Hogyan csinálj bolondot magadból titoktartási megállapodással?

Kis hazánkban dúl a bizalmatlanság. Megjegyzem, joggal. Mi most amellett érvelünk, hogy ne bízz senkiben és semmiben. Főleg ne az értelmetlen papírokban.

Mielőtt belemerülsz, leszögezzük, hogy minden üzleti információt bizalmasan kezelünk. Papír nélkül is. És papírt is adunk róla nagyon szívesen.

Mert csak így éri meg, neked is, nekünk is.

A titoktartási megállapodás (non-disclosure agreement, NDA) alapvetően egy egyszerű jogi cucc. Ha egy információt jó lenne elmondani valakinek, aki esetleg segíthet, de tartasz tőle, hogy felhasználja neked nem tetsző célokra is, akkor írass alá vele titoktartásit.

Van értelme, időnként. És bődületes hülyeség, időnként. Gondolj erre: ötletelni olcsó, megvalósítani drága. Ha a te megoldásod létező, sokak által érzékelt problémára ad választ (azaz van benne üzleti potenciál), akkor barokkos feltételezni, hogy még senkinek nem jutott eszébe.

Na de mikor írjunk alá és mikor ne?

Képzeld el, hogy befektetőt vagy megvalósító partnert keresel. Mielőtt elmesélnéd neki az üzleti koncepciódat, gyorsan aláíratsz vele (vagy legalábbis megpróbálod) egy titoktartásit. Amit ő ebből kiolvas:

1. Annyira az elején tartasz a koncepciónak, hogy ha valaki akarja, akár holnap meg is valósíthatja nélküled. Azaz: nem dolgoztál ki prototípust, nincs még piaci validációd, elnagyolt az üzleti modelled. Ráadásul te sem képviselsz hozzáadott értéket a projektben, különben nélküled nem lehetne belekezdeni. Ha ez igaz, akkor korán fordultál befektetőhöz.

2. Az előző alesete: annyira egyszerű a cucc, hogy bárki bármikor ellophatná. Akkor miért nem vitte sikerre már más? És ha te belekezdesz, miért ne jelenne meg egy tőkeerős versenytárs már másnap? Talán mert a csapat, üzleti modell stb. felépítése nem is olyan egyszerű. Ha te már ezeket meglépted, akkor lépéselőnyben vagy. Ha nem, akkor nézd meg az 1. pontot…

3. Nem gondoltad át a szellemi tulajdon védelmének stratégiáját. Azaz mindazt, amit elmesélsz neki, nem védted meg sehogy, és ennek ellenére elmeséled. Pedig a befektetőt elsősorban az üzleti potenciál és az ezt alátámasztó adatok érdeklik, és eszében sincs megvalósítani az ötletedet. Ha szakmai befektető, aki akár versenytárs is lehet, akkor még semmi dolgod vele, amíg nem védted meg az ötletedet. (aktuális sztori: van, aki megvédi). Ha fogalmad sincs, hogyan védhető, akkor nézd meg az 1. és 2. pontot.

4. Alapvetően nem bízol benne, ennek ellenére a pénzére utazol. Ezen nincs mit kifejteni. Nézzen magába mindenki. Ha olyan korai a pillanat, hogy 4F vagy angyaltőke kell, akkor te társakat keresel, akik benned bíznak. Ha viszont már ezen túl vagy, akkor ld. az előző 3 pontot.

5. Ha elböksz valamit, rá akarod kenni a befektetőre. Mi van, ha előző este sörözés közben továbbmesélted legalább tíz muksónak? Mi van, ha a versenytárs heccelt fel, hogy hozd kínos helyzetbe azt, aki hajlandó aláírni a titoktartásidat? Nincs egyszerűbb lejáratás, mint egy megalapozatlan vádnak sajtókampányt csinálni. A befektető utána lehúzhatja a rolót, hiszen soha többé startupper a közelébe sem megy. És ha közelébe mennek, akkor se lesz kedve, hogy egy fikarcnyi kapcsolattal is segítsen, hiszen soha semmit nem mesélhet tovább…

És mikor van mégis értelme a titoktartásinak?

  • Ha olyan tanácsadóval vagy alkalmazottal dolgozol, aki a versenytársadnak is dolgozhat – és nem zavarja, hogy piacot veszít, ha lejáratja magát.
  • Ha olyan gyártóval dolgozol, aki a versenytársadnak is dolgozhat – vagy van elég pénze és ambíciója, hogy hasznosítsa/eladja a termékedet, azaz a versenytársad.

És a legfontosabb:

  • Ha ettől alszol jobban, próbálkozz titoktartási aláíratásával.
    Hidd el, a kialvatlanság sokkal rosszabb.

Lehet vitatkozni.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Hogyan nyerj amerikai startup versenyt? Ziteboard-sztori 1. rész

Talán olvastad itt a blogon, hogy Ricsi, alapítótársunk most saját startupját építi, és ezért elhagyta a Megoldás.Most csapatát.  Szerencsére mielőtt belevetette...

JAJ: “mielőtt bármibe fognál, szabadalmaztasd az ötleted!”

    Facebook-csoportokban sokan osztják a jobbnál jobb tanácsokat. Mi meg időnként elszörnyedünk. A legfrissebb termést szüreteljük le nektek mostantól...

5+1 kérdés leendő startup-alkalmazottaknak

 Startupnál dolgozni nagy kaland. Kaland abban az értelemben, hogy részese lehetsz valami újnak és nagyszerűnek... vagy nem. Éppen ezért fontos,...

Close