Top 5 tévhit a leanről

10 év alatt, 2006 és 2016 között érett be a UStream-sztori annyira, hogy végül gyönyörű exit (konkrétan egy 130 millió dolláros cégeladás) lett belőle. Könnyű volt nekik, mondhatod, biztosan dollárszázezrekkel indultak… Nem. A trükk pontosan ez volt: kis lépésekben, folyamatosan tanulva, okosan befektetve csinálták. Azaz lean szemlélettel és módszertanokkal. Ha már hallottál a leanről, akkor azt is tudod, hogy egyszerűnek tűnik. Akkor mi benne a nagy etvasz, truváj vagy hűha? Na pont az, hogy elég egyszerű félreérteni. Mutatunk rá 5 példát.

Egy dolgot azonban még a cikk lényege előtt szeretnénk megosztani veled, egy nulladik számú tévhitet. A lean itthon éppolyan mítosszá kezd válni, mint annak idején Dale Carnegie “tévedhetetlen” sikerstratégiája. Tökéletes kézikönyvnek vagy szentírásnak tekinteni Eric Ries Lean Startupját nem más, mint a hit legújabb megnyilvánulása. A rossz hír: nem fogod tudni receptkönyvnek használni ezt sem. Nincsenek Ultimate Guide-ok, amikkel mindenki, aki követi lépésről lépésre, létrehozhatja a következő UStream-et vagy Gravity-t. Könnyen belátható, mennyire abszurd ez.

Vissza a leanhez. Értsd meg. Tanuld meg használni. Formáld saját arcodra. És ezt is eszköznek tekintve legyél jobb, mint a versenytársaid. Ez a lényeg. És most a többi tévhitek.

Az 5 legnagyobb tévhit a leanről

1. A lean azt jelenti, hogy alacsonyak a költségeid.

Nem az a lényeg, hogy olcsó legyen, hanem az, hogy a lehető legkevesebb veszteséggel, azaz a lehető leghatékonyabban használd fel a pénzedet. Belátható, hogy ha az olcsó megoldás egyenlő lenne a bukással, mindenképpen a drágábbat kell választanod (technológia, marketing vagy akár HR területén).  A lean tehát a lehető leggyorsabb, leghatékonyabb tanulási folyamatra koncentrál, és a költségeket is ennek megfelelően rendezi. Halkan jegyezzük meg, hogy tanácsadót nem bevonni szintén az olcsó és rossz megoldások közé tartozik kis hazánkban…

supersnailA lean tehát kerüli a mikro-optimalizációt, és helyette teljes folyamatokban, projektekben gondolkodik. A Toyota például azt ismerte fel, hogy bár olcsóbb, ha nagy tételben gyártat bizonyos alkatrészeket, a folyamat végére akkor jön ki jól, ha az alkatrészek éppen időben érkeznek meg, és csak a kívánt mennyiségben.

Ennél is szemléletesebb példa, ha webappot fejlesztesz, természetesen a legtutibbat az elmúlt 2 év fejlesztéseihez képest. Ha van egy olcsó és lassú teamed, azzal eljuthatsz valameddig… és közben a legtutibbnál is tutibbat hozzák ki versenytársaid. Ha viszont az elején több pénzért megfizeted az A kategóriás fejlesztőket, akkor valóban gyorsan, valóban gyilkosan jó technológiával állhatsz elő.

2. A lean startupok ötpercenként írják át az üzleti tervüket.

yoda_readingA lean startupok kipróbálják és folyamatosan validálják mindazt, ami feltételezésként felmerül. Azaz nem a full üzleti tervet kell folyton utánaigazítani, hanem az üzleti tervezést szakaszokra bontani, és minden szakasznál ellenőrizni, jó irányba haladsz-e. Ahogy az ötletet finomítod, úgy finomodik a teljes üzleti koncepció a nagyon draftból a megalapozott részletekig.

Eric Ries, a lean startup mozgalom atyja arra figyelmeztet, hogy először az erős víziót, az alapot kell validálni. Mindent el kell követni ezért – és csak ha mindez eredménytelen, akkor jön a nagykanyar (a pivot).

