%-ok a startupnál, avagy a nemlétező torta osztogatása (Ti kérdeztétek 3.1.)

lucky-lotto-piggy-bank-1-in-4-chance-to-winE-mailben és személyesen is sok, vállalkozással kapcsolatos kérdést tesztek fel nekünk. Ebben a rovatunkban hétről hétre közzéteszünk (nevek és felismerhető részletek nélkül) 3 olyat, ami a kérdezőn kívül másnak is hasznos lehet. Apró, amit érdemes gyűjtögetni. Kérdezzetek bátran.

Ezúttal csak egy kérdésre válaszolunk, egész egyszerűen mert ez az egy válasz is hosszú lesz (de legközelebb jön a többi válasz is). Aki pedig gondosan végigolvassa az egészet (vagy az aljára görget), kap egy vicces videót. Mert munka után szeretünk egy kicsit vigyorogni is.

A ti kérdéseitek

1. Hogyan határozzam meg, hogy kinek hány % jusson az alapítók közül?

2. Mikor kezdjünk el agyalni azon, hogyan osszuk majd el a leendő céget? (erre nem fogunk ma még válaszolni)

3. Mi a különbség az osztalékból való részesedés és a döntési jogok között? Mi köze ennek a tulajdoni hányadhoz? (erre sem fogunk ma még válaszolni)

A mi válaszaink

1

Tudod, mi a különbség testvéries és igazságos osztozkodás között? Az igazságos az 50-50%, de a testvériesben mindig van egy nagyobb testvér… Talán durván hangzik, de egy startupnál mindig testvériesen kell osztozkodni. Az egyenlő tulajdoni hányad megbéníthatja a céget, lelassítja a döntéshozást, és méltatlan méricskélésekhez vezethet arról, mi egyenlő mivel. Elég a baráti társaságok mindenki-egyenlő működéséből, ez egy vállalkozás. De hogyan döntsd el, hogy kinek miért és mennyivel többet/kevesebbet?

Annyira nem bonyolult.

Az első kérdés, hogy ki akar tulajdonos lenni, ki akar alkalmazott lenni, illetve ki tud/akar a nagy torta reményében várni, és ki az, aki inkább nyersen megeszi a rá jutó almadarabkákat, de nem hisz mélyen a leendő legszuperebb almás lepényben (vagy egyszerűen most éhes és nem tud várni). Lehet átfedés, de ezt tisztázzátok minél hamarabb.

A nagy következő kérdés az, hogy ki milyen hozzáadott értéket hozott és fog hozni a cégbe. Az igeidők fontosak. Fontos, hogy a kezdeti időszakban, amikor még az elköteleződés kockázatos, mi történt – és fontos, hogy a növekedési fázisban ki mit vállal. És mivel nem tudjuk, hogy egy majdani cégértékelés során hány forintról, dollárról, euróról szólnak majd a papírok, a hozzáadott érték nem pénzben mérhető, hanem az egymáshoz viszonyított fontosságot kell meghatározni. Mi fontosabb az adott pillanatban? Józsi technológiai tudása, Gyuszi betett 200.000 forintja vagy Peti kitűnő kapcsolata az első potenciális megrendelőkkel? Ezt kell eldönteni.

Mik is ezek a kezdeti hozzáadott értékek?

  • Ötlet: nem lenne vállalkozás, ha nem lett volna az eredeti ötlet. Csakhogy megvalósítás nélkül, önmagában ez semmit nem ér – az a bizonyos 99% izzadtság még hátra van. Kezeld bölcsen az ötlet fontosságát, leginkább kidolgozottsága és iparági, piaci jelentősége számít.
  • Üzleti modell, üzleti tervezés: a nagy feladvány az, hogy egy ötletből hogyan lesz pénz. Az, hogy ki mekkora energiát és tudást tesz ennek kidolgozásába, számít akkor, amikor a tulajdonrészekről gondolkodsz. Meglepően sok energiát és időt emészt fel ez a folyamat, és sokat ér, ha valaki lerövidíti, megkönnyíti. Ez az az elem, ahol például a korai tanácsadók is beszállnak.
  • Szaktudás és kapcsolati háló:  a szaktudás, iparági ismeret a hatékonyságot növeli, az pedig, hogy a mobilodban hány releváns telefonszám van, hónapokkal rövidítheti le a korai fázist, és lehetővé teheti, hogy már az induláskor nagyban gondolkozz. A szaktudással és/vagy kapcsolatokkal rendelkező csapattagok tudása sokat ér akkor is, ha esetleg a projektre fordított idejük aránylag kevés. Itt is beléphetnek tanácsadók, mentorok. Ez a két dolog olyannyira fontos, hogy, ha belegondolsz, mindenképpen fizetni fogsz érte, hiszen így veszed majd fel első alkalmazottaidat is: értsen hozzá és legyenek kapcsolatai. Valószínűleg nekik is fel fogsz ajánlani valamennyit az option pool-ból.
  • Elköteleződés, kockázat, pénz: igen, ez itt arról szól, hogy a korai  fázisban ki mennyi időt és manit tolt bele. És nem az a kérdés, hogy hány forintot és hány percet, hanem az, hogy ez mennyire fáj(hat) neki. És arról is szól, hogy ki mennyit fog beletenni azután, hogy vállalkozássá váltok. Ki fog felmondani a jelenlegi munkahelyén és fulltime tolni a közös ügyet? Ki fog jelzálogot bejegyeztetni a házára, ha pénz kell? Ki bukik a legnagyobbat, ha mégsem jön be a biznisz? Ki adja az arcát az egészhez és ki az, aki a háttérben dolgozik? Ezek nagyon nehéz kérdések, mert ezt sem tudod forintfillérben kifejezni, hiába számokról van szó. Józsi 10 forintja vagy 10 perce lehet, hogy többet ér itt még, mint Gyuszi 10 forintja vagy 10 perce. Bölcsen és őszintén kell róla beszélgetni. Ez az a szempont, ahol a malacok és csirkék szóba kerülnek. Tudod:

Egy jó ham&eggs-hez a csirke hozzájárul, de a malac elkötelezi magát.

