi lesz, ha egy mukkot sem értesz, bár fontos lenne? Lesz energiád újraolvasni, utánajárni, oktatódni? Látod, a könyv csak önmagukhoz őszinte emberek kezében működik jól.

A “nagy nevek” dilemmája 

Van olyan, hogy egy guruval találkozhatsz, ha elmész egy konferenciára. Egyszer az életben, csak most, csak itt, sugallja a szervező. De te nézz rá kritikusan: ő is csak egy előadó lesz, és vajon lesz-e ideje valóban fontos dolgokat mondani? Olyat, amit még nem mondott el webináron, YouTube-on, könyvben? Olyat, amit senki más nem tud? És miért mondja majd el most? Őszintén szólva, nekem az eddigi legnagyobb élményeket éppen az ismeretlen, valahol máshol bizonyított előadók hozták: a zseniális plébános, a nagyszerű onkológus vagy éppen egy politikai aktivista, aki nem politikát magyarázott a színpadon, hanem arról mesélt, mi van egy-egy kampány emberi oldalán. Nem guruk. Nagyok abban, amit csinálnak, és nincs webinárjuk, könyvük, blogjuk, videójuk.

ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK, amikkel eldöntheted, kinyisd-e a pénztárcát:

  • Konferencia: Valóban érdekel a téma? Hitelesek az előadók, tudod, hogy kik ők és mit bizonyítottak eddig? A szünetekben tudsz kapcsolatokat építeni?
  • Oktatás: Szükséged van most erre a tudásra? Ha nem sürgős, meg tudod szerezni más formában? Valóban megtanulod majd, amire szükséged van? Lesz lehetőséged kérdezni, személyre szabni a tartalmat? A szünetekben tudsz kapcsolatokat építeni?
  • Tréning: Valóban akarsz időt tölteni ezzel a témával? Hajlandó vagy energiát is beletenni és aktívan részt venni? A módszer lehetőséget ad neked erre? Mennyibe kerül neked, ha nem szerzed meg a tudást?
  • Könyv: Inspirációt és pihenést keresel vagy tanulni akarsz? Ha tanulni akarsz, rá tudod szánni a szükséges időt, azaz elolvasod és meg is érted a könyvet? Valóban erre van most szükséged?

Végül, ha objektív akarsz lenni, itt egy fontos szempont. Mennyiért szerezheted meg a tudást, ha nem a felkínált formában (könyv, esemény) veszed magadhoz? Mennyit – időt és pénzt – vesztesz azzal, ha nem szerzed meg? Gondolj bele: ha elmész egy tréningre, akkor a tréning ára, plusz a te kieső  munkaidőd lesz a költség. Ha ellenben blogokból, saját tapasztalatokból, azaz ingyenesnek tűnő forrásokból építkezel, akkor egyetlen tréningnapnyi tanulás sok hónapra húzódik szét, és közben biztosan nem hasznosítod az információkat, azaz akár konkrét, pénzben mérhető bukta is lehet közben ebből. Fontold meg, döntsd el – csak te tudod, hogy áll a kockázat és a nyereség mérlege a te esetedben.

Most már mehetsz tanulni. Hajrá.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
A vágy titokzatos tárgya

Mikor lehetsz biztos abban, hogy a termékedet meg fogják venni? Nem, nem a kitűnő marketing a válasz (bár egy adott...

Szép álmokat, sorstárs!

Vállalkozó vagy? Tutira stresszelsz. Fogadjunk, hogy éjszakázol is időnként. Ezek önmagukban nem jelentenek problémát, a stressznek vannak jó oldalai, az...

A nevem Brand. Ezt jegyezd meg.

Névtelen dolgok nincsenek, mindent elnevezünk valahogy. Névtelen márka még inkább nincs, hiszen annak, amit alkotsz, a márka az egyetlen pontos megnevezése....

Close