Szintén nem kell azt képzelni, hogy a pivot teljes váltást jelent, A pivot lényege, hogy csak azt hagyjuk el, ami nem működött, azaz képesek vagyunk építőkockáknak tekinteni a koncepció részeit. Bonyolultan hangzik? Van egy rossz hírünk: az is :) De tanulható.

3. Az első dolog, amit validálni kell: a terméked.

Szeretünk megoldásokban gondolkodni (főleg, ha már benne is vagyunk a megoldáson való munkában). De mi van, ha valójában a probléma nem létezik… vagy olyan kicsi kört érint, hogy üzleti szempontból értelmezhetetlen? A lean első fázisa tehát a problémára koncentrál. Mi pontosan a probléma, amit meg akarunk oldani? Kit érint? Ezeket az emberek tényleg zavarja a probléma, amit mi látunk?

spartaFeltételezésünk, hogy a macskákra ártalmatlan macskariasztó spray-t elsősorban azok a macskások használják, akik nem szeretnék, hogy kedvencük mindenhová felmásszon. Ha viszont megkérdezzük őket, az derül ki, hogy a macskatulajok többsége teljesen jól elvan a macska-mindenhol-elvvel, vagy ha van is ezzel problémája, annál sokkal jobban zavarná, ha macskariasztót kellene permeteznie unalmas rendszerességgel asztalra, polcra stb. Ellenben a macskatulajok szomszédait rohadtul zavarja, hogy idegen macskák flangálnak kertjeikben, lábtörlőiken, neadjég konyháikban. Következtetés: a macskariasztót (a jelenlegi gyakorlattal ellentétben) nem az állattulajdonosoknak (állatfelszerelésekkel együtt), hanem az állattal nem rendelkező, de kertes környezetben élőknek kellene árulni elsősorban.

Azaz a Customer Development a leanben azt mondja ki, hogy hiába van nagyszerű megoldásod, ha senkinek nincs hozzáillő problémája.

Pivotolj vagy oldj meg valami mást. Fail fast or succeed faster.

.

 

.4. A lean startupok internetes startupok.

Fabsie egyedi, manufaktúra-terméket gyárt designerek file-ban feltöltött terveiből. Eredetileg méretre szabott bútorokat készítettek, amiket kedvező áron juttattak el a végfelhasználóhoz, feltételezésük szerint ugyanis elsődleges értékként a költséghatékony megoldás vonzza ügyfeleiket. A Fabsie egy londoni Lean Startup Machine – képzésen indult, és azt ismerték fel, hogy korai vásárlóik valójában a designerek, illetve a designtudatos, egyedire vágyódó, magasabban pozicionált vásárlók, azaz az eredeti koncepcióban megfogalmazott olcsóság nem tartozik az általuk keresett értékek közé.

Te tudsz még ilyet? Tutira.

5. A minőség nem lényeges a lean startupoknál.

A lean gondolkodás elsősorban a bizonytalan, gyorsan változó körülmények közötti gyors reagálást teszi lehetővé. Mit jelent ez egy ICT-megoldásnál? Valószínűleg újabb és újabb funkciókat, az eredeti architektúra gyakori átszabását, azaz további kódsorokat és ezzel párhuzamosan egyre több bugot. Kivéve ha…

Kivéve ha alapvető követelménynek tekintjük a nagyon magas minőséget és átláthatóságot, mert ebben az esetben (jó agilis módszertannal például) a kód nem kibogozhatatlan katyvasz lesz, hanem átlátható és szálanként módosítható szövet.

Mert csak a legjobbaké a pálya. Te ott leszel?

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Az afrikai kapcsolat – Helyzetkép

Évek óta kísérjük figyelemmel Domonyai Andrást és  vállalkozását, a Monjardin-t. Azt is örömmel láttuk, amikor András sikeres társadalmi vállalkozásba kezdett...

Segíts magadon, a pénz is megsegít

Folyamatosan dolgozunk azon, hogy friss információitok legyenek a (pre)seed tőkepiac lehetőségeiről, azaz arról, hogyan tudtok pénzhez jutni, ha startupot csináltok....

Könyvmarketing – hírverés a gyakorlatban

Előző blogposztunkban Duli Gábor elmesélte, hogyan indulj neki egy könyv eladásának, ha már túl vagy a megíráson. A neheze azonban...

Close