 

  • Vállalt felelősségek: Ez a legegyszerűbb és legnehezebb kérdés. Amikor létrejön a közös vállalkozás, kell egy arc, aki a főnök. Döntést hoz, aláír, tárgyal, és ha valamit elront, akkor az mindenkinek fáj, de ha valamiben sikeres, akkor az mindenkinek öröm. Minden külső partner őrá függeszti vigyázó szemeit. Az újság vele készít interjút. És a kudarc is az ő nevéhez kötődik. Na, mennyit ér az, ha valaki ezt vállalja? És a többi tisztséget? Ezek a kérdések is nagy őszinteséget igényelnek.

Hogyan számolj?

Először el kell döntened, hogy a fenti 5 szempont melyike mekkora jelentőséget képvisel a te projekted szempontjából. Rendelj mindegyikhez egy értéket 1 és 10 között: ez jelenti a jelentőségét, azaz a súlyozást. (S)

Utána döntsétek el, hogy az egyes szempontoknál ki mennyit tett vagy fog beletenni a buliba, ez lesz a hozzáadott érték (HÉ) mérőszáma. Itt is érdemes 1 és 10 közötti pontszámokat meghatározni. Nagyon fontos: nincsenek abszolút értékek, egymáshoz képest kell gondolkodnotok. Nem egyszerű, legyen kéznél rágcsálnivaló, ellenben tegyetek el minden olyan cuccot, amivel valaki megvághatja magát…

A következő lépés már egyszerű matek: az összes, szempontonkénti S*HÉ fogja jelenteni a 100%-ot, és az egyéni pontszámok kiadják a tulajdonrészt.

Mutatunk egy példát.

Józsi kitalálja, hogy kellene egy kocsma, ahol – ellentétben a falubeli összes kocsmával – kizárólag alkoholmentes sört mérnek, a pálinka szintén alkoholmentes, és persze gyerekpezsgő is van. Gyuszival elkezdik kidolgozni az üzleti tervet, és ebben Gyuszi sokkal többet dolgozik, illetve ő jön rá arra is, hogy ez akkor fog működni, ha az elvonó, a templom és a fodrászüzlet mellé telepednek, hogy a gyerekre vigyázó papa ihasson valamit, amíg mama máshol elfoglalt. Józsi eddig fodrász volt, nem ért a vendéglátáshoz és nem is jár kocsmázni, ellenben Gyuszi anonim alkoholista, ráadásul ő vezeti a strandon a büfét, és ismer mindenkit, aki számít. Egyforma mértékben szállnak be pénzzel, és mindketten felmondanak, hogy teljes munkaidejüket az Antialkoholista Kocsmának szentelhessék. Gyuszi lesz az ügyvezető, ő méri az italokat is, Józsi pedig raktároz, takarít és függönyöket varr. Mindketten osztalékért, bér nélkül dolgoznak az első időszakban. Az ő tulajdoni arányuk kábé így fog kinézni:

süti2

Hogy könnyebb legyen a dolgotok, készítünk majd online eszközt, ami számol helyettetek. De amíg ez elkészül, addig is lehet elővenni a kockás papírt és mélázni felette. Hajrá.

 

2. és 3. kérdés

Hamarosan megválaszoljuk ezeket is, ahogy ígértük.

 

Jövő héten újra jövünk.

Addig is kérdezzetek bátran.

És végül a videó azoknak, akik szeretnének jó érveléstechnikát (:)) hallani egy esetleges osztozkodáshoz. A Notting Hill című filmben egy átlagosan balek, jólelkű baráti társaság verseng azért, hogy kié legyen az utolsó süti a vacsora végén. A Brownie Contest résztvevője egy filmsztár (Julia Roberts), aki bizonyítani próbálja: ő érdemli a sütit, mert ő a legnyomorultabb. Te kinek adnád a brownie-t?

A mai cikkhez felhasználtuk Frank Demmler Founders' Pie Calculator-át.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Sikeres vállalkozó vagyok. Vagy nem.

Hangos tömeg skandálja a magyar startup-médiában, hogy higgy magadban. Hidd el, hogy sikeres vállalkozó vagy, építsd erre az énképedet, legyél...

Képzeletbeli Startup-Konferencia 2. rész

Örülünk, ha biztos vagy benne, hogy tényleg hozzánk akarsz fordulni. Ehhez a legjobb, ha már a versenytársainkat is ismered és...

Kérdeztetek – de mi csak félig tudtunk válaszolni (Ti kérdeztétek 2.)

E-mailben és személyesen is sok, vállalkozással kapcsolatos kérdést tesztek fel nekünk. Ebben a rovatunkban hétről hétre közzéteszünk (nevek és felismerhető...

Close