Vásárlói visszajelzések

Tegnapi írásunk többekben a következő kérdéseket vetette fel:

  • Miért nem ér semmit egy vélemény?
  • Mi az, hogy egy véleményt csak úgy figyelmen kívül lehet hagyni?
  • Akkor milyen visszajelzésnek van értelme?
  • Honnan tudom, hogy ez milyen visszajelzésnek számít?

Aki nézett House MD-t, tudja, MINDENKI HAZUDIK (everybody lies).

Amikor pedig valakitől, mondjuk egy leendő vásárlótól visszajelzést kérsz / piackutatsz / nevezd, ahogy tetszik, akkor nem biztos, hogy valóban arról kapsz információt, amiről szeretnél. A LeanStartupMachine egyik előadásán nagyon jó példákat kaptunk arra, hogy mik a jó és mik a nem annyira jó kérdések ÉS a válaszok.

Mert ugye, mi is történik, amikor kérdezel? A te fejedben lévő információból és a nem tudni vélt információból gyártasz egy kérdést, amit mindenki úgy fog fel, ahogy sikerül. Nagyon sok múlik rajtad is. Mennyire irányítasz? Mennyiben kérdezel a realitásra, mennyiben az érzelmekre, mennyiben a jövőre? A példa kedvéért légyszives helyettesítsd be a te ötleted, illetve azt a problémát, amire megoldást kínálsz.

Célravezető kérdések

  • Van-e problémád a (…   …   …   …   …   …)?
  • Hogyan oldod meg?
  • El tudod mesélni (lépésről lépésre), legutóbb hogyan oldottad meg?
  • Mennyibe kerül neked ez a probléma? (pénz, idő, tevékenység)
  • Van erre keret? (Költesz rá jelenleg is?)
  • Szerinted kivel beszéljek?

 

Nem célravezető kérdések

  • Megvennéd?
  • Mennyiért?
  • Zavar, hogy jelenleg rengeteget szívsz a (…   …   …   …   …)?

 

Ami téged érdekel, azt angolul hadd foglaljuk össze. Arra kérdezz, ami:

DO or DID. Never WOULD.

Tapasztalatokat és valós példákat kérj. Ne véleményt. Miért? Mert a legtöbbször csak az EMBERRE kapsz visszajelzést.

Amikor elmeséled valakinek, hogy mit csinálsz, mit is szeretnél, akkor valószínűleg bólogat, mosolyog, közben számolja a másodperceket, majd válaszol: Ez nagyon tetszik. Máris kiderült, hogy ő egy kedves ember. De ettől nem jutottál előbbre.

Vannak olyanok, akik tudják, hogy nem véleményre van szükséged. Amikor ő válaszol, akkor általában elkenődsz. Ha fizetsz is érte, pl tanácsadónak, akkor meg főleg. Viszont az ő dolga nem az, hogy bátorítson, hogy simogassa a lelked. Őt leginkább a valós probléma és az erre adott válasz érdekli. Nem mond véleményt. Elmondja a tapasztalatát, az ismereteit, és visszapofoz kérdésekkel. Mert attól jutsz előbbre.

Nem a kedves emberektől. Hát, ezért ne véleményeket kérj.

Gyere inkább a Startupper Edzőtáborba. Többet és értelmesebben fogsz haladni, mint otthon az excel-tábla előtt vagy a logórajzolgatással.

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Amikor a véleményed kérdezik

Szinte naponta találkozunk valakivel, aki azt reméli, hogy beleszeretünk az ötletébe, pajzson körbehordozzuk, és Dagobert bácsi széfjéig toljuk magunk előtt....

A LÉT nagy kérdése: mi az az MVP?

A lean szemlélet egyik alapvetése, hogy a lehető legkisebb befektetéssel érjük el azt a (szervezeti) tanulást, amely az üzleti sikerhez...

Hallgass az ösztöneidre – és ne úgy tárgyalj!

Tárgyalástechnikából sok dolgot tanultunk. Sok dolgot elolvastunk. Mégis, marad néhány olyan titok, amit a szakkönyvek, szakbloggerek és trénerek nem említenek....

Close