A megfigyelők megfigyelése (avagy: vegyél magadnak befektetőt)

buy-a-wife-from-vietnam-278x319Azt írja a Startupdate, hogy a befektető téged vesz meg. Romhány Gergely – amúgy nagyszerű – cikke alapvetően a corporate és personal brand erejét, valamint a due diligence folyamatát villantja fel. Igen, srácok, a befektető benéz a fürdőszobaszekrénybe, a nagyi családi fotóalbumába és a legkevésbé takarított előszobasarokba is.

Akkor most fordítsuk meg a gondolatsort. Megengeded te valakinek, hogy a fürdőszobaszekrényedben és a nagyi fotóalbumai között kotorásszon, ha előtte nem ismerted meg eléggé? Pláne, hogy beszálljon a cégedbe? Naná, hogy nem.

Nem, nem a pénz színe számít, és nem is a szaga. Te is megveszed a befektetőt. Amíg ő a due diligence-hez profi cégeket használ, te ne aggódj. Neked ott a Google, a social media és a startupperek közössége. Na meg a hátsó kapuk. Hogy hogyan? Hát így.

 Cégek, csoportok

A befektetők egy része cégekbe, csoportokba tömörül a befektetési alaptól az üzleti angyal csoportokig bármilyen formációban. Ezeknek honlapja van, menedzsmentje, e-mailcíme és – szerencsés esetben nyilvános – portfoliója. Minden betűt olvass el róluk, tőlük. Olvasd el a cégbejegyzésüket is, mélázz el a tulajdonosi körön, törzstőkén, mérlegen. Értsd meg részleteiben, hogy mit ajánlanak, ha összeboltolsz velük. Ha túl szép minden ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem is igaz.

Gondolkodj el azon, valóban tényleg ezt keresed-e, és ha nem, miben szeretnél velük alkudni. Hívd fel a befektetett cégeiket. Keresd meg róluk az újságcikkeket, FB-oldalukat, sajtóközleményeiket. Beszélgess olyan startupperekkel, akik nem kaptak befektetést tőlük (network, network, network!)

És most jön két érdekes eszköz:

  1. Beszélgess a LinkedInen fellelhető volt alkalmazottaikkal.  A kérdés egyszerű, amit fel kell tenned: “Mi a véleményed x cégről és a csapatáról?”
  2. Beszélgess más befektetőkkel. Szerezz képet egyáltalán a befektetői szempontokról, elvárásokról, legyen összehasonlítási alapod. És ha a beszélgetés elég laza, nyugodtan felteheted azt a kérdést is, kiket ajánlana még a versenytársai közül. Figyeld a reakciót.

Szakmák, történetek

Azt kell mondanunk, hogy minél kisebb a pénz, amire hajtasz, annál okosabbnak kell lennie, hogy valódi hozzáadott értéket képviseljen. Nem, nem a befektetőnek kell okosnak lennie – ő az, ezt fogadjuk el ténynek. Lehet, hogy bunkó, lehet, hogy kedves, de általában az IQ-ja rendben van.

Mit jelent az, hogy a pénze is okos? Na ennek kell alaposan utánamenned. Ha okos pénzre, azaz  ha smart money-ra hajtasz, akkor olyan befektetőre vagy befektetési társaságra van szükséged, ami iparági tapasztalatokat és kapcsolatrendszert is fel tud mutatni. Nézz utána, hogy azok az arcok, akiket a befektetővel kapcsolatban megtalálsz, hol szerezték meg a tűzkeresztséget. 5 MBA, 3 posztgrad közgazdász vagy akár 6 kitűnően képzett bankár/biztosítós vezető szakember túrót sem ér. Ha nem találod nyomát, hogy értenének az iparágadhoz és már vállalkozást is csináltak benne, kérdezz rá. Nem ciki. Ha pedig kiderül, hogy ők sehol sincsenek, kérdezd meg őket, hogyan fogják megoldani a mentoring problémáját.

Arcok, fogak, oroszlánkörmök

Elsősorban akkor kell a most következőket böngészned, ha üzleti angyalról vagy olyan mentor-típusú befektetőről van szó, akivel együtt fogtok dolgozni. Mantrázd, igen, a befektető ember. Van lába, rajta zoknija, büdös. Van múltja, baráti köre. Vannak alkalmazottai és főnökei. Ha minden jól megy, van vagy volt

  • saját cége, azon profilja, hitvallása,
  • LinkedIn, Facebook, Tumblr stb. profiljai,
  • egyetemi évkönyvfotója
  • és ezeregy nyoma a neten, hogy létezik.

Nézd végig ezeket. Gondolkodj azon, hogy szimpatikus-e. Ha nem találsz semmit (ami szinte gyanús), kezdd el böngészni az e-cégjegyzéket vagy akár az általános iskolai osztálynévsorokat. Kik voltak az osztálytársai,  üzlettársai? Ismered őket? Ismersz valakit, aki ismeri őket? Kérhetsz tőlük véleményt? Legyél bátor. A legrosszabb, ami történhet, hogy nem válaszolnak.

Ha magánbefektetővel tárgyalsz, gondolkodj el azon, honnan és hogyan szerezte a pénzét. Kérj tőle referenciát, miért is ne. Elvégre üzlettársak akartok lenni, vagy mi.

És végül, a randi

Igen, randizni kell. Többször is. De ne szeress bele. Figyeld, gondolkozz, kérdezz. Nem az a cél, hogy eladd magad – tekintsd úgy, hogy te akarod megvenni a legjobb befektetőt, és persze ez drágáért lesz neked. Fontolgasd bátran, megéri. Tegyük helyre: hamár randis a hasonlat, meg valami befekvésről is szó van,

te nem a lány vagy, hanem a lány apja.

Más így a kép, igaz?…

Gyakorold. Mit szólnál mondjuk az amerikai tőzsde volt elnökéhez?

BernardMadoff

(Katt a képre, ha nem tudod, miért nem kellene ezt a megbízható, kellemes urat választanod.)

Ha pedig már ott tartasz, hogy kellene befektető, akkor használd a mi befektetői listánkat – az első lépéseket, a gyűjtést már elvégeztük helyetted, és folyamatosan frissítjük, bővítjük a listát. Kattints.

 

Most tiéd a szó!

Comments are closed.

Read previous post:
Miért van 18-as karika a startup-műfajon?

Találkozunk 16-17 éves ifjú titánokkal, akik - főleg, ha menő sulikban, nagy mennyiségű zsebpénzzel a zsebükben, amerikás szemlélettel nyitogatják pilláikat...

Mit írj az üzleti angyalnak, ha még nincsenek számaid?

Olyan kicsi vagyok, hogy még számolni sem tudok, mondhatná a legtöbb befektetésért futó startup. A cégük, projektjük még embrionális állapotban...

Startup-exitek: fel vagy fel vagy fel?

A Darwin-díjat azok számára osztják ki (szinte kizárólag post mortem), akik sikeres akcióval szabadítják meg az emberiséget hülye génjeiktől. Ezeknek...

Close